جمعه ۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲

نشست مجموعه "خانه بی پرنده" /1

تهیه کننده "خانه بی پرنده": پرداختن به جنگ و کفن پوشان ورامین پیشنهاد خودم بود / پایان مجموعه قابل پیش بینی نیست

امیر حسین شریفی

امیرحسین شریفی در نشست نقد و بررسی مجموعه " خانه بی پرنده " در خبرگزاری سینمای ایران گفت: پرداختن به بحث جنگ و کفن پوشان ورامین در هسته مرکزی شکل گیری قصه پیشنهاد خودم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران ، در ابتدای این نشست شریفی به دلایل حضور پررنگش در تلویزیون در طی سالهای اخیر پرداخت و گفت: اگر مدتی در سینما کار نکردم و به رسانه ملی آمدم ، دلیلش سیاست های موجود در سینمای ایران بود که در ساختار این سیاست ها به فیلمساز ارزش و اهمیتی داده نمی شد . من زمانی که "اشک سرما "را ساختم از ارگان های مختلف قول های مساعدی گرفتم مبنی بر اینکه از فیلم حمایت خواهد شد اما هیچ حمایتی صورت نگرفت.

وی افزود:" اشک سرما" اثری ارزشمند و در عین حال پرهزینه و مشکل بود چنانکه من در زمان پیش تولید فیلم برای گلشیفته فراهانی معلم گویش کردی گرفتم و در زمان ساخت کار بر روی تک تک اجزای فیلم تمرکز ویژه ای صورت گرفت اما در نهایت چون کار مورد بی مهری واقع شد به سازمان آمدم و پس از ساخت چند فیلم تلویزیونی که عمدتا" کارهای خوبی بودند از سوی مجید رجبی معمار ، مدیر وقت شبکه تهران مورد تقدیر قرار گرفتم چون به شدت به ساخت کارهای ماندگار اعتقاد دارم .

شریفی تصریح کرد: زمان ساخت فیلم تلویزیونی " مرد" به کارگردانی سیروس الوند ، روزی خشایار الوند در استودیو به من گفت که طرحی برای ساخت یک سریال دارد . قصه را تعریف کرد و من خوشم آمد و پس از نگارش، طرح نهایی را از وی خریدم، البته من پیشنهاد کردم که فیلمنامه را خود الوند بنویسد که به دلیل حضورش در مجموعه مهران مدیری این امر امکان پذیر نبود و من طرح را در اختیار آرش برهانی گذاشتم. او 12 قسمت را به نگارش در آورد که چندان مطلوب نبود و قصه بر اساس تصادف پیش می رفت، سپس من پیشنهاد کردم سناریو مشترکا" با خانم شعله شریعتی نوشته شود . برهانی 3 قسمت را همراه با خانم شریعتی نوشت اما باز هم ایرادهای بسیاری داشت که در نهایت شعله شریعتی نگارش کل کار را به تنهایی بر عهده گرفت.

تهیه کننده " خانه بی پرنده" همچنین اظهار داشت: در جلسات مشترک با  مدیرگروه فیلم و سریال شبکه تهران بالغ بر 20 بار بر روی طرح اولیه کار شد و طرح که پخته شد خانم شریعتی مستقلا" آغاز به نوشتن کرد . پس از آماده شدن 23 قسمت، کاظم معصومی به عنوان کارگردان کار انتخاب شد .

وی افزود: در طرح خشایار الوند قضیه گم شدن دختر وجود داشت اما به شکل دیگری بود و قصه فعلی در طرح دوم شکل گرفت.  پرداختن به مسئله جنگ و کفن پوشان ورامین پیشنهاد خودم بود و معتقدم  اگر در اثری داستانی به مقوله انقلاب و دفاع مقدس حتی به صورت غیر مستقیم هم پرداخته شود ادای دینی است به بچه های جنگ . همچنین مسأله هویت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بود، حتی شخصیت حاج عباس که بزرگ بازار است به نوعی به هویت گمشده خود می رسد و به هیچ عنوان کاراکتر صد درصد مثبتی نیست .

شریفی تصریح کرد: نگارش این مجموعه دو سال و نیم به طول انجامید و وقتی می بینم مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند بسیار خوشحال می شوم. معتقدم کار فیلم یک حرکت گروهی است و من در اینجا از تک تک عوامل سازنده " خانه بی پرنده " تشکر می کنم.

وی درباره انتخاب کاظم معصومی به عنوان کارگردان مجموعه گفت: گزینه هایی از طرف شبکه به من پیشنهاد شد و من اعلام کردم که به دلایل مختلف تصور نمی کنم بتوانم با افراد مورد نظر کار کنم، به دلیل اینکه معصومی فیلمسازی بود که در چند فیلم تلویزیونی با یکدیگر همکاری داشتیم و و در تعامل نزدیک بودیم ایشان را برای کارگردانی کار به شبکه معرفی کردم که مورد تأیید واقع شد.

شریفی در پاسخ به سوالی درباره لبه تیغ بودن داستان و خطر افتادن به ورطه کلیشه در این قصه گفت: این مسأله وجود داشت اما پدیده " گم شدن " ، همانند عشق و مرگ مکرر تکرار می شود، پس از این منظر کلیشه نیست . در سکانسی از یک مجموعه تلویزیونی ، قضیه پیدا شدن دختر با یک پلاک "الله" به تصویر کشیده شده بود، به همین دلیل ما حتی در صحنه ای که حاج عباس وارد خانه ملیحه می شود گردنبند را حذف کردیم تا کلیشه نشود البته اینها مسائل بسیار جزئی هستند. آنچه که در این داستان اهمیت داشت و شاید به نوعی حرکت بر لبه تیغ تلقی می شود روایت داستان چند خانواده به موازات یکدیگر بود و باید این قصه ها به درستی به تصویر کشیده می شد .

وی در ادامه تصریح کرد: من در زمان ارائه طرح احساس خطر می کردم و معتقد بودم داستان باید با ظرافت ساخته شود و مسأله سرانجام این خانواده ها اهمیت بسیاری داشت، ما حتی 15 روز پس از اتمام تصویربرداری، چند جلسه دیگر تصویربرداری را مجددا ادامه دادیم که بتوانیم این خانواده ها را به سرانجام برسانیم. در حال حاضر نیز با رسیدن "ملیحه" به خانواده اش قصه تمام نمی شود و پایان داستان قابل پیش بینی نیست. به این مهم اعتقاد دارم که کاظم معصومی در وصل کردن این چند قصه زحمت بسیاری کشید و همچنین قلم شعله شریعتی نیز در این زمینه بسیار موثربود.

وی اظهار داشت: مسأله وجود دو دختر در داستان قدری من را اذیت می کرد اما به مرور این احساس خطر از بین رفت و من ایمان دارم که کار پس از پایان خاطره خوبی را در ذهن مردم به جای می گذارد چنانکه در حال حاضر نیز بسیاری از مخاطبان خارج از کشور منتظر پخش از شبکه جام جم نمانده اند و مجموعه را از سایت اینترنتی شبکه دانلود می کنند .

شریفی سپس به بیان خاطره ای از پخش کار در استان اصفهان پرداخت و گفت: در برنامه زنده "زنده رود" که به اتفاق روناک یونسی و شهروز ابراهیمی حضور داشتیم، پس از پایان برنامه خانم سالخورده ای که معتقد بود قصه مجموعه های تلویزیونی را درست پیش بینی می کند به پیش بینی پایان قصه " خانه بی پرنده " پرداخت که من با خنده به ایشان گفتم که اینگونه نیست و باید تا زمان اتمام کار صبر کند و این اندازه از توجه برای من بسیار ازشمند بود .

وی سپس درباره انتخاب فریدون محرابی برای ایفای نقش "پژمان" گفت: ابتدا، بازیگر دیگری برای این کار انتخاب شد که پس از چند جلسه تصویربرداری به این نتیجه رسیدم که او نمی تواند آنچه که ما از کاراکتر "پژمان" در ذهن داریم را بپروراند . از این رو تصمیم به تغییر بازیگر گرفتم، بازی فریدون محرابی را در دو مجموعه " آشپزباشی " و " به کجا چنین شتابان " دیدم و به این یقین رسیدم که وی از عهده این نقش بر می آید .

تهیه کننده مجموعه " خانه بی پرنده " در ادامه گفت: بعضا" می بینیم که سریال هایی ساخته می شوند که در زمان پخش، 700 دقیقه از کار حذف می شود و من با افتخار اعلام می کنم که حتی یک فریم از این مجموعه تا به امروز حذف نشده است، چون آقای ضرغامی در جلسه ای از من خواستند که مجموعه ای را منطبق با ارزش های انسانی و شعائر مذهبی بسازم و این مسئله در حال حاضر در این سریال متبلور شده است . از سوی دیگر ما در این مجموعه فقر را به صورتی نخ نما شده و کلیشه ای به تصویر نکشیده ایم و آدم های فقیر داستان بسیار موجه، آبرومند و اصطلاحا" تمیز هستند. تمام تلاش ما بر این بود که کرامت انسانی اشان حفظ شود .

وی تصریح کرد: سریال " خانه بی پرنده " در ابتدا 17 قسمت بود و ما برای 17 قسمت با شبکه قرارداد داشتیم. بعد ازاینکه قصه به دو دختر تعمیم داده شد مقرر شد تا جایی که قصه قابلیت پرداخت دارد بر تعداد قسمت ها افزوده شود و در نهایت قصه به 32 قسمت تبدیل شد البته من به دوستان شبکه 5 اصرار کردم که کار در شبهای ماه مبارک رمضان در یک زمان مناسب مثلا" بعد از افطار پخش شود و معتقد بودم اگر این اتفاق بیافتد به سود شبکه است اما آنها موافقت نکردند. البته یک سریال بسته به ساختار ، کارگردانی ، قصه و جنس بازی ها می تواند با مخاطب ارتباط برقرا کند و خیلی به نوع پخش هفتگی یا هر شبی ارتباطی ندارد، چه بسا کارهایی که هفتگی پخش می شوند اما مخاطب برای دیدن قسمت بعدی آن انتظار می کشد .

شریفی افزود: مردم بسیار فهیم هستند و حتی خطا در راکوردها را نیز به خوبی تشخیص می دهند، البته کاری که در 1440 دقیقه ساخته شده و عموما" رج زده می شود بسیار مشکل است و بحث اشتباه های تصویری در آثار خارجی نیز وجود دارد اما با این وجود ما اشتباهات خود را در این سریال می پذیریم.

شریفی در پایان تصریح کرد: سریال " خانه بی پرنده " بطور همزمان از مراکز استانها در حال پخش است درحالی که سایر سریال های شبکه پایتخت با فاصله از مراکز پخش می شوند و من پیشنهاد کردم که تکرار کار همانند " به کجا چنین شتابان " از شبکه سراسری نیز پخش شود، آن زمان می شد به رقم واقعی بینندگان این کار پی برد.

انتهای پیام/اط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.