شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

اطیابی:

استقلال خانه سینما باید اولویت اصلی هیات مدیره جدید باشد

مسعود اطیابی2

یک کارگردان سینما گفت: مهمترین مساله ای که باید در سرحوله فعالیت های هیات مدیره خانه سینما باشد، بحث استقلال این خانه است.البته رسیدن به استقلال نیازمند ریاضت است اما نتیجه این استقلال برای خانه سینما بسیار مهم است.

مسعود اطیابی، رییس صنف مدیران تولید سینمای ایران در باره انتظاراتی که از هیئت مدیره جدید خانه سینما در دوره جدید فعالیت های آن وجود دارد به خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: هیات مدیره جدید در قدم اول باید وجاهت خود را ثابت کند چون با وجود موجه بودن این افراد، نحوه انتخاب آنها به شکلی نه چندان موجه بوده است.متاسفانه هیات مدیره قبلی جایگاه خود را چندان جدی نگرفت و هیات مدیره فعلی نباید اشتباهات دوره قبلی را تکرار کند چون اتفاقاتی افتاد که در شان خانه سینما نبود. پسندیده تر این بود که هیات مدیره پس از اعلام رسمیت خود، اقدام به معرفی مدیر عامل بکند و روسای صنوف انتخاب شده نیز پس از استعفا از سمت های خود فعالیت در هیات مدیره را آغاز می کردند اما در هر حال امیدوارم شروع این فعالیت باعث حل مشکلات خانه سینما شود.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که باید هیات مدیره، عمل به اساسنامه خانه سینما را در سر لوحه کارهای خود قرار دهد و به بهانه وجود ضعف هایی در اساسنامه، از اجرای آن سرباز نزند. نکته مهم دیگر در عملکرد هیات مدیره این است که باید کاملا در مقابل عملکرد مدیرعامل خانه سینما پاسخگو باشد و در جریان جزئیات کارهای او قرار بگیرد.

این کارگردان در ادامه در مورد لزوم رصد کردن وقایع کشور توسط هیات مدیره خانه سینما گفت: اگر هیات مدیره خانه سینما دلسوز باشد، باید توجه خوبی به مسائل جاری کشور داشته باشد و تحولاتی مثل هدفمندی یارانه ها را تحت نظر داشته باشد تا بتواند این اتفاقات را به تحولاتی مثبت برای سینما تبدیل کند.چون فرصت سازی برای خانه سینما امر مهمی است که از آن غفلت شده است.

اطیابی در ادامه تصریح کرد: مهمترین مساله ای که باید در سرحوله فعالیت های هیات مدیره خانه سینما باشد، بحث استقلال این خانه است و این مهمترین هدفی است که باید دنبال شود.البته رسیدن به استقلال نیازمند ریاضت است اما نتیجه این استقلال برای خانه سینما بسیار مهم است.البته باید تمام فعالیت های فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما تا وقتی خانه سینما از معاونت سینمایی بودجه خود را می گیرد باید به آن نهاد پاسخگو و وفادار باشد که این وابستگی در دراز مدت می تواند به ضرر سینما باشد .متاسفانه گرایش به استقلال در این هیات مدیره و بعضی صنوف مثل صنف تهیه کنندگان به چشم نمی خورد در حالی که هیات مدیره جدید با این کار می تواند یادگار خوبی از خود در خانه سینما بگذارد.کاری که سخت است اما غیر ممکن نیست و در زمان نسبتا کمی قابل اجرا است.

اطیابی در ادامه در مورد لزوم توجه خانه سینما در مورد وضعیت معیشتی اعضای خود گفت:هیات مدیره باید به آینده اهالی سینما توجه داشته باشد و تنها به وضعیت حال آنها توجه نکنند و ببینند وضعیت یک هنرمند در کهنسالی چگونه است.این موضوع پی گیری هیات مدیره را می خواهد که در گذشته تا حدی انجام شد و در واقع اصلی ترین خواست اهالی سینما است تا در سایه امنیت شغلی و تامین آینده خود بتوانند به خوبی به فعالیت هایشان ادامه دهند.

در ادامه اطیابی در مورد لزوم شفاف سازی مسائل مالی در خانه سینما گفت: مدیر عامل متاسفانه بدون ارزیابی عملکرد انتخاب شد. البته ایشان و فعالیت هایشان بسیار قابل احترام هستند اما کاش دقت بیشتری به فعالیت های مالی در خانه سینما وجود داشته باشد. هیات مدیره خانه سینما امکانات و بودجه ای دارد که چگونگی هزینه شدن آن مشخص نیست. متاسفانه چندین سال است که گزارش دقیقی در مورد ریز هزینه های خانه سینما در مجمع عمومی ارائه نشده که البته جای این سوال باقی است که چرا این مجمع عمومی در این زمینه بازخواستی نکرده است، اما هیات مدیره قدرت اجرایی بالایی دارد و باید با دقت در این زمینه تحقیق و بازخواست کنند.

وی افزود: بررسی صحت و سقم روابط مالی در دوره های گذشته مدیریتی خانه سینما توسط هیات مدیره جدید قطعا بسیاری از مسائل را روشن خواهد کرد و شبهاتی که در سیاست گذاری های مالی خانه سینما وجود دارد روشن شود.به نظر می رسد هیات مدیره قبلی خانه سینما کاملا در جریان مسائل مالی نبودند و متاسفانه بازرس نیز به خوبی در این زمینه همکاری نکرده است.اما امیدوارم در این دوره نظارت بهتری بر مسائل مالی وجود داشته باشد.

اطیابی با توجه به لزوم تخصیص منابع لازم به صنوف مختلف گفت: صنوف مختلف زیادی در خانه سینما وجود دارد که هر کدام تعاریف و نیازهای متفاوتی دارند. درست است که همه در جایگاه صنفی برابر هستند اما تقاضاها، تعاریف و نیازهای متفاوتی دارند که منابع مالی باید به شکل عادلانه بین آنها تقسیم شود.

وی در پایان افزود: موضوع مهم دیگری که باید به آنها توجه شود سفرهای خارجی اعضا از سوی خانه سینما است که بسیاری از آنها به شکل توریستی انجام می شود و در مورد سفرهایی هم که بار آموزشی داشت، انتقال این تجربه به داخل، خوب صورت نگرفت و امیدوارم این مسأله نیز مورد توجه هیات مدیره خانه سینما قرار گیرد.

انتهای پیام/ع ظ/اط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.