شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۸

مراسم افتتاحیه سه گالری در "خانه هنر" برگزار شد

خانه هنر

اهالی هنر، فرهنگ و ادبیات و نیز نمایندگانی از کشورهای اروپایی در ایران عصر جمعه 24 اردیبهشت، میهمان "خانه هنر" بودند تا در نخستین ساعات برپایی سه نمایشگاه در گالری‌های ملک، الهیه و پاسارگاد، حکایت سه دیدگاه هنری سه هنرمند مستقل را شاهد باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، گالری "ملک" را نقاشی‌های آبرنگ و آکرلیک محمد مدیرزاده دربر گرفته است. آثار در قالبی نیمه‌انتزاعی و حتی سورئال بوده و روندی را شامل می‌شود که شاید بتوان گفت به کشف و شهودهای درونی هنرمند بر می‌گردد. در این آثار تأکید بر معانی و استعاره‌هاست و به‌ حقیقت بزرگ آفرینش انسان یعنی گذر پرشتاب عمر اشاره دارد. این نکته از عنوان‌ آثار نیز هویداست.

آبرنگ‌های این مجموعه با ترکیب لایه‌های متعدد فضای منفی صورت گرفته است که به گفته‌ خالق آنها، این شیوه جزء شیوه‌های پیشرفته معاصر در اجرا و ارائه نقاشی آبرنگ شفاف است.

بخش دیگری از آثار این مجموعه با اکریلیک و بر بوم اجرا شده که حاصل ادامه همان مکاشفه درونی هنرمند است و نوع روابط بصری اجزا، ترکیب‌بندی و انتخاب رنگ‌ها اغلب تا مرز انتزاع محض پیش می‌رود.

آیدین آغداشلو هنرمند نقاش و منتقد هنری، آبرنگ‌های محمد مدیرزاده را نمونه موفق مهارت و تسلطی می‌داند که در کنار اجرای فنی قابل توجه و استادانه، مرز باریک میان نقاشی انتزاعی و واقع‌گرا را نشانه می‌زنند و در نهایت، به‌ مجموعه‌ای لطیف و هم‌گون از این تعامل و هم‌نشینی دست پیدا می‌کنند.

به‌ تعبیر آغداشلو با تماشای آثار محمد مدیرزاده، امید به ‌پدیدار شدن نسلی از هنرمندان جوان در این زمینه فزونی می‌گیرد و نوید از راه رسیدن گروهی تازه نفس که آفاق عمیق‌تر و در نتیجه خطیرتری را در مد نظر دارند و تنها به تداوم شیوه‌های پیشین و حفظ مخاطبان همیشگی اکتفا نمی‌کند، نویدی دلگرم کننده است.

علیرضا سعادتمند نیز نقاشی‌ خط‌ هایش را در گالری "الهیه" در طبقه‌ی میانی عرضه کرد. آثار او به‌واقع، همچون عنوان نمایشگاهش "هجوم کلمات"‌ هستند. سعادتمند خط ثلث را وارد نقاشی‌ کرده و تابلوهای بزرگی را با اشعار حافظ، مولانا، خیام، سهراب سپهری و احمد شاملو ساخته است. تابلوهای سعادتمند در اجرا بدیع‌ و فضای کلی آثار او انتزاعی‌اند.

پایین‌ترین قیمت در نمایشگاه هجوم کلمات به تابلویی با عنوان "غم نان اگر بگذارد" شعر شاملو اختصاص یافته و گرانترین تابلوی او با قیمت هفت میلیون تومان است.

فضای گالری "پاسارگاد" رنگ دیگری دارد با مخاطبان جوان، مجسمه های شعبانی را به نمایش گذاشته که بین 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارند.

نمایشگاه‌های یادشده، تا چهارم خردادماه جاری از ساعت 11تا 21 در "خانه هنر" واقع در خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان صدر، شماره 1716 برپاست.

بخشی از عواید این نمایشگاه‌ها نیز، به‌رسم همیشه‌ نمایشگاه‌هایی که در "خانه هنر" برپا می‌شود، به پروژه‌های مبارزه با گرسنگی برنامه جهانی غذا اختصاص پیدا می‌کند. برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) حامی فرهنگی این مجموعه است.

انتهای پیام//ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.