دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۷

از نگاه مدیر "خانه عکاسان" ؛

عکاسی خانه های روستایی، فقط نشان دادن نمای خانه ها نیست

رسول اولیازاده-مدیرخانه عکاسان ایران

مدیر خانه عکاسان ایران ضمن اشاره به نمایشگاه عکس خانه های روستایی این نمایشگاه را تنها نشان دادن نمای خانه ها ندید و از معنویت وجودی این بناها سخن گفت.

رسول اولیازاده مدیر خانه عکاسان ایران در مورد مسابقه عکس "خانه های روستایی" که گالری شماره یک و دو خانه عکاسان ایران دایر است در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری سینمای ایران گفت: شاید عکاسان ما امروز ارزش کاری که انجام داده‌اند را ندادند، اما تلاش امروز آنان صد سال بعد ثمر خواهد داد.

وی افزود: هیچ بنایی ساخته نمی شود، مگر آنکه خود آن بنا در ساخت شخصیت ما نقش داشته باشد. خانه‌های روستا، سازنده نسلی هستند که درمجاورت آن زندگی می کنند. اگر ما قرار است برای روستا خانه‌ای بسازیم این بناها باید ویژگی‌های بومی و شخصیتی مردم روستا را داشته باشد و این همه هدف ما از برگزاری این جشنواره بود.

اولیازاده ادامه داد: چند سال قبل، برای عکاسی به روستایی در الموت رفتیم، روستایی که خانه‌های آن به حدی فرسوده بود که کسی جرات نمی‌کرد، زیر سقفش استراحت کند. چنین روستاهایی در کشور ما بسیار است و من امیدوارم، بنیاد مسکن توجه ویژه به وضعیت آنها داشته باشد. نکته دیگر اینکه، کار امروز ما تنها به ظاهر امر می‌پردازد. عکاسی از خانه روستایی، شاید فقط نمای خانه ها را نشان دهد؛ درحالیکه ما باید از صورت مسئله گذر کنیم و به عمق خانه‌های روستایی رفته و به معنویت موجود در آنها توجه کنیم.

مدیر خانه عکاسان ایران درباره چگونگی داوری آثار رسیده به این جشنواره نیز گفت: 689 عکاس در این جشنواره شرکت کردند که 4116 اثر از سوی آنان به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد. برای بررسی این تعداد عکس، چهارر در حوزه عکاسی و سه داور در حوزه معماری، کار خود را آغاز کردند.

اولیازاده در این باره اضافه کرد: دیدن این آثار کار بسیار دشواری بود، به همین منظور هفت CD از عکس های رسیده تهیه شده و در اختیار داوران قرار گرفت. پس از بررسی های لازم بر اساس 6 محور معماری مسکن روستایی (بخش داخلی)، زندگی قدیم-کالبد جدید، زندگی جدید- کالبد قدیم، رابطه معیشت و مسکن روستایی، رابطه فرهنگ و معماری روستایی، بازسازی مسکن روستایی در سوانح طبیعی و مشارکت روستاییان و ساخت مسکن روستایی، داوران در نهایت 147 اثر را برگزیدند که این آثار هم در نمایشگاه عکس خانه روستایی به نمایش در آمده و هم در کتاب مجموعه آثار جشنواره منتظر شده‌اند.

کتاب نفیس عکس های ایرن نمایشگاه نیز همزمان با روز افتتاحیه در خانه عکاسان ایران رونمایی شد.

در مسابقه این نمایشگاه برگزیدگان 6 رشته این جشنواره معرفی شدند. که به نفرات اول شش سکه بهار آزادی، نفرات دوم سه سکه و نفرات سوم یک سکه اهدا شد.

در بخشن معماری مسکن روستایی (بخش داخلی) سهراب سردشتی، محمدصادق نیک نهاد و شیوا خادمی به ترتیب حائز رتبه نخست تا سوم شدند.در بخش زندگی قدیم-کالبد جدید زندگی جدید- کالبد قدیم نیز کریم متقی، آرش سهرابی و حنا مبارکی اول تا سوم شدند. در موضوع رابطه معیشت و مسکن روستایی نیز مسعود سلیمانی، محمد حسین شیریان و محمدصادق یارحمیدی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. در زمینه رابطه فرهنگ و معماری روستایی معصومه اسدی، مهدی قنواتی و امین خسروشاهی اول تا سوم شدند. همچنین در بخش بازسازی مسکن روستایی در سوانح طبیعی محمد قدم علی، محمد امین فیروزآبادی و سید حسین چراغی رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. آخرین بخش این جشنواره، مشارکت روستاییان و ساخت مسکن روستایی بود که در آن سیامک ایمان پور، محمد رضایی و زریر نجمی به ترتیب اول تا سوم شدند.

 این نمایشکاه تا 28 شهریور از ساعت 9 صبح تا 19 در گالری شماره یک و دو خانه عکاسان ایران واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه - حوزه هنری برای بازدید عموم برپاست.

انتهای پیام/ن.ف/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.