نمایش همه
  • تا ابد ۱۳۹۹-۰۸-۲۷ ۱۵:۳۴

    نقد فیلم در حال اکران «تا ابد»

    سلفی با زامبی لند اجتماعی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «تا ابد» اثری تلخ و سیاه است که در شرایط کرونایی این روزهای کشور به روی پرده سینماها رفته است.

  • درخت گردو ۱۳۹۹-۰۸-۲۰ ۱۰:۴۳

    به بهانه اکران محدود «درخت گردو»

    فروکاست جنایت غرب در کردستان با ژست روشنفکری و تحریف عامل فاجعه!

    سینماپرس: «درخت گردو» اثری ویژه در ژانر ضد جنگ محسوب می شود؛ اثری که با «جغرافیا زدایی» و «تاریخ زدایی» ترسی عمیق از جنگ را در دل مخاطب ایجاد می‌کند و از همه بدتر، با تحریف و به نوعی جعل تاریخ و حذف حماسه و ایدئولوژیک، روایتی منوالفکرانه از برهه‌ای از دفاع مقدس را مطابق با میل غربی‌ها و البته باب دندان محافل خارجی و جشنواره های ایشان نشان می‌دهد.

  • فیلم سینمایی آبادان یازده 60 ۱۳۹۹-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰»

    سیر تحول رادیو آبادان، از ابزار استعمار تا وسیله مقاومت!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» در زمره آثار ژانر مقاومت قرار می‌گیرد و از حیث شمایل نیز با عنایت ویژه به قهرمان جمعی و همچنین پشت کردن به کلیشه‌های ضدجنگی که در بسیاری از تولیدات سال های اخیر رواج پیدا کرده، اثری است که می تواند در ژانر دفاع مقدس حاضر شده و در ردیف چنین تولیداتی قرار ‌گیرد.

  • نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی«بی‌حسی موضعی» ۱۳۹۹-۰۷-۲۹ ۱۱:۰۰

    به بهانه اکران آنلاین «بی‌حسی موضعی»

    تفنن با تعفن‌های ژانر نوآر شهری

    سینماپرس: مرگ معنا و زوال عقل و ادبیات و ایستایی و قهقرا، ثمره پوچ تولیداتی همچون فیلم سینمایی «بی‌حسی موضعی»  است که به واسطه بیزینس انفعال، پولی از گیشه کسب می کند و در نهایت سازنده را به ذهنیت مهاجرت به منظور خلاصی از چنین فلاکتی می رساند!

  • روزهای نارنجی ۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۱:۲۰

    به بهانه اکران «روزهای نارنجی»

    معرفی زن ایرانی در حد «مِده‌آ» ی مفلوک یونانی در مسیر حقنه آموزه های موج سوم فمینیسم

    سینماپرس: فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» یک ماراتن ده‌روزه نمایش برای تصویرسازی از مانیفست فمینیسم مبتنی بر آموزه های موج سوم (Third-wave feminism) است؛ مانیفستی رقیق‌شده که بازیگری همچون هدیه تهرانی به ‌عنوان پرسوناژی فرورفته در نقش مده آ (Medea) آن هم در مُدل ایرانی، عهده دارد ایفای نقش در آن گردیده است.

  • اربعین ۱۳۹۹-۰۷-۱۶ ۱۰:۴۶

    به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی

    نگاهی به مؤلفه‌های مطلوب برای مستندسازی اربعین، با نیم نگاهی به مستند «شما چه کسی هستید»

    سینماپرس: معرفی اربعین حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به عنوان آئینی الهی، از عهده روال سینمای فعلی ایران که آسیب‌شناس و عاشق‌پیشه و خطاپذیر است، برنمی‌آید. سینمایی که با تمسک به «ژانر اجتماعی» سعی در ترسیم فلاکت انسان مسلمان دارد.

  • صدا و سیما ۱۳۹۹-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۵

    با نگاهی به سلبریتی محوری رسانه ملی؛

    شجاعت یا تهور، دوگانه جدید پیش روی مدیران جوان سیما

    سینماپرس: به نظر می رسد اتکای بیش از اندازه به چهره های معروف و بازیگران شناخته  شده در برنامه سازی تلویزیونی، ناشی از ضعف مدیریت و عدم خلاقیت و قدرت ایده پردازی مدیران در برنامه ریزی و طراحی مکانیزم های جذب مخاطب باشد.

  • بنفشه آفریقایی ۱۳۹۹-۰۷-۰۱ ۰۸:۵۴

    نقدی بر فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی»

    جدال بنفشه آفریقایی با غیرت انسان ایرانی

    سینماپرس: فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی در زمره آثار ملودرام رمانتیک قرار می‌گیرد که قرار است با تمرکز و تکیه ‌بر احساسات و عواطف و درگیر نمودن مخاطب خود با حب و بغض، روابط انسانی را در چارچوب سبک زندگی مد نظر خود نشان بدهد و از قبال مسئله «غیرت» و رابطه حسی زن شوهردار، با همسر قبلی‌اش، یک ملودرام خانوادگی ریزبافت و با جزئیات تعریف می‌کند و در این میان البته مقداری آرمان های «فمینیسمی» را هم چاشنی محتوای شوم خود می سازد.

  • فیلم سینمایی «لتیان» ۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «لتیان»

    ناتورالیسم خیانت و خشونت در تئاتر قضاوت و با طعم اروتیک

    سینماپرس: فیلم سینمایی «لتیان» که تیم بازیگران اسم و رسم‌داری دارد و تبلیغات محیطی مکفی هم داشته است اما اقبال مخاطبان به آن محسوس نبوده و مخاطبان به دلایل مختلف بدان تاخته‌اند؛ از تیپیکال بودن بازی ها تا عدم انتخاب مناسب بازیگر و قلت داستان لازم برای یک فیلم بلند و ...

  • مدیران سایه ۱۳۹۹-۰۶-۱۸ ۱۳:۰۶

    به بهانه عرضه آنلاین «عصر جمعه»

    غرض یا ندانم‌کاری متولیان سینمایی کشور در اکران یک اثر مجعول پس از پانزده سال/ تدبیر وارونه متولیان بنفش برای موجه جلوه دادن «زنازادگی»!

    سینماپرس: اثر سخیفی همچون فیلم سینمایی «عصر جمعه»  با گذشت بیش از ۱۵ سال از تولید خود، همچنان اثری هنجارشکن در فضای اجتماعی ایران تلقی می شود. اثری که سوای نظر از آنکه جیغ بلند فمینیسم‌ها را سبد محصولات سینمایی جمهوری اسلامی جای می دهد؛ سبب می شود تا برای نخستین بار از مفهوم «حرام زادگی» بر بستر فرهنگی و سینمایی کشور قباحت زدایی شده و از «زنازادگی» به عنوان امری رایج و عادی قلمداد شود.

  • پوستر انگلیسی فیلم سینمایى «حمال طلا» ۱۳۹۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۱۰

    به بهانه اکران آنلاین « حمال طلا»

    تصویر سازی از نجاستی متعفن در سایه‌ی غفلت مدیران سینمایی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی حمال طلا بی‌تعارف در زمره کثیف‌ترین آثار سینمای اجتماعی قرار می‌گیرد که متأسفانه بدترین و بدبوترین نسبت‌ها را به جامعه ایرانی نسبت می‌دهد. حتی اگر این ادعای فیلم سینمایی حمال طلا در معرفی چنین جامعه کثیف و متعفنی را تصادفی و ناشی از بی سوادی عوامل تولید این اثر سینمایی بدانیم؛ باز هم نمی توان به سهولت از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی چنین اثر گزنده و نیش‌داری چشم پوشی نمود.

  • جهان با من برقص ۱۳۹۹-۰۵-۲۸ ۱۴:۰۱

    به بهانه اکران طولانی مدت «جهان با من برقص»

    نصایح و وصایای پست‌مدرن در گاوداری!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «جهان با من برقص» نه یک تفکر فلسفی، بلکه صرفاً یک تفکر امانیستی بر مدار تعالیم پست مُدرن و خالی از هرگونه علایق دینی و آموزه های مبتنی بر شریعت است که با یک کمدی رقیق چفت گردیده و قطعا همین وجه امتیاز فیلم است.

  • فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» ۱۳۹۹-۰۵-۲۱ ۱۱:۲۲

    به بهانه اکران «یادم تو را فراموش»

    پولسازی با ابزار خیانت در سایه یادم تو را فراموش مدیران!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» عنوان فیلمی تولید شده در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی است که به گفته کارگردانش عاشقانه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و به گفته نویسنده‌اش، «خیانت ترین» عاشقانه! نویسنده ای که در نشست خبری فیلم در حاشیه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، گفته بود: من داستان‌های خیانت را دوست دارم چون درآمدزا هستند!

  • حوا مریم عایشه ۱۳۹۹-۰۵-۱۵ ۱۶:۱۶

    به بهانه اکران «حوا مریم عایشه» در هنروتجربه:

    دیپلماسی فرهنگی به سبک دولتمردان بنفش/ وقتی جنین مردانگی در شکم مادران افغانی سقط می شود

    سینماپرس: فیلم سینمایی «حوا، مریم، عایشه» در زمره آثار موسوم به «ملودرام خاورمیانه‌ای» و سینمای «خرابشهر» (dystopia) قرار می‌گیرد که در شرایط ولنگاری فرهنگی و در پرتو جهالت و یا حماقت مدیریت فرهنگی کشور توانست تا در دوران پسا بازگشایی سینماهای ایران به نمایش درآید.

  • زن ها فرشته اند 2 ۱۳۹۹-۰۵-۰۷ ۱۳:۲۸

    به بهانه اکران «زن‌ها فرشته‌اند ۲»

    فمینیسمی کِش آمده از فیلمفارسی با ادعای «عامه‌پسندی»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» نمونه ای مثال‌زدنی از تولیدات «بزن دررویی» است. یک محصول ارزان و بی‌کیفیت با سقوط آزاد سینمایی که متاسفانه بجای ولنگار به عامه‌پسند معروف شده است را به نمایش می‌گذارد. سینمایی که تولید کنندگان آن  بیش از عِرق به هنر و سینما و احترام به شعور مخاطب و غیره به دنیال منافع و کسب درآمد می باشند!

  • فیلم سینمایی خوب، بد، جلف؛ ارتش سری ۱۳۹۹-۰۴-۳۱ ۱۱:۰۵

    حضور ادامه دار « خوب بد جلف ۲: ارتش سری» بر پرده سینمای کرونا زده

    ارتش جلف کمدی، برای خنثی‌سازی مردم!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» از ابعاد گوناگونی قابل ‌بحث است الا وجه سینمایی! این فیلم فاقد بن‌مایه سینمایی و منطق روایی است و بی‌تعارف درصدد احمق پنداشتن انسان ایرانی است و آشکارا این نکته را می‌گوید که ما کمدی کاران، ذهن شما را خنثی می‌کنیم تا خودتان به خودتان و کشور و سیاست‌های خودتان بخندید!

  • شنای پروانه ۱۳۹۹-۰۴-۲۴ ۱۱:۴۳

    نقدی بر «شنای پروانه» در آخرین روزهای اکران

    دژستان انتقام در برابر آرمان‌شهر مهدوی

    سینماپرس: فیلم سینمایی شنای پروانه که نام «سینمای اجتماعی» بر آن گذاشته‌اند و موردتوجه سلیقه‌های مختلف قرارگرفته است، نمایش تزئینی جنوب شهر در آن تبدیل به فضیلت شده، شمایلش مانند وصله ‌پینه فیلم‌های «ناله گرافی» مهم مشابه سالیان اخیر است که متأسفانه امثال این فیلم‌ها به علت فقدان شناخت تاریخ سینمای ایران مورد توجه قرار می‌گیرند.

  • یلدا ۱۳۹۹-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۲

    به بهانه آغاز اکران فیلم سینمایی «یلدا» در گروه هنر و تجربه؛

    شیوه جدید در حمله به قصاص با طعم فمینیسم غلیظ!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «یلدا» را می توان از جمله آثار و تولیدات ضد ضد قصاص در سال های اخیر قلمداد نمود.

  • حکایت دریا ۱۳۹۹-۰۴-۰۲ ۱۱:۵۲

    به بهانه‌ی اکران آنلاین «حکایت دریا»

    پروستات پارتی روشنفکرانه در عزای نسل آریامهری!

    سینماپرس: فیلم سینمایی حکایت دریا را می توان یک بیانیه شبه روشنفکرانه بر ضد خود قلمداد نمود. بیانیه ای همراه با انتلکت های باسمه‌ای و به شدت تیپ گرا و جنون زده. این فیلم را می بایست به نوعی امضای پایان و بن بست نسل فیلمساز به عنوان پرورش یافتگان سبک زندگی آریامهری قلمداد نمود.

  • فیلم سینمایی کشتارگاه ۱۳۹۹-۰۳-۲۵ ۱۱:۴۰

    نقدی بر فیلم سینمایی کشتارگاه

    سلاخی سبک زندگی اسلامی-ایرانی در کشتارگاه جنون و خشونت!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «کشتارگاه» از نوع شروع و از نوع طراحی پوستر تا کیفیت فرمی‌اش، همگی مؤید «نمادین» بودن فیلم است. در این میان بد ماجرا این اینجاست که مدیران جشنواره فجر و عده‌ای از منتقدین، تلقی «رئالیسمی» بودن از امثال این فیلم‌ها دارند، درحالی‌که با یک نگاه ساده و به‌دوراز قضاوت، می‌توان فهمید که این اثر، از اسم تا رسمش، نمادین و «لایه گون» است.

  • فیلم سینمایی خورشید ۱۳۹۸-۱۱-۲۲ ۱۸:۴۴

    نگاهی به فیلم سینمایی «خورشید»

    وقتی خورشید به ژانر اجتماعی می تابد

    سینماپرس: فیلم سینمایی«خورشید» اثری در احیا و ستایش غیرت و جوانمردی و وجدان و تعهد است و شخصیت‌های فیلم هر نوع به طریقی دارند آزمایش می‌شوند.

  • فیلم سینمایی سینما شهر قصه ۱۳۹۸-۱۱-۲۲ ۱۸:۴۱

    نگاهی به فیلم سینمایی «سینما شهر قصه»

    مدیحه ای شبه سینمایی برای فیلمفارسی

    سینماپرس: فیلم «سینما شهر قصه» این حقیقت را عمداً فراموش کرده است که سینمای ایران اساساً از بعد از انقلاب دومرتبه احیا شد و هرچه دارد از انقلاب دارد.

  • فیلم سینمایی پوست ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۶:۲۶

    نگاهی به فیلم سینمایی پوست

    روایتی از یک افسانه در «پوست»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «پوست» را می توان به نوعی متفاوت ترین اثر سینمایی سی و هشمین جشنواره فیلم فجر به حساب آورد.

  • فیلم سینمایی خون شد ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۵:۵۲

    نگاهی به فیلم سینمایی خون شد

    سلامتی چاقو دسته زنجانی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «خون شد» اثر سینمایی ویژه ای نیست و شاید بتوان آن را پایان کارگردان شهیری همچون کیمیایی قلمداد نمود.

  • فیلم سینمایی دشمنان ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۵:۴۴

    نگاهی به فیلم سینمایی دشمنان

    کش آمدن فیلمی کوتاه به سبک «دشمنان»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «دشمنان» با اشکالات متعدد خود در پرداخت سینمایی، اساسا قابلیت یک فیلم کوتاه را بیشتر ندارد.

  • فیلم سینمایی پدران ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۱:۲۹

    نگاهی به فیلم سینمایی پدران

    «پدران» کلیشه معمول سنت- مدرنیته

    سینماپرس: فیلم سینمایی «پدران» اثری ساده، نمادین و البته ضعیف و ابزورد (Absurd) است، اثری که به وضوح از پتانسیل سینمایی بودن برخوردار نیست.

  • فیلم سینمایی من می ترسم ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ ۱۴:۵۶

    نگاهی به فیلم سینمایی من می ترسم

    «من می ترسم» اثری با کلیشه های سینمایی

    سینماپرس: فیلم سینمایی «من می ترسم» روایتی موازی از دو رابطه از یک سنخ است که با بیان سینمایی ضعیف خود، بعضا چالشی غلط برای مخاطب ایجاد می کند.

  • فیلم سینمایی ریست-تعارض ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ ۱۳:۰۲

    نگاهی به فیلم سینمایی تعارض (ریست)

    «ریست» یا بازنشانی نا موفق «تعارض» در پُزهای روشنفکرانه

    سینماپرس: فیلم سینمایی «تعارض» اثری سردرگم است. اثری که بسیار تلاش می کند تا شکل و لعاب روانشناختانه به خود بگیرد؛ اما در اجرا به مینیمالیسم و ریزبافت توجه نداشته و حتی نتوانسته از وجاهتی روشنفکرانه برخوردار شود.

  • فیلم سینمایی آتابای ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ ۱۲:۵۸

    نگاهی به فیلم سینمایی آتابای

    ایده رام کردن مرد سرکش در «آتابای»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «آتابای» خواسته است فضای فیلم‌های «نوری بیلگه جیران» کارگردان ترکیه‌ای را تکرار کند و یک نگرش کلی و البته جشنواره پسند ارایه دهد نسبت به موضوع انسانیت، خشونت و مرد گرایی و فمینیسم و...؛ فیلمی که موضوعش «زن و افسردگی» و «مرد و بی‌خردی» است.

  • فیلم سینمایی «لباس شخصی» ۱۳۹۸-۱۱-۱۹ ۱۵:۲۷

    نگاهی به فیلم سینمایی «لباس شخصی»

    لباس شخصی های فرهنگی و نادیده انگاری فیلمی در تقابل با جریان نفوذ

    سینماپرس: فیلم سینمایی «لباس شخصی» در ژانر سینمای استراتژیک و اثری با ارزش محسوب می شود. اثری که به خاطر موضوع بسیار مهم و حساس «حزب توده» و «ایدئولوژیک مبارزه» و «ریخت‌شناسی نفوذ» و... از اهمیت مضاعف سیاسی و تاریخی برخوردار می باشد.