نمایش همه
  • مامان ۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۱۵:۳۸

    نقدی بر فیلم سینمایی «مامان»

    «مام وطن» از کاریکاتوری تا دیکتاتوری!/ ترسیم اضمحلال سبک زندگی ایرانی با بودجه های حمایتی سازمان سینمایی کشور

    سینماپرس: فیلم سینمایی «مامان» اثری نمادین و پر از نشانه‌ها است که همه نوع طیف جامعه را برای پیام سیاسی خود مورد خطاب قرار داده است. اثری که با شخصیت پردازی هوشمندانه خود سعی می‌کند تا برای طیف‌های گوناگون اجتماعی در جامعه ایران، از سنتی و مذهبی گرفته انتلکتوئل و رفاه طلب و... نماینده‌ای ترسیم نموده و قرائتی ایدئولوژیک و شبه فلسفی و تاریخی به مقوله خانواده و طبقه متوسط و سنتی در جامعه ایران داشته باشد.

  • فیلم سینمایی روشن ۱۳۹۹-۱۱-۱۷ ۱۲:۴۷

    نقدی بر فیلم سینمایی « روشن»

    توهم سازی از «آینده روشن» و ترویج «شورش» بجای عذرخواهی از مردم!

    سینماپرس: «روشن» عنوان فیلمی نامزد شده در جشنواره سی‌ و نهم است که اگر چه به جهت فُرم سینمایی خود اثری به شدت ضعیف و پُراشکال در اجرا محسوب می‌شود؛ اما در عین حال از کارکردی در تقابل با امنیت ملی کشور برخوردار بوده و به بخوبی توانسته تا نقش پیاده نظام رسانه‌ای خود را در شرایط جنگ نیمه سخت ایفا نماید.

  • مصلحت نظام ۱۳۹۹-۱۱-۱۶ ۱۱:۴۶

    نقدی بر فیلم سینمایی «مصلحت»

    مظلوم‌سازی از سلطنت‌طلبان و مجاهدین خلق به بهانه نقد درون گفتمانی «عدالت»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «مصلحت» عنوان اثری است که ظاهرا دغدغه‌مند است و سعی دارد نقد درون گفتمانی بر حاکمیت نظام جمهوری اسلامی باشد؛ اما به واسطه عدم شناخت و دانش کافی و همچنین دقت لازم در طرح دغدغه‌ها و بیان روایت خود به زبان سینما، به فیلمی در مواجهه با انقلاب اسلامی مبدل شده است!

  • فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» ۱۳۹۹-۱۱-۱۵ ۱۳:۵۶

    نقدی بر فیلم سینمایی «تک تیرانداز»

    روایتی حماسی بر پرده نقره‌ای سینما/ وقتی شور و حماسه با قناسه به جشنواره فیلم فجر آمد

    سینماپرس: فیلم سینمایی «تک تیرانداز» مانند ده‌ها نمونه دیگر از ژانر دفاع مقدس، آثار «تأویلی» هستند که تا ابد، متعلق به تمام ادوار و دیار و افراد و نسل‌هاست و زمان و مکان و موضوع فیلم، در همهٔ موقعیت‌های انقلاب، ‌ توان سرایت دارد زیرا سندی از یک دوره‌ای است که ایرانی‌ها برای جنگ مقدس، جان خود را دادند.

  • فیلم سینمایی شیشلیک ۱۳۹۹-۱۱-۱۴ ۱۲:۰۷

    رونمایی از «شهدای گرسنگی» در تخیل جماعتی شیشلیک به نرخ روز خور!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «شیشلیک» در زمره آثار کمدی هجو آمیز قرار می‌گیرد که قبل از آنکه مسائلی مانند عدالت، فساد سیستمی و یا مسئولان ریاکار را نقد کند، اثری است که خودش را هجو و نقض می‌کند و در واقع دچار یک دور باطل می‌شود.

  • بی همه چیز ۱۳۹۹-۱۱-۱۳ ۱۲:۳۵

    شاید شما «بی همه چیز» باشید؛ اما ملت سرفراز ایران «نه»!

    سینماپرس: «بی همه چیز» فیلمی سراسر نمادین و پُر از استعاره است که قطعا تحلیل آن می‌تواند خط جدید تقابل با نظام جمهوری اسلامی را به واسطه ابزار سینما معرفی سازد؛ اما در این میان سوال اصلی آن است که چنین اثری چگونه توانسته نظر موافق شورای پروانه نمایش را در سازمان سینمایی به خود جلب نماید و موفق شود تا در جمع ۱۶ فیلم جای بگیرد!

  • گرگاس ها ۱۳۹۹-۱۱-۱۳ ۱۱:۴۴

    نقدی بر نمایش «گُرگاس‌ها» به بهانه حضور در تمام ایام جشنواره تئاتر فجر

    سالاد و ملغمه‌ای از جوک و مانیفست سیاسی در سالن اصلی تئاتر شهر

    سینماپرس: نمایش «گُرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از تولیدات گروه نمایش «شایا» است. نمایشی که سالن اصلی تئاتر شهر را در اختیار خود گرفته و قرار است تا در طول مدت برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، به صورت انحصاری در این سالن اجرا داشته باشد.

  • فیلم سینمایی«دیدن این فیلم جرم است» ۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۱۱:۴۵

    نقدی بر فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است»

    گام روبه جلو «حوزه هنری» پس از «بیست و یک روز بعد»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» از جمله فیلم‌های توقیفی در دولت تدبیر و امید بود که سرانجام توانست به اکران عمومی راه یابد. اثری که از همان ابتدای تولید مغضوب متولیان سازمان سینمایی قرار گرفت و با کِش و قوس‌های فراوان در موعد صدور پروانه ساخت همراه بود و با لطایف‌الحیل بسیار سعی شد تا پس از تولید و در موعد نخستین رونمایی عمومی اثر در سی‌ و هفتمین دوره‌ی برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر آنچنان که باید دیده نشود و مورد توجه قرار نگیرد.

  • ناگهان درخت ۱۳۹۹-۱۰-۲۳ ۱۲:۱۳

    نقدی بر فیلم سینمایی «ناگهان درخت»

    اضمحلال روشنفکر ایرانی در سایه «درخت نظام جمهوری اسلامی» و با کارکرد «ایجاد حسرت از دوران پهلوی»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «ناگهان درخت» حکایتی از یأس یک روشنفکر میان‌سال وطنی است که جزئیات بیهوده دوران کودکی‌اش را به سبک نوستالژیک سازی روایت نموده و به نوعی برون‌فکنی می‌کند و در لوای تجلیل از دوران پهلوی، دوران انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی را می‌کوبد، آن‌هم به شکلی کاملا شعاری و بر بستری محافظه‌کارانه و به نوعی زبونانه!

  • فیلم سینمایی بی صدا حلزون ۱۳۹۹-۱۰-۱۶ ۱۲:۲۴

    نقدی بر فیلم سینمایی « بی‌صدا حلزون»

    از حقنه باورهای «ماکیاولی» تا توجیه کشتن «پدران» برای شنونده شدن نسل آینده!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» هرچند عنوان سینمایی را یدک می‌کشد، اما به لحاظ لوکیشن، قاب، روایت و... ذاتاً یک تله‌فیلم محسوب می‌شود.

  • فیلم سینمایی «سراسر شب» ۱۳۹۹-۰۹-۲۵ ۱۲:۱۷

    نقدی بر فیلم سینمایی «سراسر شب»

    سراسر نوآر و کلاژ و افول!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «سراسر شب» از اسم تا رسم آن به‌نوعی صعود و سقوط پدیدآوردندگان آن محسوب می‌شود! صعود از این‌ جهت که برای اولین بار خود کارگردان در کنار یک نویسنده چیره دست و البته فارغ التحصیل شورروی اقدام به نویسندگی کرده است؛ و سقوط از این‌ جهت است که جناب کارگردان نتوانسته ژانر مورد علاقه‌اش را به اثری جذاب تبدیل کند و تقریباً حاکی از افولی ویزه در کارنامه هنری ایشان است.

  • جمشیدیه ۱۳۹۹-۰۹-۱۸ ۱۳:۲۰

    به بهانه اکران آنلاین فیلم سینمایی «جمشیدیه»

    اثری ضعیف که در لوای غفلت متولیان سینمایی به حاکمیت دینی می‌تازد!

    سینماپرس: فیلم سینمایی جمشیدیه تکرار چند باره  ماجرای مرگ تصادفی، عذاب وجدان آن هم با دیالوگ‌های رگ‌گردنی و عصبی و ترکیبی از بیانیه‌هایی بر ضد قصاص، فحاشی و عدم ورود زنان به استادیوم آزادی و در یک کلمه مانیفستی پرخاشگر است که به نوعی در صدد راست زدایی از جامعه ایران و دروغگو دانستن آن است و عوامل تولیدکننده‌ی آن بیجا بودن وجود حکم قصاص و به طور کل احمقانه بودن سیستم قضایی در اسلام و معیوب بودن قوانین دادرسی کشور را به صورتی مستقیم به مخاطب سینمایی خود القاء می‌کند.

  • پرو ۱۳۹۹-۰۹-۱۱ ۱۳:۰۸

    نقدی بر فیلم سینمایی «پرُو» به بهانه اکران در گروه هنر و تجربه

    سینمای اجتماعی؛ خاکستری که الماس نمی‌شود!

    سینماپرس: اکران عمومی فیلم سینمایی «پرُو» در گروه سینمایی هنر و تجربه سبب شد تا بار دیگر این سؤال کلیشه ای را در اذهان مطرح می سازد که آیا فقط تشویق و تحسین ارزش های هنری و تکنیکیِ یک فیمنامه مهم است؟ یا اینکه باید به گفتمان محتوایی و سبک زندگی هم توجه کرد؟

  • تا ابد ۱۳۹۹-۰۸-۲۷ ۱۵:۳۴

    نقد فیلم در حال اکران «تا ابد»

    سلفی با زامبی لند اجتماعی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «تا ابد» اثری تلخ و سیاه است که در شرایط کرونایی این روزهای کشور به روی پرده سینماها رفته است.

  • درخت گردو ۱۳۹۹-۰۸-۲۰ ۱۰:۴۳

    به بهانه اکران محدود «درخت گردو»

    فروکاست جنایت غرب در کردستان با ژست روشنفکری و تحریف عامل فاجعه!

    سینماپرس: «درخت گردو» اثری ویژه در ژانر ضد جنگ محسوب می شود؛ اثری که با «جغرافیا زدایی» و «تاریخ زدایی» ترسی عمیق از جنگ را در دل مخاطب ایجاد می‌کند و از همه بدتر، با تحریف و به نوعی جعل تاریخ و حذف حماسه و ایدئولوژیک، روایتی منوالفکرانه از برهه‌ای از دفاع مقدس را مطابق با میل غربی‌ها و البته باب دندان محافل خارجی و جشنواره های ایشان نشان می‌دهد.

  • فیلم سینمایی آبادان یازده 60 ۱۳۹۹-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰»

    سیر تحول رادیو آبادان، از ابزار استعمار تا وسیله مقاومت!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» در زمره آثار ژانر مقاومت قرار می‌گیرد و از حیث شمایل نیز با عنایت ویژه به قهرمان جمعی و همچنین پشت کردن به کلیشه‌های ضدجنگی که در بسیاری از تولیدات سال های اخیر رواج پیدا کرده، اثری است که می تواند در ژانر دفاع مقدس حاضر شده و در ردیف چنین تولیداتی قرار ‌گیرد.

  • نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی«بی‌حسی موضعی» ۱۳۹۹-۰۷-۲۹ ۱۱:۰۰

    به بهانه اکران آنلاین «بی‌حسی موضعی»

    تفنن با تعفن‌های ژانر نوآر شهری

    سینماپرس: مرگ معنا و زوال عقل و ادبیات و ایستایی و قهقرا، ثمره پوچ تولیداتی همچون فیلم سینمایی «بی‌حسی موضعی»  است که به واسطه بیزینس انفعال، پولی از گیشه کسب می کند و در نهایت سازنده را به ذهنیت مهاجرت به منظور خلاصی از چنین فلاکتی می رساند!

  • روزهای نارنجی ۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۱:۲۰

    به بهانه اکران «روزهای نارنجی»

    معرفی زن ایرانی در حد «مِده‌آ» ی مفلوک یونانی در مسیر حقنه آموزه های موج سوم فمینیسم

    سینماپرس: فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» یک ماراتن ده‌روزه نمایش برای تصویرسازی از مانیفست فمینیسم مبتنی بر آموزه های موج سوم (Third-wave feminism) است؛ مانیفستی رقیق‌شده که بازیگری همچون هدیه تهرانی به ‌عنوان پرسوناژی فرورفته در نقش مده آ (Medea) آن هم در مُدل ایرانی، عهده دارد ایفای نقش در آن گردیده است.

  • اربعین ۱۳۹۹-۰۷-۱۶ ۱۰:۴۶

    به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی

    نگاهی به مؤلفه‌های مطلوب برای مستندسازی اربعین، با نیم نگاهی به مستند «شما چه کسی هستید»

    سینماپرس: معرفی اربعین حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به عنوان آئینی الهی، از عهده روال سینمای فعلی ایران که آسیب‌شناس و عاشق‌پیشه و خطاپذیر است، برنمی‌آید. سینمایی که با تمسک به «ژانر اجتماعی» سعی در ترسیم فلاکت انسان مسلمان دارد.

  • صدا و سیما ۱۳۹۹-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۵

    با نگاهی به سلبریتی محوری رسانه ملی؛

    شجاعت یا تهور، دوگانه جدید پیش روی مدیران جوان سیما

    سینماپرس: به نظر می رسد اتکای بیش از اندازه به چهره های معروف و بازیگران شناخته  شده در برنامه سازی تلویزیونی، ناشی از ضعف مدیریت و عدم خلاقیت و قدرت ایده پردازی مدیران در برنامه ریزی و طراحی مکانیزم های جذب مخاطب باشد.

  • بنفشه آفریقایی ۱۳۹۹-۰۷-۰۱ ۰۸:۵۴

    نقدی بر فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی»

    جدال بنفشه آفریقایی با غیرت انسان ایرانی

    سینماپرس: فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی در زمره آثار ملودرام رمانتیک قرار می‌گیرد که قرار است با تمرکز و تکیه ‌بر احساسات و عواطف و درگیر نمودن مخاطب خود با حب و بغض، روابط انسانی را در چارچوب سبک زندگی مد نظر خود نشان بدهد و از قبال مسئله «غیرت» و رابطه حسی زن شوهردار، با همسر قبلی‌اش، یک ملودرام خانوادگی ریزبافت و با جزئیات تعریف می‌کند و در این میان البته مقداری آرمان های «فمینیسمی» را هم چاشنی محتوای شوم خود می سازد.

  • فیلم سینمایی «لتیان» ۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «لتیان»

    ناتورالیسم خیانت و خشونت در تئاتر قضاوت و با طعم اروتیک

    سینماپرس: فیلم سینمایی «لتیان» که تیم بازیگران اسم و رسم‌داری دارد و تبلیغات محیطی مکفی هم داشته است اما اقبال مخاطبان به آن محسوس نبوده و مخاطبان به دلایل مختلف بدان تاخته‌اند؛ از تیپیکال بودن بازی ها تا عدم انتخاب مناسب بازیگر و قلت داستان لازم برای یک فیلم بلند و ...

  • مدیران سایه ۱۳۹۹-۰۶-۱۸ ۱۳:۰۶

    به بهانه عرضه آنلاین «عصر جمعه»

    غرض یا ندانم‌کاری متولیان سینمایی کشور در اکران یک اثر مجعول پس از پانزده سال/ تدبیر وارونه متولیان بنفش برای موجه جلوه دادن «زنازادگی»!

    سینماپرس: اثر سخیفی همچون فیلم سینمایی «عصر جمعه»  با گذشت بیش از ۱۵ سال از تولید خود، همچنان اثری هنجارشکن در فضای اجتماعی ایران تلقی می شود. اثری که سوای نظر از آنکه جیغ بلند فمینیسم‌ها را سبد محصولات سینمایی جمهوری اسلامی جای می دهد؛ سبب می شود تا برای نخستین بار از مفهوم «حرام زادگی» بر بستر فرهنگی و سینمایی کشور قباحت زدایی شده و از «زنازادگی» به عنوان امری رایج و عادی قلمداد شود.

  • پوستر انگلیسی فیلم سینمایى «حمال طلا» ۱۳۹۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۱۰

    به بهانه اکران آنلاین « حمال طلا»

    تصویر سازی از نجاستی متعفن در سایه‌ی غفلت مدیران سینمایی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی حمال طلا بی‌تعارف در زمره کثیف‌ترین آثار سینمای اجتماعی قرار می‌گیرد که متأسفانه بدترین و بدبوترین نسبت‌ها را به جامعه ایرانی نسبت می‌دهد. حتی اگر این ادعای فیلم سینمایی حمال طلا در معرفی چنین جامعه کثیف و متعفنی را تصادفی و ناشی از بی سوادی عوامل تولید این اثر سینمایی بدانیم؛ باز هم نمی توان به سهولت از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی چنین اثر گزنده و نیش‌داری چشم پوشی نمود.

  • جهان با من برقص ۱۳۹۹-۰۵-۲۸ ۱۴:۰۱

    به بهانه اکران طولانی مدت «جهان با من برقص»

    نصایح و وصایای پست‌مدرن در گاوداری!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «جهان با من برقص» نه یک تفکر فلسفی، بلکه صرفاً یک تفکر امانیستی بر مدار تعالیم پست مُدرن و خالی از هرگونه علایق دینی و آموزه های مبتنی بر شریعت است که با یک کمدی رقیق چفت گردیده و قطعا همین وجه امتیاز فیلم است.

  • فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» ۱۳۹۹-۰۵-۲۱ ۱۱:۲۲

    به بهانه اکران «یادم تو را فراموش»

    پولسازی با ابزار خیانت در سایه یادم تو را فراموش مدیران!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» عنوان فیلمی تولید شده در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی است که به گفته کارگردانش عاشقانه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است و به گفته نویسنده‌اش، «خیانت ترین» عاشقانه! نویسنده ای که در نشست خبری فیلم در حاشیه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، گفته بود: من داستان‌های خیانت را دوست دارم چون درآمدزا هستند!

  • حوا مریم عایشه ۱۳۹۹-۰۵-۱۵ ۱۶:۱۶

    به بهانه اکران «حوا مریم عایشه» در هنروتجربه:

    دیپلماسی فرهنگی به سبک دولتمردان بنفش/ وقتی جنین مردانگی در شکم مادران افغانی سقط می شود

    سینماپرس: فیلم سینمایی «حوا، مریم، عایشه» در زمره آثار موسوم به «ملودرام خاورمیانه‌ای» و سینمای «خرابشهر» (dystopia) قرار می‌گیرد که در شرایط ولنگاری فرهنگی و در پرتو جهالت و یا حماقت مدیریت فرهنگی کشور توانست تا در دوران پسا بازگشایی سینماهای ایران به نمایش درآید.

  • زن ها فرشته اند 2 ۱۳۹۹-۰۵-۰۷ ۱۳:۲۸

    به بهانه اکران «زن‌ها فرشته‌اند ۲»

    فمینیسمی کِش آمده از فیلمفارسی با ادعای «عامه‌پسندی»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» نمونه ای مثال‌زدنی از تولیدات «بزن دررویی» است. یک محصول ارزان و بی‌کیفیت با سقوط آزاد سینمایی که متاسفانه بجای ولنگار به عامه‌پسند معروف شده است را به نمایش می‌گذارد. سینمایی که تولید کنندگان آن  بیش از عِرق به هنر و سینما و احترام به شعور مخاطب و غیره به دنیال منافع و کسب درآمد می باشند!

  • فیلم سینمایی خوب، بد، جلف؛ ارتش سری ۱۳۹۹-۰۴-۳۱ ۱۱:۰۵

    حضور ادامه دار « خوب بد جلف ۲: ارتش سری» بر پرده سینمای کرونا زده

    ارتش جلف کمدی، برای خنثی‌سازی مردم!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» از ابعاد گوناگونی قابل ‌بحث است الا وجه سینمایی! این فیلم فاقد بن‌مایه سینمایی و منطق روایی است و بی‌تعارف درصدد احمق پنداشتن انسان ایرانی است و آشکارا این نکته را می‌گوید که ما کمدی کاران، ذهن شما را خنثی می‌کنیم تا خودتان به خودتان و کشور و سیاست‌های خودتان بخندید!

  • شنای پروانه ۱۳۹۹-۰۴-۲۴ ۱۱:۴۳

    نقدی بر «شنای پروانه» در آخرین روزهای اکران

    دژستان انتقام در برابر آرمان‌شهر مهدوی

    سینماپرس: فیلم سینمایی شنای پروانه که نام «سینمای اجتماعی» بر آن گذاشته‌اند و موردتوجه سلیقه‌های مختلف قرارگرفته است، نمایش تزئینی جنوب شهر در آن تبدیل به فضیلت شده، شمایلش مانند وصله ‌پینه فیلم‌های «ناله گرافی» مهم مشابه سالیان اخیر است که متأسفانه امثال این فیلم‌ها به علت فقدان شناخت تاریخ سینمای ایران مورد توجه قرار می‌گیرند.