نمایش همه
  • بیمه تکمیلی سینماگران-خانه سینما دیروز ۰۹:۵۸

    خانه سینما؛ ادامه مسیر پر غلط گذشته یا تدبیر برای رفع مشکلات اعضا؟!

    وقتی مدیران خانه سینما درکی از وضعیت نامناسب و بغرنج زندگی بدنه سینما ندارند!/ آیا باز هم بیمه تکمیلی و خدمات صنفی محدودتر می شود؟

    سینماپرس: واقعیت این است که نهادهای صنفی در همه دنیا تعاریف مشخصی دارند که علاوه بر داشتن صنوف مختلف، امنیت شغلی اعضای شان را نیز تأمین می کنند و همواره و تحت هر شرایطی پشتیبان اعضای شان هستند اما نهاد صنفی سینماگران ایرانی جز جمع کردن عده ای در صنوف مختلف و انجام امور بدیهی مانند بیمه دیگری در جهت تامین امنیت شغلی به انجام نرسانده است که البته این مسأله مهم نیز طی یک سال گذشته دستخوش تحولات گسترده ای شده به نحوی که بخش عمده ای از اهالی سینما و خانواده های شان دیگر امکانی برای داشتن بیمه تکمیلی ندارند!

  • سریال های رهایم نکن-بچه مهندس-سر دلبران-ماه مبارک رمضان ۱۳۹۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۵۷

    نقد شفاهی سریال های رمضان ۹۷؛

    آذین: «آنتن پرکن» بهترین واژه برای توصیف سریال های رمضانی است!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با پخش سریال های «رهایم نکن» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در ماه مبارک رمضان که صدای اعتراض و انتقاد بسیاری از مخاطبان رسانه ملی و منتقدان را درآورده است گفت: نمره ای که سریال های پخش شده در ماه رمضان امسال از آن خود می کنند آنقدر اندک است که تنها می تواند عنوان سریال های آنتن پرکن سیما و باری به هر جهت را به خود اختصاص دهد. مدیران و مسئولان صدا و سیما باید از نو سیمای جمهوری اسلامی ایران را منطبق با خواست مردم و سلیقه های جامعه بازسازی و متحول کند.

  • خوک-چهارراه استانبول-جشن دلتنگی ۱۳۹۷-۰۳-۰۶ ۱۰:۴۹

    نقد شفاهی ۷ فیلم جدید در حال اکران/ بخش دوم

    آذین: «خوک» اثری سرشار از ادای روشنفکرمآبانه، «چهارراه استانبول» فیلمی متوسط و «جشن دلتنگی» فیلمی آشفته است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم جدید در سینماهای سراسر کشور گفت: در بخش اول نقد فیلم های اکران دوم نوروز به فیلم های «عصبانی نیستم»، «خجالت نکش»، «آن سوی ابرها» و «تگزاس» پرداختیم و اینک مروری بر 3 فیلم «خوک»، «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» داریم که متأسفانه هیچ یک از آن ها دارای ارزش ویژه ای نیستند و جزو آثار نازل و با اغماض متوسط سینمای کشور محسوب می شوند و سازندگان آن ها غنای فکری و فرهنگی مخاطبان برایشان بی اهمیت بوده و تنها به گیشه سینماها چشم داشته اند!

  • خجالت نکش-آن سوی ابرها-عصبانی نیستم ۱۳۹۷-۰۲-۲۴ ۱۱:۳۴

    نقد شفاهی ۷ فیلم جدید در حال اکران/ بخش اول

    آذین: «عصبانی نیستم» اثری تند، پرخاشگر و نازل و «آن سوی ابرها» اثری تلخ و سیاه است/ «تگزاس» اصلاً ارزش نقد شدن ندارد!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم جدید در سینماهای سراسر کشور گفت: در اکران دوم پس ازنوروز سینمای کشوربه اشغال ۷ فیلم «عصبانی نیستم»، «چهارراه استانبول»، «خوک»، «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «خجالت نکش» و «تگزاس» درآمده است؛ فیلم هایی که به جز «تگزاس» که به دلیل نازل و پیش پاافتاده بودن درمضمون و محتوا وساختارسینمایی، ارزش مکث و نقدراندارد، هرکدام ماجراها وحاشیه هایی باخودهمراه دارند و نمی توانند برای مخاطبان دارای جذابیت و برای سینمای ایران دارای ارزش محسوب شوند؛ این فیلم ها را در ۲ قسمت مرور می کنیم.

  • جایزه محمد امین آن سوی ابرها ۱۳۹۷-۰۲-۱۵ ۰۹:۲۴

    جایزه محمد امین! از برای ستایش گر معنویت مدرن

    واقعیت دیپلماسی فرهنگی جشنواره جهانی فجر در آن سوی ابرهای تمدن اسلامی

    سینماپرس: ماهیت معنویت مُدرن، لیبرالیستی و اباحی‌گراست؛ یعنی باید و نبایدی برای زندگی انسان تعیین نمی‌کند و خط قرمزی در مقابل آن ترسیم نمی‌شود. همانطور که در فیلم دیدیم تجاوز منفور بود چون به حقوق شخصی فرد خسارت وارد می‌کرد لکن فحشا مقبول و پذیرفته شد. حال خود قضاوت کنید چرا فیلمی با این فلسفه و رویکرد ساخت باید جایزه محمد امین جشنواره بین المللی فجر را در نظام جمهوری اسلامی دریافت کند؟

  • پایتخت5-کلاه قرمزی-هیات مدیره-تعطیلات رویایی-دیوار به دیوار ۱۳۹۷-۰۲-۰۹ ۱۰:۴۸

    نقد مجموعه های تلویزیونی نوروز ۹۷؛

    هیچ یک از مجموعه های نوروزی رسانه ملی دارای کیفیت لازم و استانداردهای رایج نبودند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور با انتقاد از برنامه ها و سریال های نوروز ۹۷ گفت: امسال هم سازمان صدا و سیما با تبلیغات فراوان پیش از آغاز سال نو و همچنین ایام نوروز درباره هدایا و کادوهای اهدایی خود در قالب برنامه، فیلم و سریال به مردم کلی جنجال به پا کرد اما آنچه از شبکه های مختلف تلویزیون مشاهده شد بسیار ضعیف تر و کم پسندتر از آنچه که تبلیغ می کردند بود!

  • به وقت شام ۱۳۹۷-۰۱-۱۴ ۱۰:۴۰

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «به وقت شام» اثری تکنیکی و درخشان/ این فیلم با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش به توفیق رسیده است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «به وقت شام» گفت: «به وقت شام» با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش، یک اثر مقاومتی خوش منظر است و حاتمی کیا در ارائه واقعیت ها و ماهیت زشت داعش ضد بشر به توفیق نسبی رسیده است.

  • مصادره ۱۳۹۷-۰۱-۱۰ ۱۱:۰۱

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «مصادره» سرشار از سطحی نگری و استفاده از شوخی های کلامی و جنسی مشابه سایر فیلم های بازاری است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «مصادره» نخستین ساخته سینمایی مهران احمدی گفت: «مصادره» سرشار از سطحی نگری و استفاده از شوخی های کلامی و جنسی مشابه سایر فیلم های بازاری است که به سرعت راهی گیشه می شوند و هدف شان تنها پول درآوردن است و بس!

  • فیلم سینمایی لاتاری ۱۳۹۷-۰۱-۰۸ ۰۹:۳۰

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    در «لاتاری» از ساختار منسجم فیلم های قبلی مهدویان خبری نیست!/ ارایه چهره ای مخدوش از ایرانیان آب به آسیاب دشمن و آمریکا می ریزد

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «لاتاری» جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان گفت: در «لاتاری» از ساختار منسجم، فکرشده و ترکیبی فیلم های قبلی این فیلمساز خبری نیست و آنچه تحت عنوان قالب و ساختار، داستان دوپاره فیلم را در خود جای داده به جای نوآور بودن یادآور تکرار و نگاه به فیلم های قدیمی پیش از انقلاب است.

  • فراری ۱۳۹۷-۰۱-۰۴ ۰۶:۴۸

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «فراری» فاقد شخصیت پردازی مناسب است/ نگاه داوودنژاد کمتر تحلیلی و عمیق بوده و بیشتر سطحی و شعاری است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد گفت: «فراری» فاقد شخصیت پردازی درست و مناسب و باورپذیر است و نادر و گلنار به عنوان شخصیت های اصلی این اثر سینمایی آدم هایی تخت و بدون تغییر درونی و تحول شخصیتی اند.

  • انیمیشن فیلشاه ۱۳۹۷-۰۱-۰۱ ۱۰:۰۲

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «فیلشاه» در نوع خود اثری کم نظیر و تماشایی است/ این انیمیشن می تواند مخاطبانی از همه طیف های سنی داشته باشد

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران انیمیشن سینمایی «فیلشاه» گفت: در ادامه تولید چندین انیمیشن قابل توجه در سینمای کشور و ساخت انیمیشن تاریخی-مذهبی خوب هادی محمدیان به نام «شاهزاده روم» از این فیلمساز در ایام نوروز ۹۷ فیلمی به روی پرده سینماها رفته که در نوع خود کم نظیر و تماشایی است.

  • بدون تاریخ، بدون امضا-اسرافیل-من یک ایرانی ام-شاخ کرگدن-هاری-ما خیلی باحالیم-افسانه گل آباد ۱۳۹۶-۱۲-۲۲ ۱۰:۱۱

    نگاهی به ۷ فیلم سینمایی در حال اکران؛

    اغلب آثار اکران شده در سینماها نمایشگر انواع بیماری های سینمای مریض کشورند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم سینمایی، «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده، «من یک ایرانی ام» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «شاخ کرگدن» به کارگردانی محسن محسنی نسب، «هاری» به کارگردانی امیراحمد انصاری، «ما خیلی باحالیم» به کارگردانی بهمن گودرزی و «افسانه گل آباد» به کارگردانی محمدرضا عباس نژاد به بررسی این آثار پرداخت.

  • مهران احمدی در نشست خبری فیلم سینمایی«مصادره» ۱۳۹۶-۱۱-۲۳ ۱۰:۰۹

    با نگاهی به رفتار ناشایست کارگردان «مصادره»؛

    کارگردانی که فجر را قربانی کرد/ ستاره ای از کهکشان اروتیسم

    سینماپرس: امروز، آدم کوتوله های سریال های تلویزیونی در قامت کارگردان در جشنواره حاضر می شوند، تا تنها چهره ای که از جشنواره بیرون می آید، ستاره ای از کهکشان اروتیسم باشد!

  • مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۱۴:۳۵

    خشنونت با رنگ مهربانی/ کنکاش در درون

    سینماپرس: مهدی خرامان/ ذهن آرام نمی گیرد و هنوز به دنبال سرنوشت کودکان مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» است.

  • فیلم کار کثیف ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۸:۵۳

    آیا دبیر جشنواره، هیات انتخاب را برای "کار کثیف" تحت فشار قرار داده است؟! / وقتی کارگردان کارآفرینی روحانی را به عرق فروشی ختم می کند!

    سینماپرس: سلمان اسلامی/ کارگردان خبر ارزشمند دیگری هم می دهد و آن ریاست جمهوری حسن روحانی است، شاید هیات انتخاب تحت فشار دبیر دولت قرار گرفته است تا چنین فیلمی را انتخاب کند!

  • فیلم سینمایی «سوء تفاهم» ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۶:۳۹

    نگاهی به آخرین ساخته احمدرضا معتمدی؛

    سو تفاهم حرفی بزرگ اما اثری بی مایه

    سینماپرس: مهدی خرامان/ شطرنج، بازی دروغ وحقیقت است، طرحی برای فریب، اماحقیقتی در ذهنِ شطرنج بازِ قهار،کدام حرکت، نقشه کدام شطرنج باز را زود تر تکمیل می کند، وچه کسی می داند مهره کدام طرح است؟

  • سارا بهرامی در فیلم دارکوب ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۶:۳۳

    دارکوب تکراری و کلیشه ای/ تنها دغدغه داشتن کافی نیست

    سینماپرس: مهدی خرامان/در فیلم های اجتماعی، فرمِ بیان قصه، تنها دلیلِ آمدن مخاطب در سینما است، زیرا محتوای آثار را مخاطب از بَر است!

  • فیلم سینمایی «مصادره» ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۰۹

    مصادره تلنبار تیکه های سیاسی و یا جوک های تلگرامی

    سینماپرس: مهدی خرامان/ مهران احمدی بهتر است به همان بازیگری بپردازد، زیرا یک بازیگرِ متوسط کمتر از یک کارگردانِ ضعیف «هو» می شود.

  • فیلم سینمایی ماهورا ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۱:۱۴

    هور زیباتر از ماهور و یا ماهورا/ وقتی کارگردان قصه را خوب روایت نمی کند

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «هور» به اضافه «ما» و یک «الف» زائد، توصیفی دقیق از فیلم «ماهورا» است، پیچیدگی زمانی در یک اثر مفید خواهد بود که کارگردان در نهایت بتواند رازی را آشکار کند.

  • پوستر فیلم سینمایی «هایلایت» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۵۷

    نگاهی به فیلمی که نقدی ندارد!

    دبیر جشنواره علت انتخاب فیلم "هایلایت" را توضیح دهد!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ هایلایت حتی مستحقِ عنوانِ فیلم های «زیرِشانه تخم مرغی» هم نیست، زیرا آن ها به هدفِ اصلی شان که خندیدنِ مخاطب است شاید دست پیدا کنند، اما در هایلایت تنها مخاطب به این نکته می رسد که بعضی ها هیچ وقت کارگردان نمی شوند.

  • فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۳۰

    نگاهی به فیلم "جشن دلتنگی"

    کارگردان مخالف فضای مجازی/ شاخ اینستاگرام باش و فرار کن!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ پرده نهایی جشن دلتنگی آدم را یاد گزارش رسانه ملی درباره فیلتر شدن تلگرام ونتایج مثبت آن در جامعه میاندازد، آدم های شاد و مفرح که بدون تکنولوژی زندگیشان پویاتر و امیدوار تر می شود، اما همانگونه که آن گزارش دروغین بود می توان گفت دنیای ساخته شده پوریا اذربایجانی هم واقعیت ندارد.

  • پوستر فیلم سینمایی «اتاق تاریک» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۷:۱۰

    آزار بازیگر کودک در اتاق تاریک/ کارگردان زندگی مخاطب را تلف می کند!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ اتاق تاریک ادعای پرداخت به تجاوز کودکان دارد، اما حقیقت را نمی گوید و از آن سرخوش است!

  • پوستر فیلم سینمایی تنگه ابوقریب ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۶:۵۷

    غربت فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی در تنگه ابوقُریب

    تنگه ای در اوج تکنیک و نبود محتوا/ وقتی متولیان فرهنگی انقلاب، تولیدات ارزشی را به سطح تکنیکال فروکاست می دهند!

    سینماپرس: تنگه ابوقُریب را می بایست به عنوان یکی از آثار متفاوت امسال جشنواره فیلم فجر معرفی نمود؛ اثری که با بهره‌گیری از تکنیک‌های روز فیلم سازی، سینمای دفاع مقدس را باورپذیر نموده، با این همه از لحاظ محتوای سینمایی، به شدت دچار فقدان محتوا و لکنت کلام، آن هم در شرایط امروز فرهنگی و سینمایی کشور است.

  • فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۰۹:۱۶

    نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»؛

    «کاسبی» با «شهدا»/ کارگردان به دنبال تاریخ سازی برای دفاع مقدس است؟!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «سرو زیر آب» اثری تهی از منطقِ روایی و تعلیقِ داستانی است، وحتی یک گام سینمای دفاع مقدس را رو به جلو نمی برد، پس حقیقتا علت ساخت چنین آثاری با بودجه بیت المال چه چیزی می تواند باشد!؟

  • امپراطور جهنم ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۳:۴۰

    تلاش «امپراطور جهنم» برای نگاهی از درون به پدیده داعش/ روایتی که مخاطب را سردرگم می کند

    سینماپرس: امپراطور جهنم را می توان تلاشی از پرویز شیخ طادی برای نمایش ریشه های اجتماعی و صهیونیستی در بوجود آمدن پدیده وهابیت و در ادامه آن داعش دانست، تلاشی که سعی می کند سختی های تولید یک اثر سینمایی با پروداکشن سنگین را به جان بخرد و همتی ارزشمند در این زمینه داشته باشد، هرچند در نهایت فیلم دچار لکنت است.

  • عرق سرد ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۱:۱۴

    «عرق سرد» یعنی استفاده ابزاری از زنان/ اروتیسم تنها دغدغه کارگردان است نه بیشتر!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «عرق سرد» دغدغه ای بیش از چند نمای اروتیک، ریاکاری در آدم های مذهبی والبته علاقه کارگردان به «صدای امریکا» ندارد.

  • مغز های کوچک زنگ زده ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۱:۰۳

    نگاهی به فیلم «مغز های کوچک زنگ زده»

    نماد گرایی که باعث نابودی اثر می شود/ چوپان اصلی و هدف حقیقی کارگردان کیست؟!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «مغز های کوچک زنگ زده» جزفیلم هایی است که از بُعد کارگردانی، فیلمبرداری، بازیگری والبته طراحی صحنه وگریم اثری قابل تامل است، اما هومن سیدی باید بداند گاهی نماد گرایی باعث نابودی اثرش می شود  واین خطر بزرگی برای کارگردان با استعداد ایرانی است.

  • به وقت شام ۱۳۹۶-۱۱-۱۷ ۱۶:۲۳

    نگاهی به غلبه ی تکنیک بر محتوا در "به وقت شام"

    وقتی فیلم ارزشمند آقا ابراهیم تکنولوژی زده می شود

    سینماپرس: به وقت شام را می بایست یکی از برجسته ترین آثار جشنواره سی و ششم فجر معرفی نمود؛ اثری که به وضوح بلوغ صنعت سینمای ایران در استفاده از تکنیک فیلم سازی را حکایت و در عین حال توانمندی و ظرفیت هنرمند سینمایی کشور در بکارگیری از تکنولوژی به روز در صنعت سینمای جهان و بومی سازی آن را هویدا می سازد.

  • «مارلون»، «فاش»، «حیوان» و «وقت نهار» ۱۳۹۶-۱۱-۱۷ ۱۲:۰۱

    نگاهی به فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر؛

    تلخی، سیاهی، پوچی و سطحی نگری در آثار کوتاه به نمایش درآمده جشنواره فجر بیداد می کند!

    سینماپرس: یک منتقد سینما در رابطه با ۴ فیلم کوتاه به نمایش درآمده در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با عناوین «مارلون»، «فاش»، «حیوان» و «وقت نهار» نوشت: تلخی، سیاهی، پوچی و سطحی نگری در آثار کوتاه به نمایش درآمده جشنواره فجر بیداد می کند و برخی آثار واقعا حرفی برای مخاطب ندارند!

  • فیلم سینمایی "لاتاری" ۱۳۹۶-۱۱-۱۷ ۱۱:۰۱

    محمد تقی فهیم/ کوتاه درباره «لاتاری» ، «مهدویان» و ...

    ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی

    سینماپرس: لاتاری همه چیز داشت که فیلمی پنج ستاره شود، ولی نشده است. هر اثر هنری با فرم و مضمونی یکدست به قله می رسد. لاتاری بد قواره شده است. موضوعی مهم، مضمونی با اهمیت اما پر از پرسش های بی پاسخ! اقناع نمی کند. عناصری که هر کدام ساز جداگانه ای می زنند، خصوصا قهرمان میانسال ایستاده بر اصولش.