نمایش همه
  • فیلم سینمایی خورشید ۱۳۹۸-۱۱-۲۲ ۱۸:۴۴

    نگاهی به فیلم سینمایی «خورشید»

    وقتی خورشید به ژانر اجتماعی می تابد

    سینماپرس: فیلم سینمایی«خورشید» اثری در احیا و ستایش غیرت و جوانمردی و وجدان و تعهد است و شخصیت‌های فیلم هر نوع به طریقی دارند آزمایش می‌شوند.

  • فیلم سینمایی سینما شهر قصه ۱۳۹۸-۱۱-۲۲ ۱۸:۴۱

    نگاهی به فیلم سینمایی «سینما شهر قصه»

    مدیحه ای شبه سینمایی برای فیلمفارسی

    سینماپرس: فیلم «سینما شهر قصه» این حقیقت را عمداً فراموش کرده است که سینمای ایران اساساً از بعد از انقلاب دومرتبه احیا شد و هرچه دارد از انقلاب دارد.

  • فیلم سینمایی پوست ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۶:۲۶

    نگاهی به فیلم سینمایی پوست

    روایتی از یک افسانه در «پوست»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «پوست» را می توان به نوعی متفاوت ترین اثر سینمایی سی و هشمین جشنواره فیلم فجر به حساب آورد.

  • فیلم سینمایی خون شد ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۵:۵۲

    نگاهی به فیلم سینمایی خون شد

    سلامتی چاقو دسته زنجانی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «خون شد» اثر سینمایی ویژه ای نیست و شاید بتوان آن را پایان کارگردان شهیری همچون کیمیایی قلمداد نمود.

  • فیلم سینمایی دشمنان ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۵:۴۴

    نگاهی به فیلم سینمایی دشمنان

    کش آمدن فیلمی کوتاه به سبک «دشمنان»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «دشمنان» با اشکالات متعدد خود در پرداخت سینمایی، اساسا قابلیت یک فیلم کوتاه را بیشتر ندارد.

  • فیلم سینمایی پدران ۱۳۹۸-۱۱-۲۱ ۱۱:۲۹

    نگاهی به فیلم سینمایی پدران

    «پدران» کلیشه معمول سنت- مدرنیته

    سینماپرس: فیلم سینمایی «پدران» اثری ساده، نمادین و البته ضعیف و ابزورد (Absurd) است، اثری که به وضوح از پتانسیل سینمایی بودن برخوردار نیست.

  • فیلم سینمایی من می ترسم ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ ۱۴:۵۶

    نگاهی به فیلم سینمایی من می ترسم

    «من می ترسم» اثری با کلیشه های سینمایی

    سینماپرس: فیلم سینمایی «من می ترسم» روایتی موازی از دو رابطه از یک سنخ است که با بیان سینمایی ضعیف خود، بعضا چالشی غلط برای مخاطب ایجاد می کند.

  • فیلم سینمایی ریست-تعارض ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ ۱۳:۰۲

    نگاهی به فیلم سینمایی تعارض (ریست)

    «ریست» یا بازنشانی نا موفق «تعارض» در پُزهای روشنفکرانه

    سینماپرس: فیلم سینمایی «تعارض» اثری سردرگم است. اثری که بسیار تلاش می کند تا شکل و لعاب روانشناختانه به خود بگیرد؛ اما در اجرا به مینیمالیسم و ریزبافت توجه نداشته و حتی نتوانسته از وجاهتی روشنفکرانه برخوردار شود.

  • فیلم سینمایی آتابای ۱۳۹۸-۱۱-۲۰ ۱۲:۵۸

    نگاهی به فیلم سینمایی آتابای

    ایده رام کردن مرد سرکش در «آتابای»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «آتابای» خواسته است فضای فیلم‌های «نوری بیلگه جیران» کارگردان ترکیه‌ای را تکرار کند و یک نگرش کلی و البته جشنواره پسند ارایه دهد نسبت به موضوع انسانیت، خشونت و مرد گرایی و فمینیسم و...؛ فیلمی که موضوعش «زن و افسردگی» و «مرد و بی‌خردی» است.

  • فیلم سینمایی «لباس شخصی» ۱۳۹۸-۱۱-۱۹ ۱۵:۲۷

    نگاهی به فیلم سینمایی «لباس شخصی»

    لباس شخصی های فرهنگی و نادیده انگاری فیلمی در تقابل با جریان نفوذ

    سینماپرس: فیلم سینمایی «لباس شخصی» در ژانر سینمای استراتژیک و اثری با ارزش محسوب می شود. اثری که به خاطر موضوع بسیار مهم و حساس «حزب توده» و «ایدئولوژیک مبارزه» و «ریخت‌شناسی نفوذ» و... از اهمیت مضاعف سیاسی و تاریخی برخوردار می باشد.

  • فیلم سینمایی مردن در آب مطهر ۱۳۹۸-۱۱-۱۹ ۱۲:۲۳

    نگاهی به فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر»

    تداوم ژانر فلاکت مورد حمایت منورالفکران/ چرایی حمایت فارابی از سیاه‌نمایی با چاشنی تفرقه‌افکنی؟!

    سینماپرس: بدون تردید فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» همچون بسیاری از تولیدات سینمای امروزه که اتفاقا توسط چهره های سینمایی منوالفکر تولید و عرضه می شوند، سعی دارد تا عمق فلاکت و بدبختی را در جامعه ایران به تصویر بکشد و از این جهت است که هیچ منتقد منصفی نمی تواند از لحاظ محتوی، تفاوتی میان ژانر فلاکت حاکم بر «مردن در آب مطهر» با سایر تولیدات سینمای روشنفکری، بالاخص در سال های اخیر قایل شود.

  • فیلم سینمایی خروج ۱۳۹۸-۱۱-۱۹ ۱۱:۴۲

    نگاهی به فیلم سینمایی «خروج»

    «خروج» عدل‌آبادی‌ها با «کاروان غیرت»

    سینماپرس: خروج نمودی روشن از «کارناوال غیرت» برای مردم مسلمان ایران محسوب شود. کارناوال غیرتی که خروج می کند بر علیه دولت و دولت مردانی که با فراموشی پشتوانه مردمی خود در جهت خلاف مسیر حاکمیت ایرانی اسلامی گام برمی دارند!

  • فیلم سینمایی کشتارگاه ۱۳۹۸-۱۱-۱۸ ۱۳:۱۰

    نگاهی به فیلم سینمایی کشتارگاه

    انتقام از متولی در درجه ۴۰!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «کشتارگاه» نام چهارمین فیلم عباس امینی است که امسال به عنوان فیلم اول او در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش درآمده است.

  • فیلم سینمایی روز بلوا ۱۳۹۸-۱۱-۱۷ ۱۱:۳۳

    نگاهی به فیلم سینمایی «روز بلوا»

    دغدغه های واقعی جامعه در «روز بلوا»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «روز بلوا» در روزگار بنفش سینمای ایران که به نحوی ویژه دوران قلت و بی‌نوایی سینما محسوب می شود، بازهم کیمیاست! فیلم محترم و ساده عدالت‌خواهانه است اما اینکه کارگردان بازیگری همچون بهروز شعیبی آن را ساخته است، سطح انتظارات را بالاتر می‌برد.

  • فیلم سینمایی خوب، بد، جلف؛ ارتش سری ۱۳۹۸-۱۱-۱۷ ۱۱:۲۸

    نگاهی به فیلم سینمایی خوب بد جلف ۲ : ارتش سری

    نمک پرانی هالیوودی با ادبیاتی بالیوودی!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «خوب بد جلف ۲ : ارتش سری» همانند سری قبل، نوعی کمدی-وسترن است که با ادبیاتی بالیوودی سعی دارد تا یک ایده تلویزیونی خنده‌دار را بر پرده سینما آورد.

  • فیلم سینمایی مغز استخوان ۱۳۹۸-۱۱-۱۷ ۱۱:۲۳

    نگاهی به فیلم سینمایی «مغز استخوان»

    ژانر فلاکت با تزریق شبهه تا مغز استخوان

    سینماپرس: فیلم سینمایی «مغز استخوان» ادامه‌ی همان لوح محفوظ جدایی نادر فرهادی است. مدل روابط پوچ خانوادگی و گُسست نسلی، در یک رئالیسم نارس و ناکام، با دیالوگ ها و کنش‌های غریزی برای زنده‌ماندن به هر قیمتی.

  • فیلم سینمایی درخت گردو ۱۳۹۸-۱۱-۱۶ ۱۲:۴۵

    نگاهی به فیلم سینمایی «درخت گردو»؛

    وقتی «درخت گردو» چشمان خود را بر روی واقعیت می بندد

    سینماپرس: شاید فیلم سینمایی «درخت گردو» می خواست و سعی نمود که اثری افشاگر درباره برهه‌ای مغفول از تاریخ جنگ باشد؛ اما بارگذاری افراطی مصیبت و نمایش گسترده ضایعات جنگ، اثر را صرفا به یک تراژدی تبدیل کرده است.

  • فیلم سینمایی دوزیست ۱۳۹۸-۱۱-۱۶ ۱۱:۵۴

    نگاهی به فیلم سینمایی دوزیست؛

    سیر از «کفتر» به «دختر» در اثری ضعیف

    سینماپرس: فیلم سینمایی «دوزیست» یک ناتورالیسم چرک شهری است و تقریباً از بدترین مدل ژانر اجتماعی می باشد.

  • فیلم سینمایی «آن شب» ۱۳۹۸-۱۱-۱۶ ۱۱:۲۸

    نگاهی به فیلم سینمایی آن شب؛

    «یک شب» کسالت مخاطب به اسم پیام اخلاقی

    سینماپرس: فیلم سینمایی «آن شب» در بیان روایت بی منطق خود از مولفه‌های اگزوتیک (Exotic) استفاده می‌کند و از هر چیز عجیب و مرموز و نامتعارف برای توصیف چیزهایی که هیجان انگیز و یا جالبند که داخل و یا از دور کشورهای خارجی هستند بهره می جوید.

  • فیلم سینمایی آبادان یازده 60 ۱۳۹۸-۱۱-۱۵ ۱۹:۲۷

    نگاهی به فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰

    سوژه ای مهم همراه با فیلمنامه و اجرایی ضعیف

    سینماپرس: فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» تجربه ای از مهرداد خوشبخت است که متاسفانه نه در فیلمنامه و نه در ایجاد تعلیق موفق و کامیاب نیست.

  • فیلم سینمایی روز صفر ۱۳۹۸-۱۱-۱۵ ۱۴:۰۵

    نگاهی به فیلم سینمایی روز صفر

    روز صفر یک سینمای سفارشی قابل قبول

    سینماپرس: «روز صفر» اولین اثر سینمایی سعید ملکان که از تهیه کنندگان پر کار چند سال اخیر سینمای ایران است.

  • فیلم سینمایی ابر بارانش گرفته ۱۳۹۸-۱۱-۱۵ ۱۳:۲۲

    نگاهی به فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته»

    حقنه تفکرات الحاد در زمانی که ابر بارانش گرفته

    سینماپرس: فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» بر خلاف ظاهر عام پسند خود از حیث دال و مدلول و دلالت‌های ضمنی و تلویحی، نمادین و چندلایه است.

  • فیلم سینمایی تومان ۱۳۹۸-۱۱-۱۴ ۱۰:۵۶

    نگاهی به فیلم سینمایی «تومان»

    ترویج «قِمار» به سبک «تومان»

    سینماپرس: فیلم سینمایی «تومان» مرثیه ای سینمایی در مَدح قِمار و قِماربازی است که علیرغم تدوین و تصویربرداری خوب، از حیث ساختار،‌ گول‌زننده است و هیچ بن‌مایه‌ای ندارد مگر همان حُقه و شیطنت پُست‌مدرن!

  • فیلم سینمایی بی صدا حلزون ۱۳۹۸-۱۱-۱۴ ۱۰:۳۸

    نگاهی به فیلم سینمایی «بی صدا حلزون»

    اضطرابی کاغذی به نام بی صدا حلزون

    سینماپرس: قصه تک خطی این فیلم می توانست با یک کارگردانی دقیق تر در اجرا و پرداخت بهتر عمل کند؛ اما تجربه کم آقای کارگردان باعث شد تقریبا هیچ نکته مثبتی از این فیلم به ذهن خطور نکند.

  • فیلم سینمایی شنای پروانه ۱۳۹۸-۱۱-۱۴ ۰۹:۵۸

    نگاهی به فیلم سینمایی «شنای پروانه»

    انتقال شَر به شهر!

    سینماپرس: «شنای پروانه»، خشونت را سیستمی نشان نمی‌دهد و معتقد است که خشم و شر شهری، موضوع موردی است نه اینکه کاملا در شهر و جامعه پخش شده باشد و موضوعیت یافته باشد.

  • فیلم سینمایی قصیده گاو سفید ۱۳۹۸-۱۱-۱۳ ۱۰:۲۸

    نگاهی به فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید»

    قصیده‌ای که سروده نمی‌شود!

    سینماپرس: «قصیده گاو سفید» بازهم همانند برخی آثار در این سال ها به سراغ موضوع قصاص رفته تا در آن شبهه افکنی کند!

  • فیلم سینمایی عامه پسند ۱۳۹۸-۱۱-۱۳ ۰۹:۵۷

    نگاهی به فیلم سینمایی «عامه پسند»

    تَکرارهای سر در گم و هیچکس پسند!

    سینماپرس: فیلم سینمایی «عامه پسند» اثری بسیار ضعیف است که در برخی مواقع حتی حوصله مخاطب را به سبب تَکرارهای خود سر برده و کاملا بجای شخصیت پردازی به وادی جنسیت پردازی افتاده است.

  • فیلم سینمایی سه کام حبس ۱۳۹۸-۱۱-۱۲ ۱۹:۰۱

    نگاهی به فیلم «سه کام حبس»

    از عروسک تا مترسک

    سینماپرس: واقعی و رئالیسم بودن به این نیست که معتادها به لنز دوربین نگاه کنند! آیا این شعار نیست!؟ اگر فیلمسازی، سفیدی‌های جامعه را انعکاس دهد، لابد متهم به شعار دادن می‌شود اما وقتی در یک نوآر چرک شهری، تمام جزئیات سیاه زندگی زاغه نشینی و... را نشان بدهد، شعار نیست!

  • برج میلاد ۱۳۹۸-۱۰-۰۹ ۱۰:۵۷

    از استمرار بی توجهی به مطالبات رسانه ها تا چند توصیه به دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر/ اسامی فیلم های متقاضی و رای هیات انتخاب شفاف سازی می شود؟!

    سینماپرس: در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انقلاب نیاز است که دست اندرکاران برگزاری این رویداد با تغییر در برخی رفتارهای خود توجه جدی به مطالبات اهالی رسانه و سینماگران داشته باشند. امید است شفاف سازی در خصوص تمامی بخش های جشنواره شکلی واقعی به خود بگیرد و از ارائه برخی آمارهای کلی حذر شود.

  • برج میلاد ۱۳۹۸-۱۰-۰۴ ۱۱:۴۹

    چند نکته در خصوص اسامی متقاضیان کارت سینمای رسانه؛

    آزمون مهم مدیران سینمایی؛ ایجاد فضای حرفه ای برای رسانه ها در جشنواره فجر یا امتداد مسیر پر غلط گذشته؟!

    سینماپرس: دست اندرکاران رسانه های تخصصی فرهنگی و سینمایی طی سال های متمادی برگزاری جشنواره فیلم فجر به کرات خواستار ایجاد فضای حرفه ای رسانه ای به دور از هیاهو و جنجال های حاشیه ای بوده اند اما متأسفانه همواره مسئولان و مدیران سینمایی که گویا گوش شنوایی ندارند درهای سینمای رسانه ها را به روی بسیاری چهره های بی ربط به سینما و رسانه های تخصصی سینمایی گشوده اند!