شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

دبیر جشنواره ملی فیلم «ایثار» مطرح کرد؛

رویکرد ما حمایت از تولید آثار با موضوع ایثار اجتماعی است

سیدمرتضی حسینی

سینماپرس: مرتضی حسینی صبح امروز شنبه ۳۰ تیرماه در نشست خبری دومین جشنواره ملی فیلم «ایثار» عنوان کرد که ایثار سوژه جهانی است و همه کشورها در آثارشان به بحث ایثار می‌پردازند.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز شنبه ۳۰ تیرماه نشست خبری دومین جشنواره ملی فیلم «ایثار» با حضور مرتضی حسینی دبیر جشنواره، محمد لارتی رییس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و حمید ساروخانی رییس اداره قرآن بنیاد شهید برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسینی با ارایه گزارشی درباره آثار رسیده به این جشنواره عنوان کرد: تاکنون ۱۱۵۰ اثر با هفت موضوع با محوریت موضوعات ارزشی به این جشنواره در قالب‌های مستند، فیلم کوتاه، پویانمایی، نماهنگ و فیلمنامه با موضوع ایثار اجتماعی رسیده است. ضمن اینکه اکران‌های این آثار در مرکز اسوه آغاز شده و اختتامیه نیز روز دوشنبه ۱ مرداد ساعت ۱۷ در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره ملی ایثار با بیان اینکه در این دوره از جشنواره هیات داوران از چهار خانواده ایثارگر تجلیل می‌کنند، گفت: در صورت تمایل تهیه کنندگان، فیلم‌های مرتبط با موضوع ایثار و شهادت خریداری و از صدا و سیما پخش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایثار سوژه جهانی است و همه کشورها در آثارشان به بحث ایثار می‌پردازند، بیان کرد: بحث تولید آثاری با محوریت ایثار اجتماعی از سال ۹۶ آغاز و تاکنون از آن استقبال خوبی شده است به طوری که ما چند سوژه هم برای تولید سفارش داده‌ایم. باید عنوان کنم که پیش از این ۹۰ درصد سوژه‌ها درباره شهدا بود ولی الان به بازماندگان یعنی همسران شهدا و... در آثار پرداخته می‌شود و در استان‌ها چنین سوژه‌هایی فراوان است. از همین رو در سال ۹۷ تولید آثار بیشتر بر همین مبنا خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: اگر در آثار به بحث ایثار اجتماعی خوب پرداخته شود، این آثار می‌توانند جشنواره‌پسند هم باشند، برای مثال ما فیلم‌هایی داریم که در جشنواره‌های داخلی و خارجی انتخاب شده اند بنابراین می‌شود به سمت سوژه‌هایی رفت که جنبه بین‌المللی هم داشته باشند.

وی درباره وقفه چهارساله در برگزاری این جشنواره اظهار کرد: اولین دوره این جشنواره در سال ۹۳ برگزار شد و الان دومین دوره آن برگزار می‌شود اما امسال رویکرد ما حمایت از تولید آثار با موضوع ایثار اجتماعی است و سعی می‌کنیم از آثار حمایت کنیم برای مثال در جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر از برخی آثار حمایت کردیم البته شیوه دیگر حمایت هم می‌تواند برگزاری چنین جشنواره‌ای باشد چراکه آثاری با این محوریت‌ها تولید و به آنها جوایزی اهدا می‌شود.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی «ایثار» با بیان اینکه وقتی رویکرد حمایت باشد، می‌شود این جشنواره‌ها را با تأخیر کمتر یعنی با تأخیر دو و سه ساله برگزار کرد، عنوان کرد: ممکن است در دوره آینده بخش بین الملل این جشنواره هم راه بیفتد. از همین رو اگر فیلمنامه خوبی داشته باشیم آن را رایگان در اختیار فیلمساز می‌گذاریم و از او حمایت می‌کنیم تا آن را بسازد ضمن اینکه اگر دانشجوی هنر در مقطع دکترا بخواهد برای پایان‌نامه‌اش فیلمی‌ با موضوع ایثار بسازد از این پایان‌نامه حمایت می‌کنیم.

حسینی مطرح کرد: با وجود وقفه چهار ساله در برگزاری این جشنواره امسال استقبال خوبی از این جشنواره شده است و بیشترین آثار در حوزه مادران و همسران شهید، مدافع حرم، دفاع مقدس، فلسطین و غزه و...  تولید شده است.

وی در پایان درباره اینکه این جشنواره به جشنواره‌های دیگر با موضوع مقاومت و ایثار شباهت دارد و ضرورت برگزاری آن چه بود؛ گفت: ممکن است آنچه جزو اولویت بنیاد شهید است در جشنواره‌های دیگر به صورت سطحی پرداخته شود و سیاست بنیاد در زمینه ترویج ایثار در آن جشنواره‌ها خوب پوشش داده نشود از همین رو تصمیم گرفتیم جشنواره ای شکل بدهیم که به اولویت‌های این بنیاد بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.