شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲

علی رفیعی:

برخی نمایش ها از هزار فحش هم بدترند! / تئاتر به دست یک عده کاسبکار افتاده است

علی رفیعی

کیهان: یک کارگردان قدیمی تئاتر معتقد است: وضعیت امروز تئاتر خوب که نیست بلکه فاجعه‌آمیز است.بعضی مواقع با نمایش هایی مواجه می‌شویم که از هزار فحش هم بدترند!

علی رفیعی از کارگردان های پیشکسوت تئاتر از خاطراتش درباره حمید سمندریان به اعتماد گفت:... حمید سمندریان را دیدم که از دور می‌آمد. کمی دقت کردم و متوجه شدم به‌کل در خودش فرو رفته است و بی‌توجه به اطراف مسیر را طی می‌کند... حدود چهل دقیقه با هم صحبت کردیم تا در نهایت سوال کردم دقیقا چه چیز تو را اذیت می‌کند؟ گفت: «نه سیستم و حکومت اذیتم می‌کند و نه هیچ چیز دیگر، فقط همین افرادی که خودم بزرگ‌شان کردم و در نمایش‌هایم کار کردند؛ اینها دارند به من پشت می‌کنند. آن‌قدر حق ناشناسی نشان می‌دهند که فقط می‌توانم با تو در میان بگذارم. یا تا به حال از آنها ضربه خورده‌ای یا خواهی خورد. این نسلی که به معروفیت رسیده یا در راه معروف شدن‌است؛ اینها بد زهرمارهایی هستند. »


وی درباره وضعیت امروز تئاتر اظهار داشت: وضعیت امروز تئاتر ما خوب که نیست بلکه فاجعه‌آمیز است. بعضی مواقع با نمایش‌هایی مواجه می‌شویم که از هزار فحش هم بدترند!... امروزه، همه‌چیز بی‌معنا است. آموزش بی‌معنا است، تعریف استاد و شاگرد از بین رفته است. مدرک‌های قلابی لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری را همه‌جا مثل علف خرس توزیع می‌کنند و سال به سال‌ بر تعداد مدعیان می‌افزایند. در سوی دیگر هم، تئاتر به دست یک عده کاسبکار افتاده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.