یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

مستند جام زهر؛ حمایت BBC فارسی از صدام و تطهیر جنایتکاران جنگی

مستند جام زهر

سینماپرس: چند روز پیش در تلویزیون بی بی سی فارسی از مستندی یک ساعته رو نمایی شد که ظاهرا در آستانه سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران و با هدف بررسی روند پذیرش این قطع نامه و فرصت های از دست رفته یاران در جنگ می پردازد.

به گزارش سینماپرس؛ چند روز پیش در تلویزیون بی بی سی فارسی از مستندی یک ساعته رو نمایی شد که ظاهرا در آستانه سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران و با هدف بررسی روند پذیرش این قطع نامه و فرصت های از دست رفته یاران در جنگ می پردازد.

این مستند که توسط حسین باستانی از تحلیل گران بی بی سی فارسی ساخته شده است از تصاویر و آرشیو های سیمای جمهوری اسلامی و برخی از گفتگوهای دستاندرکاران جنگ استفاده نموده تا به مخاطب خود این گونه القا کند که مسئولان جمهوری اسلامی و به خصوص مسئولان جنگ بعد از فتح خرمشهر با محاسبات اشتباه به جنگ با عراق ادامه دادند و در حالی که می توانستند در آن مقطع جنگ را خاتمه دهند ولی با لجاجت و بلند پروازی نهایتا با دادن هزینه های بسیار بیشتر در سال ۶۷ جنگ را پایان دادند و شرایط قطع نامه را قبول نمودند.

این مستند تلویزیون بی بی سی فارسی همچنین قصد دارد در شرایط کنونی این عقیده را به ملت ایران القا کند که در تمامی بحران هایی که مسئولان و ملت ایران در ۴۰ سال گذشته در مبارزه با نظام سلطه از خود مقاومت نشان داده اند و شرایط تحمیلی طرف مقابل که قدرت بالایی دارد را نپذیرفته اند، در آینده نه چندان دور این شرایط را با تحمیل هزینه های بسیار بالاتر قبول کرده اند. بنابراین عقل سلیم این گونه فرمان می دهد که برای فرار از دادن هزینه های بالاتر بهتر است شروط نظام سلطه را بپذیریم و تسلیم شویم.

اما یکی از کاربران فضای مجازی در نقد این مستند و پروپاگاندای بی بی سی فارس یو نقشی که این رسانه دولتی انگلیس در جهت دهی افکار ایرانیان در این شرایط به عهده گرفته می نویسد:”این مستند تمامی مولفه‌های جنگ، شامل شرایط بین‌المللی، حمایت‌ها از عراق، فروش سلاح شیمیایی، پشتیبانی گسترده ماهواره‌ای-اطلاعاتی، وام‌های کلان، و به ویژه نقش صدام در تداوم جنگ را حذف می کند و هرگز نمی‌گوید چرا شورای امنیت چنین قطعنامه‌های شرم‌آور و جانبدارانه‌ای صادر می‌کرد. سازندگان مستند برش‌های خاص و هدفمندی را انتخاب کرده که به شکل گیری روایت مخدوشی از جنگ کمک می‌کند. استدلالات فنی برای نپذیرفتن آتش‌بس یا حذف شده یا اگر جایی اشاره شد بلافاصله در کنار این جمله که «ما مامور به وظیفه‌ایم نه نتیجه» قرار می‌گیرد تا القاگر بی منطقی ایران باشد”.

این مستند القا می‌کند ایران «فرصت» سوزی کرده و در حالی که می توانست بعد از فتح خرمشهر جنگ را خاتمه دهد. اما پایان مستند اشاره نمی کند که  آتش بس بعد از فتح خرمشهر چیزی جز فرصت دادن به یک متجاوز برای تجدید قوا پس از شکست نبود چرا که در سال ۶۷ پس از پذیرش آتش بس از سوی ایران، صدام دوباره به ایران حمله کرد و حتی منافقین را برای حمله به ایران تجهیز کرد و تنها وقتی که رزمندگان ایرانی در برابر تهاجم دشمن به دفاع سراسری روی آوردند و آنها را از مرزها بیرون کردند حاضر شدند آتش بس را بپذیرند.

در روایت حسین باستانی اثر خاصی از صدام متحدانش از جمله انگلیس خبیث نیست. ادامه جنگ صرفا در ید اختیار رهبران ایران است. گویی صدام در حال دفاع بوده و ایران همیشه «فرصت» پایان جنگ را داشته. این چیزی جز تطهیر صدام نیست. پروپاگاندای BBC جای متجاوز و قربانی را عوض می‌کند و هزینه را به گردن قربانی می‌اندازد.

دفاع ایران شرافتمندانه و باعث افتخار است. ما ملت مظلومی بودیم که از تکه تکه کردن خاک ایران در قرن‌های پیش تا کودتا علیه مصدق و جنگ ۸ ساله و تحریم‌های امروز مورد ظلم همین قدرت‌های جهانی بودیم. و رسانه هایی مثل بی بی سی قصد دارند که جای ظالم و مظلوم را با این پیام ها عوض کنند.

* جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.