سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

فردا؛ آغاز هفته دوم دوره «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل»

مدرسه ملی سینمای ایران

سینماپرس: هفته دوم از دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران با حضور امیرعلی نجومیان با سرفصل آموزشی «مفهوم نظریه، نقد و تحلیل» آغاز می شود.

به گزارش سینماپرس، دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» با حضور جاناتان رزنبام آغاز شد و این منتقد آمریکایی موضوع «روش شناسی نقد فیلم» را سرفصل آموزشی خود قرار داد. قرار است هفته دوم از این دوره آموزشی با حضور امیرعلی نجومیان از فردا چهارشنبه ۳ مردادماه آغاز شود.

جاناتان رزنبام در یک هفته حضور خود در ایران که به دعوت مدرسه ملی سینما انجام شده بود، درباره مباحث متفاوتی چون تفاوت نقد نوشتاری و نقد دیداری، مزایا و معایب نوشتن نقد به شکل هفتگی، داوری یک اثر هنری، موضع گیری سیاسی یا فرم های هنری، مفهوم سینمای تجربی، انتخاب نام فیلم و تاثیر بر جذب مخاطب و برخی دیگر از مباحث نظری مطالعه فیلم، نقد و نظریه صحبت کرد.

از جمله پرسش های طرح شده در این مجموعه کارگاه‌ها، پرسشی درباره چگونگی داوری یک اثر هنری بود، اینکه آیا در این مواجهه موضع گیری‌های سیاسی مهمتر هستند یا فرم های هنری؟ جاناتان رزنبام گفت: یک دوست منتقد محافظه کار داشتم و او به من یاد داد که لیبرال باشم. یک‌بار درباره فیلم «شکارچی گوزن» که من خیلی از آن نفرت دارم، صحبت می کردم و دلیلم هم این بود که اثری بسیار نژادپرستانه و بدساخت است چون که ویتنامی‌ها در این فیلم به شکل حشره تصویر شده بودند اما این دوست منتقد به من گفت که اگر لیبرال ها این فیلم را ساخته بودند ویتنامی ها دقیقا شکل ما می بودند و من پذیرفتم چون یاد گرفتم از نگاه مخالف دیدگاه خودم متنفر نباشم. پیرو همین نگاه بود که هرگز در نوشته‌هایم سانسور نشدم جز یک دفعه که به لحاظ سیاسی سانسور شدم. آن هم ماجرای به ایران آمدنم سال‌ها پیش برای حضور در جشنواره فیلم فجر بود. وقتی برگشتم در یکی از مقالاتم عنوان کردم که هرکس به ایران برود، می تواند بگوید که ایران به اندازه آمریکا تکثر فرهنگی دارد اما سردبیرم به من گفت که باید برای این نوشته ام سند و مدرک بیاورم و طبیعی بود که من نمی توانستم چنین مدرکی جور کنم و همان موقع بود که این بخش از مطلب حذف و سانسور شد.

جاناتان رزنبام همچنین توانست در مدت زمان کوتاهی که در ایران حضور داشت با سینماگران و منتقدان دیدار و درباره مسایل مختلفی صحبت کند. در همین راستا نادرطالب زاده کارگردان، مجری و کارشناس سینما  با این منتقد آمریکایی درباره کم و کیف سینمای ایران، سینمای آمریکا و سیاست های جاری و اثرگذار در ساخت فیلم های سینمایی مصاحبه ای انجام داد که قرار است به زودی از شبکه افق روی آنتن برود.

امیرعلی نجومیان نویسنده، نظریه‌پرداز و مترجم و دانشیار ادبیات انگلیسی و نظریه ادبی دانشگاه شهید بهشتی است. وی پس از تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای خود را در انگلستان گذراند. نجومیان پس از بازگشت به ایران تدریس در  دانشگاه شهید بهشتی را شروع کرد و هم اکنون در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ادبیات، ارشد و دکتری، دروس نقد و نظریه ادبی، ادبیات معاصر، مکاتب ادبی، فلسفه ادبیات، فلسفه فیلم، رابطه سینما و آموزش ادبیات و روش تحقیق را تدریس می‌کند. او در شکل‌گیری گروهی پژوهشی در تهران که به «گروه نشانه‌شناسی هنر» شناخته شد، نقش داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.