چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷

نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی افتتاح شد

نمایشگاه چهارمین حراج ملی افتتاح شد

سینماپرس: نمایشگاه چهارمین حراج ملی عصر دوشنبه اول مردادماه با حضور جمعی از هنرمندان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان عرصه هنر ایرانی در مرکز همایش های بین المللی رایزن آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی عصر دوشنبه اول مردادماه ۱۳۹۷ حضور جمعی از هنرمندان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان عرصه هنر ایرانی و با نشستی که به منظور تبیین نقش تجارت آثار هنری در اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در هنر برگزار شد، در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن آغاز به کار کرد.

در ابتدای این نشست که با قرائت قرآن توسط استاد محمدرضا خرمیان قاری ممتاز بین‌المللی آغاز شد، خانم «محمودوند» مدیرحراج ملی با بیان اینکه نشست نقش خرید و فروش و حراج آثار هنری در اقتصاد مقاومتی با رویکرد کارآفرینی در هنر به منظور ایجاد و تقویت نگاه پژوهشی – علمی در کنار اهداف تجاری حراج ملی برگزار می‌شود، اظهارکرد: لازم است مراکزی که در عرصه اقتصاد هنر فعالیت می‌کنند در راستای تبدیل کردن فرآیند تجارت کالای هنری به یک حرکت سه وجهی علمی-پژوهشی- تجاری گام بردارند.

وی افزود: حراج ملی با برگزاری این نشست و دعوت از پژوهشگران و صاحبنظران به هم‌اندیشی در زمینه تقویت ابعاد علمی – پژوهشی اقتصاد هنر، گام‌های ابتدایی را در این حوزه برداشته است و امیدواریم در ادامه نیز با کمک اهالی هنر این مسیر را ادامه دهیم.

کرمعلی شیرازی استاد خوشنویسی نیز در این نشست با بیان اینکه عبارت اقتصاد هنر کمتر از یک دهه است در عرصه هنر کشور سر زبان ها افتاده، اظهارکرد: قبل‌تر، این اقتصاد هنر در محافل دانشگاهی شنیده می‌شد و ضرورت توجه به این مقوله در میان عموم اهالی هنر چندان مورد توجه نبود.

وی با اشاره به تاثیر مثبت برگزاری حراج‌های مشهور بین‌المللی در منطقه بر هنر ایران، افزود: این حراج‌ها موجب شد در داخل هم به وجه تجاری هنر توجه شود و حراج‌های داخلی شکل بگیرد که این حراج‌ها موجب تحرک بخشی به چرخه تولید آثار هنری و امیدواری هنرمندان کشور شده است.

این استاد خوشنویسی با بیان اینکه جای خوشوقتی است که حراج ملی بر هنر گذشته و اصیل ایرانی تمرکز دارد، تصریح کرد: در هنرهای اصیل ایرانی ۱۸۰ تا ۲۲۰ گونه هنر شماره شده که بسیاری از آنها مغفول مانده‌اند و حراج ملی هرچه در زمینه برجسته کردن هنرهای ملی ایران کار کند، باز هم جای کار وجود دارد.

وی با دعوت از رسانه‌ها و مسئولان دولتی به حمایت از حراج‌ها و فعالیت‌هایی که جنبه‌های اقتصادی هنر را تقویت می‌کنند، یادآور شد: در موضوع کارآفرینی هنر، فقط هنرمند نیست که از طریق هنر خود امرار معاش می‌کند بلکه مشاغل مرتبط زیادی به این زنجیره متصل هستند و اگر بازار خرید و فروش آثار هنری رونق بگیرد افراد و مشاغل فراوانی از این رونق بهره‌مند می‌شوند.

در ادامه این نشست دکتر بهمن نامور مطلق استاد دانشگاه و معاون سابق صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در طول تاریخ ایران همواره ظرفیت‌های هنر ما بسیار خوب بوده اما در مقابل وضعیت اقتصاد هنر ما بسیار بد بوده، اظهارکرد: این پارداوکس به این دلیل شکل گرفته که ما سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی را جزو سرمایه‌های ارزشمند ملی لحاظ نکرده‌ایم و حتی با نگاه مقدس مآبانه به هنر، آن را از اقتصاد جدا کردیم که این نگاه در نهایت به زیان هنر ما تمام شده است.

 وی با بیان اینکه با تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌توانیم هویت ملی خود را حفظ کنیم: ما در ایران به اندازه کل اروپا سایت‌های تاریخی داریم ولی این منابع فرهنگی ما را ثروتمندتر نمی‌کنند چرا که در نگاه خود به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی دچار نقص هستیم.

نامورمطلق با بیان اینکه بخشی از سرمایه فرهنگی در وجود هنرمندان نهفته است و بخشی دیگر از آن به صورت اثر هنری عینیت پیدا کرده و به کالای قابل مبادله تبدیل شده است، تصریح کرد: کنش‌گران عرصه فرهنگ یعنی خالقان آثار هنری، مصرف‌کنندگان و تجار این آثار و دولت و سازمان‌های متولی نظارت بر چرخه تولید و عرضه کالای هنری باید برای ارتقای سرمایه‌های فرهنگی با یکدیگر تعامل و هم‌افزایی کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه  ما هنرمندان مولف در طول تاریخ ایران کم نداشتیم و نداریم، افزود: در حوزه تجارت هنر و همچنین مصرف آثار هنری، کنش‌گران ما هنوز رشد کافی پیدا نکرده‌اند و علاوه بر ضعف‌هایی که در حوزه تجارت هنر داریم، ضعف فرهنگی و آموزشی موجب شده که قدر و منزلت آثار هنری برای عموم مردم ناشناخته بماند.

در ادامه این نشست مجید ملانوروزی رییس سابق دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیوند دیرینه هنر و اقتصاد در ایران اظهارکرد: مهم‌ترین شاخصه صنایع‌دستی به عنوان یکی از متنوع‌ترین رسته‌های هنری ایران، برجسته بودن نقش اقتصاد هنر در آنها بوده است. برای مثال فرش یکی از صنایع‌دستی هنرمحور ایرانی بوده که چرخه تولید آن کاملا جنبه اقتصادی داشته و زنجیره تولید آن هم کاملا بومی بوده است.

وی ادامه داد: این روند در دوره قاجار رو به زوال رفت اما در دهه ۴۰ با شکل‌گیری گالری‌ها و نگارخانه‌ها، ابعاد اقتصادی آثار هنری جانی تازه گرفت و هنر معاصر تحت تاثیر این تحرک به عنوان سرمایه فرهنگی و اجتماعی پذیرفته شد.

ملانوروزی با بیان اینکه اقتصاد هنر در فضای آکادمیک ایران چندان مورد بررسی قرار نگرفته و حتی گاهی در دانشگاه‌های ما در مقابل ابعاد تجاری آثار هنری جبهه‌گیری شده است، تصریح کرد: مخالفان تقویت ابعاد تجاری آثار هنری گاهی نقدهایی در قیمت‌گذاری آثار هنری در در حراج‌ها در عرصه افکار عمومی مطرح می‌کنند که جای این نقدها در حوزه‌های آکادمیک است چون حراج یک بنگاه اقتصادی است و رشد قیمت در این بنگاه به مسائل فراوانی جدا از ابعاد زیبایی‌شناسی خود اثر هنری بستگی دارد.

وی با بیان اینکه ما سالانه ۱۵ هزار دانشجو در رسته‌های مختلف هنری داریم که بعد از فارغ‌التحصیلی باید در بازار هنر برای آنها ظرفیت‌سازی انجام شود، یادآور شد: حراج‌هایی همچون حراج ملی ظرفیت‌سازی فعالیت اقتصادی و اشتغال در بازار هنر را انجام می‌دهند و اگر خواهان تقویت اقتصاد مقاومتی هستیم و اگر خواهان کارآفرینی در هنر هستیم باید از حراج‌ها حمایت کنیم.  

همچنین هادی سیف پژوهشگر هنر نیز در این نشست با بیان اینکه من با واژه حراج برای خرید و فروش آثار هنری میانه خوبی ندارم، اظهارکرد: ترجیح من این است که از عنوان آشتی ملی مردم با هنر ملی برای این گونه اقدامات استفاده کنیم چرا که هنرهای ملی ما سرمایه ملی، شناسنامه آشکار و بی‌تغییر ملت ما و سند هویت ملی ایرانیان است.

وی افزود: به زعم من هنر در زندگی مردم ایران رایج و جاری بوده ولی ارتباط تنگاتنگ بین مردم و هنر که در طول تاریخ ایران برقرار بوده در دوره معاصر و با گسترش شهرنشینی به شدت تضعیف شده است.

این پژوهشگر هنر با بیان اینکه توسعه شتابزده و با تقلید از الگوهای غربی در تضعیف ارتباط مردم با هنر نقش‌آفرینی کرده است، بیان کرد: به دلیل کمرنگ شدن ارتباط هنر و بطن جامعه، اکنون به‌جای زندگی کردن با نقش و رنگ، جلوه‌های هنر را به صورت محدود در قفس‌هایی به نام نمایشگاه و گالری می‌بینیم و هنرمندان بزرگی در فقر و گمنامی به سر می‌برند.

سیف تصریح‌کرد: ما اهل قلم باید به ثبت و برجسته‌کردن هنر و نام هنرمندان گمنام وطن همت بگماریم و با حراج‌هایی مثل حراج ملی، هنرهای ملی خود را به عنوان شناسنامه هویت ایران و ایرانی به مردم بازتعریف کنیم.

وی افزود: ما باید هر چه در توان داریم انجام دهیم تا هنر هر چند به صرت جویباری باریک در زندگی مردم جریان پیدا کند و مردم را به سوی این باور رهنمون کنیم که این هنرها را به عنوان سند هویت ملی ارج بگذارند.

نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی با ١٥٧ اثر در رشته‌های هنری مختلف از جمله حجم، نقاشی، مینیاتور، خوشنوسیس، تذهیب، نقاشیخط و صنایع‌دستی از ساعت ١٠ صبح دوشنبه اول مرداد تا روز جمعه ۵ مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن واقع درتهران، نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شماره‌ ۲۱۰،  پذیرای علاقه‌مندان است و مراسم حراج نیز در این دوره طی دو روز پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ مردادماه ساعت ۱۹ با اجرای پژمان بازغی انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.