جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

رئیس سازمان سینمایی:

احتمال اجرایی شدن نظام درجه بندی سنی تا روز ملی سینما/ پروانه نمایش را روی حداقل‌ها بسته‌ایم

محمدمهدی حیدریان

سینماپرس: محمدمهدی حیدریان گفت: امیدوارم هستم تا روز ملی سینما یا پایان فصل تابستان ما بتوانیم نظام درجه‌بندی سنی را به طور دقیق‌تر اجرایی کنیم.

حدود یک سال و نیم است که محمد مهدی حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شده و طی این مدت برنامه‌های مختلفی برای سینمای ایران در نظر گرفته است.

وی اخیراً مهمان خبرگزاری بود و همین حضور، فرصتی شد تا درباره اجرایی شدن برنامه‌ها گفت‌وگوکنیم. او در صحبت‌هایش اشاره کرد که یکی از مهمترین چیزهایی که سینمای ایران به آن احتیاج دارد بازار جهانی است و مخاطب جهانی باید برای تماشای فیلم ایرانی بلیت خریداری کند و اجرایی شدن این انگاره بستگی به این دارد که فیلمسازان کشورمان مخاطب خود را در سطح کلان‌تر و جهانی ببیند و سوژه‌ای را برای فیلمسازی برگزیند که دربرگیری بیشتری داشته باشد.  

بخش اول این گفت‌وگو روز سه‌شنبه ۲ مرداد ماه منتشر شد.

گفت‌وگوی  پایانی با محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی را در ادامه می‌خوانید:

****

احتمال اجرایی شدن نظام درجه بندی سنی تا روز ملی سینما

*بحثی که سینمای ایران سالهاست به دنبال اجرایی شدن آن است، موضوع نظام رده بندی سنی برای فیلم‌ها است. بالاخره چه زمان سینمای ایران می‌تواند نظام رده بندی سنی را اجرایی کند؟

نظام‌ رده‌بندی سنی و اجرایی شدن آن در سینماهای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ما از ابتدای امسال به شکلی در حال انجام این موضوع هستیم. درجه بندی سنی برای مخاطب، یک نظام‌نامه می‌خواهد متناسب با فرهنگ یک کشور، ما نیز به جهت مناسبات عقیدتی و ملی ملاحظاتی داریم که حتماً آن‌ها را اعمال می‌کنیم.

نظام‌نامه درجه بندی سنی تقریباً آماده است؛ اما مرجعی که باید فیلم‌ها را با نظام‌نامه تطبیق بدهد، جایی مانند هیئت منصفه است، در حال حاضر شورای بازبینی این کار را انجام می‌دهد. این هیئت منصفه متشکل از نماینده خانواده‌ها، جامعه‌شناسان، روانشناسان و غیره خواهند بود که ترکیب نسبتاً گسترده‌ای خواهد داشت. امیدوارم هستم تا روز ملی سینما یا پایان فصل تابستان ما بتوانیم نظام درجه‌بندی سنی را به طور دقیق‌تر اجرایی کنیم.

پروانه نمایش را روی حداقل‌ها بسته‌ایم

*شائبه‌ای که در این بین، انگاره می‌شود، این است که نظام رتبه بندی سنی  کمک خواهد کرد که فیلم‌هایی که موفق به اخذ پروانه نمایش نمی‌شوند، راحت‌تر پروانه نمایش دریافت کنند؟

نه؛ آنچه که باعث عدم اخذ پروانه نمایش می‌شود، واقعاً حداقل‌های ضروری است که ما آن را اعمال خواهیم کرد؛ اما یک زمان‌هایی و در آیین‌نامه برای اخذ پروانه نمایش، توصیفاتی وجود دارد که این توصیفات بسیار کلی و عام است. یکی از آنها این است که فیلمی که سطح سلیقه مخاطب را به انحطاط بکشاند نباید پروانه نمایش دریافت کند. لذا ما در حال حاضر نیز پروانه نمایش را روی حداقل‌ها بسته‌ایم و به فیلمساز می‌دهیم؛ ممکن است تماشای فیلمی در کمیته رده بندی سنی، برای بسیاری از سنین توصیه نشود؛ اما این به آن معنا نیست که از ورود افراد با سنین پایین جلوگیری می‌شود، ما فقط اعلام می‌کنیم که این فیلم برای سنین مثلاً کمتر از  ۱۵ سال توصیه نمی‌شود، دیگر خانواده خود تصمیم می‌گیرند که فرزندانشان را برای تماشای این فیلم به سینما ببرند یا نبرند. ما تنها وظیفه داریم که بگوییم که مخاطب با چه نوع اثری رو به رو می‌شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.