جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

بهترین فیلم درباره بیماری «ام‌اس» در جشنواره سلامت جایزه می‌گیرد

 دبیر و مدیر اجرایی سومین جشنواره فیلم سلامت

سینماپرس: دبیر و مدیر اجرایی سومین جشنواره فیلم سلامت با رئیس جشنواره ام‌اس و مدیر تبلیغات فرهنگی انجمن ام‌اس ایران دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، در این جلسه که در دفتر موسسه آوای هنر سلامت برگزار شد، دکتر محمد کیاسالار دبیر جشنواره فیلم سلامت و محمدعلی حجازی، مدیر اجرایی جشنواره فیلم سلامت با زهرا خرازی، رئیس جشنواره ام‌اس و حسین کاکاوند، مدیر تبلیغات فرهنگی انجمن ام‌اس به گفت‌وگو نشستند.

در این جلسه، دکتر محمد کیاسالار با اشاره به سابقه همکاری جشنواره با انجمن‌ها و سازمان‌های سلامت‌محور در سال‌های گذشته گفت: امسال نیز جشنواره از هر فرصتی برای همکاری و هم‌افزایی با انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه سلامت استفاده می‌کند؛ چراکه ثمره این همکاری‌ را هر سال در آثاری که به دستش می‌رسد، می‌بیند. جشنواره برای دستیابی به اهدافش، سازوکارهایی طراحی کرده که یکی از آنها، بسترسازی برای مواجهه مستقیم اهالی سینما و سلامت است. این مواجهه هر سال در همگردی‌ها و پنل‌های تخصصی اتفاق می‌افتد و زمینه را برای تولید آثار سلامت‌محور و جریان‌سازی عمومی برای اجتماعی‌شدن نظام سلامت فراهم می‌کند.

سپس محمدعلی حجازی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم سلامت رتبه اول جشنواره‌های موضوعی را در کشور در اختیار دارد و از لحاظ ساختار توانسته است ارتباط خوبی با فیلمسازان برقرار کند، گفت: جشنواره فیلم سلامت توانسته است در میان اهالی سینما دغدغه توجه به سلامت را ایجاد کند پیوند خوبی نیز میان فیلمسازان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شده و این رویکرد می‌تواند یک فرصت مناسب برای انجمن‌های حوزه سلامت باشد.

حجازی در ادامه افزود: حضور برخی از فیلمسازان در همگردی‌های دوره‌های گذشته ، منجر به تولید فیلم شد و برخی از فیلمسازان نیز برای ساختن فیلم‌های سلامت‌محور خود از پزشکان و متخصصان دست‌اندرکار جشنواره مشاوره گرفته‌اند و خواهان این بوده‌اند که آنها را با انجمن‌های مختلف ارتباط بدهیم.

مدیر اجرایی جشنواره فیلم سلامت در پایان گفت: بعضی از بیماری‌ها به واسطه همین اهالی سینما به جامعه معرفی شد. بسیاری از مردم با این بیماری‌ها آشنا شدند و هنرمندان سینما برای حمایت از بیماری‌های خاص در مقام سفیران انجمن‌های سلامت، پیش‌قدم شدند. در یک نگاه کلی باید گفت تأثیر سینما بر ترویج فرهنگ سلامت و خودمراقبتی، پررنگ و قابل تقدیر بوده است

خرازی، رئیس جشنواره ام‌اس نیز با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری ام‌اس با عنوان «سمفونی لک‌لک‌ها» عنوان کرد: تا اسفندماه ۹۶ حدود ۷۲هزار بیمار در سراسر ایران در انجمن ام‌اس ثبت نام کردند اما تا به امروز این عدد به ۸۵ هزار نفر رسیده و بیشتر بیماران ما را جوانان ۱۷ تا ۴۰ساله تشکیل می‌دهند که اکثرا تحصیلکرده هستند. ما هر سال با برگزاری جشنواره و مراسم روز جهانی ام‌اس و انجام حرکت‌های فرهنگی و تبلیغاتی، این انجمن را بیشتر به جامعه می‌شناسانیم و به بیماران این دلگرمی را می‌دهیم که بیماری ام‌اس مورد عجیبی نیست و بیمار می‌تواند با تحت‌نظر بودن و مصرف دارو زندگی عادی خود را داشته باشد. امیدوارم در کنار هم بتوانیم در خصوص آگاهی‌بخشی صحیح‌تر در مورد بیماری ام‌اس، حرکت مفیدتری داشته باشیم.

کاکاوند، مدیر تبلیغات فرهنگی انجمن ام‌اس، نیز یادآور شد که بیشتر آثار فرهنگی و هنری، به ویژه فیلم‌های سینمایی، بیماری ام‌اس را به شکل نامناسبی به جامعه معرفی می‌کنند و برای همین، لزوم پرداختن به تصویر صحیح این بیماری و اختصاص دادن جایزه‌ای ویژه به آنهایی که این بیماری را درست تصویر می‌کنند، می‌تواند به فرهنگسازی مطلوب در این زمینه یاری برساند.

در پایان مقرر شد در سومین دوره جشنواره فیلم سلامت، انجمن ام‌اس به بهترین فیلمی که توانسته باشد تصویر درستی از بیماری ام‌اس ارائه کند، جایزه ویژه‌ای اهدا کند. همچنین در این جلسه در خصوص برگزاری همگردی (بازدید هنرمندان همراه جشنواره فیلم سلامت از انجمن ام‌اس) و همکاری‌های بیشتر در زمینه ارائه عکس‌ها، پوسترها و کلیپ‌های معرّف این بیماری، گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

سومین جشنواره فیلم سلامت توسط موسسه آوای هنر سلامت از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با شعار سلامت برای همه ؛ اجتماعی شدن سلامت به دبیری دکتر محمد کیاسالار در هفته اول شهریور ۹۷ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.