شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

در برنامه «پرانتز باز» مطرح شد؛

باورهای غلطی که اوقات فراغت نوجوانان را ضایع می کنند/ یک سند بالادستی ویژه نوجوانان نداریم

 برنامه «پرانتز باز»

سینماپرس: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «پرانتز باز» از لزوم تدوین سند ویژه اوقات فراغت نوجوانان سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام مهدی شیخ عضو کمیسیون فرهنگی با حضور در برنامه «پرانتز باز» ضمن انتقاد از باورهای غلطی که درباره اوقات فراغت وجود دارد بیان داشت: ما باورهای غلطی نسبت به اوقات فراغت داریم اوقات فراغت یک نیاز است. مثل خوردن، مثل پوشیدن، مثل تحصیل. ما اول باید آن را به عنوان یک نیاز به رسمیت بشناسیم تا ۷۰-۶۰ درصد موانع برطرف شود. ولی در حال حاضر در فرهنگ ما جایگاهی برای اوقات فراغت نوجوانان وجود ندارد به طوری که تمام اوقات شبانه روز یک نوجوان را امر تحصیلش گرفته است در صورتی که تحصیل باید یک ساعت محدود داشته باشد و در همان ساعت محدود باید وضعیت رشد تحصیلی نوجوان پیگیری شود. این ها خودش موانع مهمی است چرا که با وجود این موانع اگر کلاسی هم برقرار باشد نوجوان فرصت نمی کند به آن سمت برود.

وی با اشاره به ضرورت در پیش گرفتن رویکرد تربیت محوری خاطر نشان کرد: الان دنیا دارد به سمت تربیت محوری حرکت می کند در خیلی از کشورها که از نظر تحصیلی پیشرفت کرده اند دانش آموز در محیط مدرسه رها است و تا یک مدتی هیچ کتابی برای او در نظر نمی گیرند.

شیخ افزود: از طرفی مدارس هم به دلیل مشکلات مالی به این مساله دامن می زنند. با اینکه آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است که ازکتاب های کمک درسی و کلاس های اضافه بر سازمان استفاده نکنید ولی مدارس برای تامین جنبه مالی به این دست امور روی می آورند.

وی افزود: خیلی وقت ها هم والدین فرزندان خود را درگیر مسائل درسی می کنند. این تست زدن ها مضر است. هیچ سودی ندارد. اصلا کسانی که طراح کلاس های کنکور هستند تلاش شان این است کسانی در کنکور موفق شوند که از خلاقیت خودشان استفاده می کنند نه از محفوظات شان. خیلی از کسانی که نفرات اول کنکور شدند در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده بودند. این نشان می دهد که این ها تلاف وقت و توان و انرژی دانش آموزان است. یک فشار مضاعفی را به دانش آموز وارد می کنند برای ورود به دانشگاه، و بعد از ورود به دانشگاه به حال خود رها می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به فقدان نقشه ی راه مشخصی در خصوص اوقات فراغت نوجوانان گفت: ما یک سند بالادستی ویژه نوجوانان نداریم. در خصوص جوانان یک سری کارها شده است. البته نوجوان را به جوان الحاق کرده اند ولی لازم است که این تفکیک صورت بگیرد چون اگر تفکیک صورت نگیرد خود به خود همه ی امور به سمت جوان می رود و باز هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. لذا باید نهضت مطالبه گری راه بیندازیم. باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت ورزش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و همه دستگاه های مرتبط را مجاب کنیم تا سندی در خصوص نوجوانان تدارک ببینند وقتی سند باشد وظایف هم مشخص می شوند و بعد پیرو آن باید بودجه مشخص شود تا تفکیک صورت بگیرد و نوجوانان از این محجوریت خارج شوند. راه جدا شود و إن شاءالله این مظلومیتی که برای نوجوانان است از بین برود.

پرانتز باز برنامه ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که به صورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان در روزهای دوشنبه و جمعه ساعت ۷۱ روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفتگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان سنین ۱۳ تا ۲۰ سال می توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.

عوامل تولید این برنامه عبارت اند از: تهیه کننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، محسن محبی، سید ابوالفضل سیروس نژاد، ساناز احسانی و زهرا محبوب.

مخاطبان این برنامه می توانند با شماره ۰۹۰۳۶۸۸۳۲۰۲ در پیام رسان بله و سروش با روابط عمومی برنامه در تماس باشند و در اینستاگرام صفحه ی پرانتز باز را با نشانی parantezbaz_tv دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.