شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸

محمدرضا شرف الدین:

عده‎‌ای سودجو مصائب سیاسی- اجتماعی جامعه را به طنزِ سخیف بدل کرده‌اند / مگر می شود که در هر شرایطی مردم را قلقلک داد!

محمدرضا شرف الدین در نشست نقد و بررسی مستند «۳۳ سال سکوت»

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین ضمن انتقاد از وضعیت تولید فیلم با موضوعات سیاسی-اجتماعی بیان کرد: موضوع هایی چون اختلاس و آقازاده ها توسط چند سودجو در سینمای ایران دستمایه فیلم های طنز شده اند؛ افرادی که خود نیز تبدیل به اختلاسگر شده اند و با تولید چنین آثاری دست به اختلاس فرهنگی می زنند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینمای ایران در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به وضعیت تولید فیلم های سیاسی-اجتماعی گفت: متاسفانه این روزها بسیاری از موضوع های بسیار جدی اجتماعی به طنز گرفته و سخیف شمرده می شوند، گویا بیننده باید از یک معضل شدید اجتماعی لذت ببرد.

وی ادامه داد: موضوع هایی چون اختلاس و آقازاده ها جزو مصائب سیاسی-اجتماعی جامعه به شمار می روند که توسط چند سودجو در سینمای ایران دستمایه فیلم های طنز شده اند؛ افرادی که خود نیز تبدیل به اختلاسگر شده اند و با تولید چنین آثاری دست به اختلاس فرهنگی می زنند.

تهیه کننده فیلم «سه و نیم» توضیح داد: چنین آثار سخیفی با موضوع طنزهای سیاسی-اجتماعی هر روز بیشتر از قبل روی پرده سینماها می رود و این امر از قبح چنین اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد، می کاهد. این افراد همدست کسانی هستند که تاریخ، اقتصاد و شان فرهنگی کشور ما را به تاراج می برند و تنها می خواهند جیب خود را پرکنند.

شرف الدین گفت: در کشورهای پیشرفته زمانی که مساله جدی رخ می دهد، فیلم های خوب و جدی در مورد آن ساخته می شود و گاهی نیز یک اثر طنز در مورد آن ساخته می شود که توجه به چنین تولیداتی به این معنا نیست که طبع سیاسی مردم را تغییر دهند تا مردم تنها به این اتفاقات بد بخندند.

وی ادامه داد: البته آدم های متعهدی نیز در سینما حضور دارند که نگران چنین شرایطی هستند اما یا اعتراض نمی کنند و یا در صورت اعتراض راهی به جایی نمی برند.

این هنرمند با اشاره به اینکه درست است که سینمای طنز گاهی به خوبی مفهوم برخی از اتفاق های سیاسی و اجتماعی را به مخاطب انتقال می دهد، توضیح داد: ولی این به آن معنا نیست که به غیر از شکل طنز، زبان دیگری برای گفتن نداشته باشیم. مگر می شود که در هر شرایطی مردم را قلقلک داد!

وی بیان کرد: از سوی دیگر متاسفانه عده ای از فیلمسازانی که به دنبال ساخت فیلم های سیاسی هستند دنبال سیاه نمایی می روند، در حالی که با توجه به شرایط و امکانات و موضوع هایی که در جامعه امروز وجود دارد می توان فیلمی بدون وابستگی سیاسی به داخل و خارج ساخت و مورد استقبال هم قرار گرفت.

رییس اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرد: متاسفانه بخشی از سینما جایی برای افراد بی سواد و کم تجربه شده است، این درحالی است که معمولا پشت تولید فیلم های سیاسی اجتماعی که در خارج از کشور ساخته می شود تیم های فکری و مشاوره ای قوی وجود دارد که می توانند آثاری از این دست را تولید کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.