یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

هفته سوم آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» برگزار می شود

مدرسه ملی سینمای ایران

سینماپرس: در هفته سوم از دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» منتقدانی چون روبرت صافاریان، هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی سرفصل آموزشی «آسیب شناسی جریان نقد در سینمای ایران» را تدریس کنند.

به گزارش سینماپرس، دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» که با حضور جاناتان رزنبام منتقد سینما در عرصه بین الملل آغاز شد در هفته دوم با  امیرعلی نجومیان ادامه پیدا کرد و قرار است در هفته سوم از این رویداد فرهنگی که از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ مرداد ماه برپا می شود روبرت صافاریان، هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی سرفصل آموزشی «آسیب شناسی جریان نقد در سینمای ایران» را تدریس کنند.

امیرعلی نجومیان نویسنده، نظریه‌پرداز و مترجم درباره مباحث متفاوتی مانند ایدئولوژی در سینما، تفاوت بین نظریه‌پردازی و روایت‌پردازی، نقد مخاطب محور، نظریه پردازی هنر، نقش توانش هنری در خوانش هنری صحبت کرد.

این پژوهشگر در بخشی از حضور خود در این کارگاه‌ها با اشاره به مقوله نظریه گفت: هیچ نظریه‌ای این قدرت را ندارد که تمام آنچه که در دنیا اتفاق افتاده را توضیح دهد چراکه نظریه‌ها نسبی و گذرا هستند و به مرور نظریه‌های جدید می‌آیند بنابراین هیچ نظریه‌ای ارزش ندارد که فردی بخواهد عضو دایمی یک نظریه شود و به آن ایمان آورد. نظریه‌ها ساخته دست انسان هستند و انسان براساس یافته‌های خود و تجربیاتی که کسب می‌کند، نظمی به عالم می‌دهد بنابراین نظریه هنر و نظریه فیلم در هر دوره‌ای، پرسش‌هایی هستند که در حیطه نظریه مطرح می‌شوند و بسته به زیست انسان‌ها می‌توانند، تغییر کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.