یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

در روزگار فقر محتوای جذاب و مخاطب‌پسند تولیدات تلویزیونی

«شب عید» قبل از بلوغ دچار پیری زودرس شد

 مجموعه تلویزیونی «شب عید»

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «شب عید» درحالی که مخاطب تازه داشت با مضمون آن ارتباط برقرار می‌کرد در یک غافلگیری دراماتیک به اتمام رسید.

به گزارش سینماپرس؛ مجموعه تلویزیونی «شب عید» با کارگردانی سعید آقاخانی که ابتدا قرار بود در ایام نوروز از تلویزیون پخش شود، با تصمیم مسئولان سازمان در دهه کرامت روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

«شب عید» یکی از سریال‌هایی بود که در سکوت کامل خبری تولید و برای پخش آماده شد. مخاطب در مجموعه «شب عید» یک راننده تاکسی ون را می‌بیند که با یک هتل همکاری دارد و مسافران و زوار امام رضا (ع) را برای اقامتی چند روزه به این هتل می‌رساند. داستان مجموعه شب عید به طور کامل در شهر مشهد می‌گذرد و قصه‌های زائران مختلفی را روایت می‌کند که هر کدام با حاجت و نیتی در شب عید و آستانه تعطیلات نوروز، خودشان را تا مشهد و حرم نورانی امام رضا (ع) رسانده‌اند و شب عید، روایت قصه‌های این افراد است.

داستان‌های این سریال به صورت اپیزودیک است، اما هر کدامشان با دیگری ارتباط پیوسته‌ای دارند، بنابراین قسمت‌های مختلف این مجموعه را نمی‌توان مستقل و جدا از هم دانست. مجموعه «شب عید» در کنار جدی بودنش، فضایی طنز را هم در خود جای داده است و حتی در لحظاتی شاهد موقعیت‌های کمدی در آن بودیم که بهره‌گیری از دیالوگ‌های طنز در کنار استفاده از برخی لهجه‌های رایج کشورمان به آن سر و شکل خوبی داده بود. طبق اعلام دست‌اندرکاران این مجموعه همانطور که قبلاً گفته شد، «شب عید» برای تعطیلات ایام نوروز و در ۱۳ قسمت تولید شد، اما برخی ملاحظات باعث شد که پخش این سریال به دهه کرامت موکول گردد.

http://cinemapress.ir/d/2017/12/03/4/163273.jpg

با توجه به فقر محتوای کمدی یا طنز در بین آثار تلویزیونی که یکی از نیازهای اصلی و لازم جامعه محسوب می‌شود، رگه‌های طنز و موقعیت‌های کمدی مجموعه «شب عید» باعث اقبال مخاطبان به مینی سریال گردید. این مجموعه که در اوضاع ضعف سریال‌های مختلف تلویزیونی، حکم لنگه کفش در بیابان را داشت، به شکلی غافلگیرانه به پایان رسید. از آنجا که مخاطب برای پذیرش و پسند یک سریال در ابتدا با گارد محافظه‌کارانه‌ای به تماشای آن می‌نشیند، لازم است چند قسمت از سریال پخش شود تا مخاطب و خانواده‌ها آن را در جمع خودشان بپذیرند.

این موضوع یک واقعیت است و متأسفانه مجموعه «شب عید» قبل از اینکه به بلوغ برسد دچار پیری زودرس گردید، البته این سبک از پُر کردن آنتن با پخش سریال‌های کوتاه‌مدت و بعضاً تکراری رویکردی است که اخیراً در اغلب شبکه‌های سیما نیز دیده می‌شود، اما طبیعتاً انتظار مخاطب از شبکه یک سیما به عنوان «شبکه ملی» بسیار فراتر از این است.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.