یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۴

نیاز: جشنواره کودک طی این سال ها محلی برای وعده ها و شعارهای قشنگ مسئولان سینمایی بوده است/ سال ها است شاهد تولید و اکران فیلم های تأثیرگذار کودک نیستیم

امید نیاز

سینماپرس: امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: برگزاری جشنواره کودک طی این سال ها محلی برای وعده ها و شعارهای قشنگ مسئولان سینمایی و حضور دکور گونه سینماگران بی ربط به سینمای کودک بوده است چرا که پشت برگزاری این جشنواره هیچ سیاست گذاری صحیح و روشنی وجود ندارد و مسئولان که رفتار بچه گانه ای با این جشنواره سینمایی دارند همه ساله هیجان زده دور هم جمع می شوند و تفریح و استراحت می کنند و بعد از یک هفته بریز و بپاش سینمای کودک را به حال خود رها می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ب-۱۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرداختن به سینمای کودک و توجه به این گونه مهم سینمایی یکی از ضروریات هر جامعه ای محسوب می شود؛ این سینما ضروری است به دلیل آنکه از لحاظ روانشاختی و تربیتی و آموزشی، کودکان و نوجوانان آمادگی پذیرش و آموزش دیدن را در آن دارند. ما می توانیم با تولید آثار ارزشمند در سینمای کودک کودکان مان را درست تربیت کرده و آموزش دهیم.

وی ادامه داد: این وظیفه یکایک فعالان سینمای کودک و بالاخص مدیران و دست اندرکاران و سیاست گذاران سینمای کودک است که سینما را جایگزین «گیم نت» های بی ارزشی کنند که مانند قارچ رشد کرده اند و همه روزه محلی برای حضور کودکان و نوجوانان شده اند. بازی هایی که هیچ محتوای آموزشی و ارزشی ندارند و نسلی را برای آینده کشور تربیت می کنند که شناختی از پیرامونش ندارند و با بازی های پوچ و بیراه کننده بزرگ شده است.

نیاز خاطرنشان کرد: ما نیازمند سیاست گذاری صحیح و اصولی برای سینمای کودک و جشنواره آن هستیم؛ مسأله ای اساسی و کلیدی که هرگز به آن توجه جدی صورت نگرفته است!؛ سوأل بنده از آقایان مدیر و مسئول این است که اصولاً چرا این جشنواره برگزار می شود؟ جشنواره ای که حتی فیلم های برگزیده اش امکان اکران در طول یک سال را پیدا نمی کنند به چه دردی می خورد؟ چرا دبیرخانه این جشنواره نباید در طول سال فعال و پویا باشد؟ چرا تاکنون همه چیز در سینمای کودک تنها در حد شعار باقی مانده است؟ چرا مسئولان به این رویداد به صورت جدی نگاه نمی کنند و با آن رفتاری به صورت سربار و طفیلی دارند؟

این سینماگر تصریح کرد: این مایه شرمساری است که حتی مهمانان این جشنواره هیچ ربطی به جشنواره ندارند و فقط به عنوان ویترین و دکور به اصفهان و همدان می آیند و برای حضورشان هزینه های گزافی هم پرداخت می شود. چرا باید این مهمانان بی ربط به سینمای کودک در جشنواره حضور داشته باشند و فقط مشغول غذا خوردن و سیگار کشیدن و تفریح و استراحت باشند در صورتی که دغدغه مندان سینمای کودک راهی برای حضور در این جشنواره ندارند؟

برنده جایزه نویسندگی و کارگردانی در نخستین جشنواره تئاتر عروسکی دفاع مقدس برای نمایش «نیلوفر و عروسک هایش» ادامه داد: چرا باید این هزینه های گزاف برای برگزاری جشنواره ای صورت گیرد که هیچ عایدی برای سینمای کودک در پی ندارد؟ کجا هستند فیلم های دوران طلایی سینمای کودک؟ چرا سال ها است هیچ نشانی از فیلم هایی مانند «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «گلنار» و... نیست؟

نیاز در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از وزارت آموزش و پرورش گفت: متأسفانه عملکرد وزارت آموزش و پرورش از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار منفعلانه تر است؛ این باعث شرمساری است که مسئولان این وزارت خانه ها هیچ همیتی برای ارتقای سینمای کودک ندارند. هیچ تلاشی نمی کنند تا نسل های آینده ساز کشور با تماشای آثار ارزشمند سینمای کودک بتوانند خودشان را پیدا کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: این مایه تأسف است که وزارت آموزش و پرورش ما پوسیده و خسته است!؛ ما از پتانسیل بسیاری برخوردار هستیم برای آنکه بتوانیم سینمای کودک را رونق ببخشیم اما متأسفانه از این پتانسیل که سیل انبوه دانش آموزان مدارس هستند به درستی بهره نمی گیریم؛ بی تردید سینمای کودک و نوجوان تنها گونه سینمایی است که مخاطبان هدف آن مشخص هستند و تنها اگر کمی تدبیر و درایت از سوی مسئولان وزارت خانه های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد می توانند به بهترین شیوه و شکل ممکن از این ظرفیت ها استفاده کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.