شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳

یادبود " کوروش فرزامی" در خانه هنرمندان برگزار می شود

خانه هنرمندان

مراسم یادبود کوروش فرزامی طراح سردر اصلی دانشگاه تهران که هفته گذشته دوم مهر به جهان باقی شتافت فردا یکشنبه از ساعت 16 در خانه هنرمندان برگزار می شود.


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی سینمای ایران، فرزامی فارغ التحصیل۱۳۴۳از دانشگاه تهران و از برجسته ترین معماران معاصر کشور بود که سر در دانشگاه تهران را همزمان با فارغ التحصیلی طراحی و اجرا کرد.

این سردر بر روی اسکناس های پنجاه تومانی نمادی از مرکز علم و دانش کشور و برای بسیاری از گردشگران تداعی کننده تهران است. سر در قبلی دانشگاه تهران پس از۲۶سال جای خود را به این سر در نمادین داد.

در آن سال به دستور ریاست وقت دانشگاه طرحی در میان دانشجویان به مسابقه گذاشته شد؛ ازمیان طرح های رسیده طرح دانشجویی به نام کورش فرزامی از دانشکده هنرهای زیبا به عنوان طرح برتر برگزیده شد.

طرح سر در اصلی دانشگاه تهران الهام گرفته از تصویر خیالی دو پرنده است که بال هایشان را برای اوج گرفتن و برخاستن از زمین بازکرده و علم و دانش به دوبال تشبیه شده اند که ورود و خروج از دانشگاه با آن ممکن است.

سر در دانشگاه تهران به شماره۲۴۴۵به عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ساخت مرکز صدا و سیمای شهرهای سنندج و مهاباد، ‌شهرک مسکونی دانشگاه تهران، ‌مجموعه صنعتی صدا و سیما، ‌بیمارستان تهران کلینیک، کارخانه زامیاد، غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اوزاکای ژاپن، ‌غرفه فرانسه در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله آثار مهندس و هنرمند فقید کوروش فرزامی است.

انتهای پیام/ن.ف/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.