شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴

لیست بازنشستگان صداوسیما در ابهام

صدا و سیما

سینماپرس: با تصویب اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس انتظار می رود صداوسیما در بدنه مدیریت خود دچار تحول جدی شود؛ گرچه سوابق خدمتی بسیاری از مدیران این سازمان در دسترس نیست.

تصویب و اصلاح تبصره هایی از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که اصل متن آن به سال های پیش بازمی گردد باعث شد نام های بسیاری در سازمان های مختلف پررنگ شود؛ نام هایی که اگرچه جزو بازنشستگان هستند اما همچنان مشغول به کارند و احتمالا جای نیروهای جوانی را که می توانند در آن سمت بر سر کار باشند، گرفته اند.  

امروز اگر قرار باشد این قانون در سازمان صداوسیما اعمال شود شاید رقم قابل اعتنایی از اهالی این سازمان از کارکنان گرفته تا مدیران ارشد ناگزیر شوند از جام جم خداحافظی کنند.

سازمان صداوسیما اگرچه بخشی از بودجه خود را از دولت می گیرد اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که تا چه حد مشمول این قانون خواهد شد و تا چه حد مدیران و کارکنان باید به اجرایی کردن ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تن دهند با این حال مشخص است که بخش اصلی بدنه سازمان صداوسیما در ید مدیران و مسئولانی است که سال ها در این سازمان کار کرده و حالا به دوران بازنشستگی خود رسیده و یا نزدیک شده اند.

مبنای قانون بازنشستگی در صداوسیما بر ۲۵ سال است که برای مردان با احتساب ۲ سال سربازی ۲۳ سال خواهد بود ولی با این وجود بسیاری از مدیران و معاونان و مسئولان ارشد و حتی کارکنان سازمان صداوسیما رزومه ها و سوابقی بالاتر از ۲۵ سال و حتی ۳۰ سال دارند. البته بخشی از این مدیران و کارکنان از سازمان ها و نهادهای دیگر در صداوسیما مامور به خدمت می شوند و از آنجایی که کمتر رزومه ای از بسیاری از این مدیران وجود دارد نمی توان به طور دقیق اطلاعی از سن بازنشستگی این افراد به دست آورد.

اگرچه که سایت اداره کل بازنشستگی صداوسیما وابسته به معاونت منابع مالی و سرمایه انسانی آمار کارکنان بازنشسته سازمان صداوسیما را به روز می کند اما از آنجایی که بخشی از کارکنان و مدیران سازمان جزو استخدام رسمی های این سازمان نیستند و یا از سازمان دیگری مامور به خدمت شده اند در زمان بازنشستگی نیز پرونده ای در این سایت ندارند.

برخی از مدیران نیز هستند که با وجود اعلام بازنشستگی در سایت، با تمدید این دوران و به تعویق انداختن بازنشستگی که زیر نظر رییس سازمان صداوسیما امکانپذیر است مواجه شده و همچنان به حضور خود در سازمان ادامه می دهند و البته باز هم مشخص نیست که چه کسانی با چه تمهیداتی و تا چند بار می توانند از این «تعویق» بهره مند شوند.

با در نظر گرفتن پیچیدگی هایی که در سیستم بازنشستگی در سازمان صدا و سیما وجود دارد در زیر از برخی از مدیران صداوسیما به عنوان نمونه یاد خواهد شد که اگرچه به نوعی سن بازنشستگی آنها فرارسیده اما گویا هنوز دوره بازنشستگی آنها سر نرسیده است.

بازنشستگی در سطح معاونان و مدیران ارشد صداوسیما

بازگشت چهره های باسابقه در دوره عبدالعلی علی عسکری رییس فعلی صدا و سیما آنقدر بود که بسیاری حضور او را بازگشتی به دوره عزت الله ضرغامی رییس اسبق صداوسیما دانستند.

در رده معاونان عبدالعلی علی عسکری رییس صدا و سیما نام هایی وجود دارند که هر یک جزو پیشکسوت های نسل خود محسوب می شوند افرادی از جمله لطف الله سیاهکلی رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که پیش از این نامش جزو بازنشسته ها بوده است یا رضا علیدادی معاون فنی که اطلاعاتی مبنی بر بازنشستگی وی وجود ندارد و یا بخشی از مدیران اداری و مالی صداوسیما همچون علی کلباسی که اگرچه بازنشسته شده اما در شهریور سال ۹۵ به عنوان رییس مرکز سرمایه انسانی رسانه ملی منصوب شده است.

مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صداوسیما از جمله بازنشسته های صداوسیماست که با حضور عبدالعلی علی عسکری دوباره بر سر کار آمد.

حسین کرمی رییس مرکز سیمافیلم نیز از دیگر مدیرانی است که سال ها در عرصه های فرهنگی فعالیت دارد. کرمی البته میان سیما و سینما در رفت و آمد است و مثل بسیاری دیگر از مدیران فرهنگی سابقه و رزومه مدونی که مشخص کند از کی به عنوان کارمند رسمی فعالیت کرده در دسترس نیست.  

بازنشستگی علی اصغر پورمحمدی

مرتضی میرباقری معاون سیما اگرچه مشخص نیست که رسمی سازمان صداوسیماست یا خیر اما به دلیل اینکه عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی است می تواند کمی از این قانون مستثنی باشد. میرباقری در دوره دوم ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما یعنی از سال ۷۸ به عنوان معاون سیمای رسانه ملی مشغول به فعالیت شد که در این مدت در سازمان های دیگر نیز مشغول به کار بوده است و سوابقی مبنی بر شروع کار او وجود ندارد اما با توجه به حضور در دانشگاه زمان خاصی هم نمی توان برای بازنشستگی وی پیش بینی کرد ولی در گفتگوهای غیررسمی از وی به عنوان بازنشسته های سازمان نام برده می شود.

علی اصغر پورمحمدی که چندی پیش از مدیریت شبکه سه سیما به عنوان قائم مقام میرباقری منصوب شد و رضا پورحسین دیگر قائم مقام میرباقری از مدیران قدیمی صداوسیما هستند که سال هاست در این رسانه فعالیت دارند. پورمحمدی استخدام رسمی سازمان است که اول شهریور سال ۹۵ بازنشسته شد و بعد از بازنشستگی مثل برخی دیگر از مدیران سازمان دوره کاری وی تمدید شد. پورحسین نیز عضو هیات علمی دانشگاه است که براساس سن بازنشستگی اعضای هیات علمی که مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد سال هاست که در صداوسیما فعالیت دارد و آنچنان که گفته شد نه مشخص است که پورمحمدی تا چه زمانی می تواند بر سر کار باشد و نه اعضای هیات علمی همچون پورحسین.

بازنشستگی در سطح مدیران شبکه ها

در سطح مدیران شبکه ها با شعار جوان گرایی رو به رو هستیم به طور مثال چند ماه پیش علی فروغی به جای علی اصغر پورمحمدی به شبکه سه رفت. چندی پیش نیز علیرضا برازش مدیر قدیمی شبکه یک بازنشسته شد و مجید زین العابدین از مدیریت شبکه پنج جای وی را گرفت.

در حال حاضر یکی از پیشکسوت ترین مدیران سازمان، محمدرضا جعفری جلوه در شبکه دو است که از بازنشستگی وی نیز ۲ سال گذشته و او هم با استفاده از «تعویق» مدت بیشتری را بر سر کار مانده است و باز هم این پرسش را ایجاد می کند که چرا قانون مشخصی در صداوسیما وجود ندارد تا مشخص شود حضور یک مدیر تا چه مدت پس از بازنشستگی می تواند تمدید شود.

از دیگر افرادی که در میان مدیران شبکه ها، او هم به تازگی به بازنشستگی رسیده است حسین ساری مدیر شبکه آموزش است که اول تیرماه امسال از طرف سایت اداره کل بازرگانی بازنشستگی وی نیز اعلام شد.

همچنین محمد احسانی مدیر شبکه نسیم چندی پیش در پشت صحنه یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که چند سال دیگر باید برود و بازنشسته خواهد شد.

مدیران گروه های شبکه های سیما در رده های بعدی هستند که نبود رزومه یا سوابقی که بتواند نوعی شناخت از آنها به مخاطب ارایه کند و حداقل هایی چون سن، شروع فعالیت کاری، سازمان ها و حوزه های فعالیتی و... در اختیارمان قرار دهد، موجب خلایی بزرگ در شفافیت سازی شده است.

رزومه و کارنامه مدیران که شاید جزو بدیهی ترین موارد برای شناخت یک «مسئول یا مدیر» است همچون یک پرونده محرمانه برای خود این افراد و احیانا مدیران بالادستی مشخص است که انتظار می رود سازمان صدا و سیما هرچه سریعتر نسبت به رفع این نقص اقدام کند.

نبود سایت های به روز از هر شبکه که در آنها به معرفی مدیران و مدیر گروه ها بپردازد و حداقل سوابقی را ارایه کند تا مخاطب از مدیر مربوطه شناخت یابد از جمله معضلات سازمان صداوسیماست؛ سازمانی که در پرسش از مدیران روابط عمومی یا مسئولان مربوطه درباره اطلاعاتی از این دست غالبا با واژه «نمی دانم» مواجه می شوید.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.