یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵

«سیم ششم» داستان یک نوازنده است

انیمیشن «سیم ششم»

سینماپرس: بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «سیم ششم» درباره روند ساخته شدن اثر و حال و هوای آن توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، بهرام عظیمی که مدتی است از صنف انیمیشن بیرون آمده است گفت: با توجه به حواشی که در طول عضویتم در صنف انیمیشن به وجود آمده بود، ترجیح می دادم سکوت کنم و حتی مدت طولانی در حوزه تولید انیمیشن هم فعال نبودم و تنها پروژه ای که کار کرده ام «سیم ششم» با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود.

وی بیان کرد: قبلا تصمیم داشتم یک انیمیشن سینمایی با نام «ابرقهرمانی از نازی آباد برمی خیزد» بسازم و این انیمیشن قرار بود با بودجه ۱۵ میلیون دلار و با همکاری چینی ها ساخته شود اما به دلایل بسیاری این پروژه متوقف شد.

کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» تاکید کرد: من آن روزها در شرایط روحی ای قرار داشتم که نمی توانستم یک اثر سینمایی را کار کنم و ترجیح دادم یک فیلم کوتاه انیمیشن بسازم زیرا فیلم کوتاه از ممیزی کمتری برخوردار است و می توان گفت فیلم کوتاه برای خود فیلمساز است، مانند انیمیشن «ماسوله» که ساخت آن مرا به تولید فیلم کوتاه انیمیشن علاقه مند کرد.

وی ادامه داد: فیلمنامه انیمیشن «ماسوله» را سال ها پیش به نهادهای مختلف که روی انیمیشن سرمایه گذاری می کردند ارسال کردم که از آن جمله می توان به حوزه هنری، صبا، ارشاد و نهادهای دیگر اشاره کرد آنها می گفتند چون داستان اصلی درباره یک پیرمرد و پیرزن عاشق است که با هم ازدواج نکرده اند باید این رابطه در داستان تغییر کند.

«سیم ششم» بیننده را غافلگیر می‌کند/ یک انیمیشن چاپلینی

این کارگردان توضیح داد: من چنین پیشنهادی را قبول نکردم و گفتم که به خوبی می دانم چه چیز می سازم و با توجه به اینکه در این کشور زندگی می کنم با ممیزی های رایج آشنایی دارم. در واقع هر زمان که دستم برای ساخت یک انیمیشن باز بوده است، هیچگاه پایم را آن ور خط قرمز نگذاشته ام و به خوبی می دانم چه مسایلی را می توانم جلوی دوربین ببرم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران آگاهی کاملی نسبت به سینما و انیمیشن ندارند و زمانی که فیلمنامه را می خوانند تصور درستی از اثر در ذهنشان ایجاد نمی شود، گفت: درنهایت «ماسوله» با هزینه شخصی خودم تولید شد و بعد از پایان ساخت این انیمیشن نهادهای مختلف از جمله همان مراکزی که در ابتدا برای ساخت این انیمیشن با من همکاری نکرده بودند خواستار خرید آن شدند و درنهایت این انیمیشن به تلویزیون فروخته شد و افتتاح یک شبکه با همین انیمیشن صورت گرفت.

عظیمی گفت: سازندگان انیمیشن به خوبی می دانند که اگر بخواهند کاری مردم پسند و منتقدپسند باشد باید یک اثر کوتاه باشد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که گروه کارشناسی خوبی دارد طی سال های گذشته تصمیم های خوبی در زمینه تولید انیمیشن گرفته است.

وی ادامه داد: من هم در چنین شرایطی به این نتیجه رسیده ام که اگر بخواهم کاری انجام دهم که به دل خودم بنشیند و از آن لذت ببرم انیمیشن کوتاه جشنواره ای است و معمولا این نوع از انیمیشن ها راه به تلویزیون نیز پیدا می کند یا در فضای مجازی دیده می شود.

کارگردان مجموعه انیمیشن های «بابا برقی» بیان کرد: از مدتی پیش با خودم تصمیم گرفتم اگر می خواهم انیمیشن کوتاهی بسازم درباره فرهنگ و هنر کشورم باشد و به همین دلیل یک انیمیشن کوتاه جشنواره ای درباره یکی از موسیقیدان های قدیمی ایران را در دستور کارم قرار دادم و در همین راستا تولید «سیم ششم» کلید خورد و ساخت آن نزدیک به یک سال و نیم طول کشید.

وی با اشاره به اینکه زمان این انیمیشن با تیتراژ ۱۵ دقیقه است، افزود: این اثر به گونه ای طراحی و ساخته شده است که گویا در حال دیدن یک اثر از چارلی چاپلین هستیم.

عظیمی گفت: یک سال و نیم پیش به اتفاق مهناز عادلی که فیلمنامه «سیم ششم» را نوشته است به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه و پیشنهاد ساخت انیمیشنی درباره یک موسیقیدان قدیمی ایرانی را ارایه کردیم که درنهایت مورد توجه این مرکز قرار گرفت و قرارداد یک ساله ای برای تولید بستند.

وی توضیح داد: گروه تولید «سیم ششم» از تعداد کمی از هنرمندان برخوردار است. طراحی کاراکترها توسط من، سپهر فرحزادی و مهناز عادلی صورت گرفت همچنین ۲ آهنگساز در این پروژه با ما همکاری دارند که شامل فردین خلعتبری و علی قمصری است. قمصری در این انیمیشن تارنوازی و فردین خلعتبری بداهه نوازی کار را برعهده داشتند.

این کارگردان بیان کرد: در این انیمیشن هیچ دیالوگی وجود ندارد و در زمان مورد نیاز از نوشته هایی برای انتقال مفهوم استفاده کرده ایم. ریتم و حرکت های فیلم مانند آثار چاپلین تند است و زمانی که مخاطب این انیمیشن را می بیند انگار این اثر ۹۰ سال پیش ساخته شده است، سبک کارگردانی نیز به گونه ای است که هیچ نوع حرکت دوربین و یا فلو و فوکوسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: انیمیت و فضاسازی این انیمیشن کار بسیار سختی بود و لیلا شعبانی نژاد نزدیک به یک سال در این زمینه تلاش کرد.

عظیمی در پایان گفت: «سیم ششم» که کاملا به صورت سیاه و سفید ساخته شده داستان یک نوازنده است و موسیقی کار، مخاطب را غافلگیر می کند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.