سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر/۵

خامه پرست: متاسفانه چند سالی است فیلم اولی ها نادیده گرفته می شوند/ سیاست های لحظه ای و سلیقه ای به جشنواره فجر آسیب جدی می زند

علی خامه پرست

سینماپرس: علی خامه پرست کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: فیلمسازان جوان نباید با فیلمسازان قدیمی در یک بخش مورد مقایسه و داوری قرار بگیرند، در تمامی جشنواره های معتبر دنیا ما شاهد حضور فیلم ها و فیلمسازان اول در کنار فیلمسازان کهنه کار و حرفه ای هستیم اما فیلم های آن ها به یک شکل مورد داوری قرار نمی گیرد، در جشنواره فیلم فجر نیز تا چند سال قبل این وضعیت وجود داشت و فیلم های اول در بخش «نگاه نو» به نمایش درمی آمدند اما متأسفانه طی سال های اخیر به دلیل برخورد سلیقه ای و غیرکارشناسی شده مسئولان و دست اندرکاران جشنواره این بخش به طور کل حذف شد.

کارگردان فیلم سینمایی «دربست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم هر جشنواره ای برای موفقیت و رسیدن به سطح استانداردهای تعریف شده و رایج بین المللی نیاز به آن دارد که به صورت یکدست سیاست گذاری شود. متأسفانه اصولاً ما نه تنها در جشنواره مان بلکه در سینمای کشورمان سیاست های یکدست نداریم و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی سپس با بیان اینکه فیلم های دولتی با بودجه های گزاف نباید با فیلم های جوانانی که با بودجه اندک بخش خصوصی وارد سینما شده اند به یک صورت مورد ارزیابی قرار بگیرند و مقایسه شوند اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما رسم بر این است که به جوانان چندان بها و اهمیتی نمی دهند و همیشه توجه بسیار جدی و ویژه تری به قدیمی ها دارند؛ این اتفاق باعث شده تا جوانان مستقلی که با هزینه های بسیار اندک مبادرت به تولید فیلم می کنند به درستی دیده نشوند.

خامه پرست خاطرنشان کرد: این سیاست گذاری های لحظه ای و سلیقه ای به جشنواره آسیب جدی می زند، مسئولان سینمای کشور باید بدانند که به عنوان مثال نمی توانند فیلم فیلمساز کهنه کاری مانند ابراهیم حاتمی کیا را که حداقل بودجه ساخت فیلمش ۳۰ برابر یک فیلمساز جوان است را با هم ارزیابی و داوری کنند این اتفاق باعث می شود فیلم آن فیلمساز جوان هرگز دیده نشده و مورد توجه قرار نگیرد.

این سینماگر جوان کشور متذکر شد: امیدوارم دیگر هرگز شاهد تصمیمات لحظه ای و سلیقه ای در رابطه با سینمای کشورمان نباشیم و بتوانیم سینما و جشنواره ها و تولیدات مان را بر اساس یک قاعده و استاندارد بین المللی به پیش ببریم؛ جشنواره فیلم فجر نیاز به سیاست گذاری اصولی و یکپارچه و غیرقابل تغییر دارد تا بر اساس آن سیاست گذاری ها همه سینماگران تکلیف خود را با جشنواره بدانند.

کارگردان فیلم ویدیویی «هشت تیر» در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه چندسالی است فیلم اولی ها در جشنواره فجر نادیده گرفته می شوند و داوران و مسئولان جشنواره به فیلمسازان اول که تجربه ثابت کرده خروجی های قابل قبولی دارند توجهی نمی کنند. فیلمسازان اول سرمایه های آینده سینمای کشور هستند و باید به آن ها توجه ویژه ای شود اما ما طی سال های اخیر شاهد حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره فیلم فجر و بی توجهی مسئولان به فیلمسازان اول بوده ایم که این اتفاق بسیار بد است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.