سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان!/۲

راست گفتار: قوانین بازدارنده رانت خواران نیست!/ قوه قضائیه باید ریشه و منشأء ورود پول های کثیف به سینما را شناسایی کند

کاظم راست گفتار *

سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: متأسفانه قوانین کشور بازدارنده رانت خوارها و اختلاس گران نیست و حضور رانت خواران در یکایک عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... هستیم و به همین دلیل نیازمندیم تا قوانین جدی و جدیدی برای مقابله با این افراد اتخاذ شود.

کارگردان فیلم سینمایی «آشوب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعاً امروز برای یکایک اهالی قدیمی و پیشکسوت سینمای کشور سوأل شده که این افراد که یک شبه به سینما وارد شده اند و خود را اینک همه کاره سینما می دانند این پول ها را از کجا آورده اند که به راحتی در سینما خرج می کنند؟

وی ادامه داد: سوأل ما این است که چرا افرادی بدون سابقه سینمایی به صورت خلق الساعه وارد سینما می شوند و دستمزدهای عجیب و نجومی و غیرمتعارف به برخی هنرپیشگان پرداخت می کنند و باعث می شوند تا توقعات این بازیگران بالا برود و دیگر راضی به حضور در فیلم هایی که با بودجه های اندک اما توسط کارگردانان کارکشته سینمای کشور ساخته می شود نشوند؟

راست گفتار خاطرنشان کرد: ما با چشم خود می بینیم و شاهد آن هستیم که بسیاری از هنرمندان اصلی سینمای کشور و صاحبان واقعی سینمای ایران که سال ها برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده اند این روزها ناخودآگاه از گردونه سینما حذف شده و خانه نشین شده اند و در عوض افرادی به واسطه پول های کلان و باندبازی و رانت خواری و اختلاس جای آن ها را در سینما گرفته اند. این بسیار دردآور است که تهیه کنندگان و سرمایه گذاران و کارگردانان واقعی و دغدغه مند سینمای کشور توان پرداخت دستمزد برای حضور بازیگران مطرح و سوپراستارها را در آثارشان ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس خوش قدم» خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی است که کسانی که با پول های کثیف وارد سینما شده اند یک شبه دستمزد ۳۰ میلیونی بازیگری را به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داده اند؛ یا بعضاً شنیده شده به برخی از این بازیگران مبالغ میلیاردی به عنوان دستمزد می دهند! سوأل بنده این است در کشوری که دیه کامل یک انسان ۲۲۰ میلیون تومان است چرا باید به برخی بازیگرن دستمزدهای ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی داده شود؟ این فاصله بین پرداخت ها از کجا ناشی شده و چرا کسی جلوی این اتفاق را نمی گیرد؟

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه قوه قضائیه باید ریشه و منشأء ورود پول های کثیف به سینما را شناسایی کند تصریح کرد: امروزه اغلب فیلم های سالم در سینمای ایران دچار ورشکستگی می شوند؛ مدیران نسبت به این مسائل آگاهند و قوه قضائیه هم آگاهی کاملی نسبت به این مسائل دارد و از این رو توقع ما از مسئولان قوه قضائیه آن است که به مسائل وزارت ارشاد ورود پیدا کنند و ریشه این پول های مشکوک را شناسایی کرده و مانع ادامه فعالیت این افراد در سینمای کشور شوند.

وی متذکر شد: قوه قضائیه نباید بیشتر در مقابل اختلاس گران و رانت خواران تعلل کند؛ ما نباید بیش از این شاهد باشیم که برخی افراد از این صندوق و آن صندوق و اینجا و آنجا اختلاس می کنند و بعد در سینما و شبکه نمایش خانگی و... سرمایه گذاری می کنند!؛ امروزه کسانی که پول های کثیف را وارد سینمای کشور کرده اند باندهای مافیایی تشکیل داده و از تولید تا پخش فیلم ها را در دست خود گرفته اند و بی عدالتی را به بدترین شکل ممکن در سینمای کشور رواج داده اند.

راست گفتار در پایان این گفتگو یادآور شد: نکته قابل تأمل آنجا است که اغلب فیلم هایی که این افراد می سازند و به خورد مردم می دهند همه دلقک بازی های صرف هستند که به آن ها واژه فیلم و سینما را نمی توان اطلاق کرد و این در حالی است که مثلاً در دهه ۶۰ ما اگر سالی ۳۰ یا ۳۵ فیلم سینمایی در ژانرهای متعدد تولید می کردیم همه آن ها ارزشمند و فاخر بودند و حرفی جدی برای گفتن داشتند و به صورت باری به هر جهت ساخته نمی شدند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.