یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان!/۴

هدایت: برخی در خفا از ورود پول های کثیف به سینما حمایت می کنند/ مسئولان جلوی مافیاسالاری و باندبازی ها را بگیرند

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما در پی هشدار متعدد رسانه های متعهد نسبت به ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای ایران که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینمای کشور مواجه شده است گفت: پول های کثیف در همه حوزه های کشور وارد شده اند و سینما هم یکی از آن حوزه ها است، متأسفانه ما به هر حوزه ای که ورود پیدا می کنیم با پول های شبهه داری مواجه می شویم که معلوم نیست از کجا آمده اند و سرمنشأشان کجا بوده است!

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرغم وعده های مکرر مسئولان ذیربط برای رفع معضل پولشویی متأسفانه سال ها است ما با پدیده پولشویی در سطح کشور روبرو هستیم اما هنوز هیچ اقدام عملی و جدی برای مقابله با افرادی که این کارها را انجام می دهند نشده؛ پول کثیف عوارض منفی بسیار زیادی برای جامعه در پی دارد و ورود پول های کثیف و مشکوک به حوزه فرهنگ و هنر می تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: اما با این همه بنده معتقدم ما مسائل بسیار پیچیده تر و جدی تر در حوزه سینمای کشور داریم که مسئولان در وهله اول باید به آن مسائل رسیدگی کنند؛ مسئولان باید جلوی مافیاسالاری و باندبازی های مکرر در سینما را بگیرند؛ متأسفانه سال ها است ما با پدیده ای روبرو هستیم که پخش کنندگان و صاحبان سالن های سینما تصمیم گیر سینمای کشور شده و سیاست های کلی سینما را تعیین می کنند!

هدایت خاطرنشان کرد: مثلاً فلان پخش کننده اگر بازیگر مورد علاقه اش در فیلمی حضور داشته باشد راضی می شود که بیاید و فیلم را تماشا کند اما اگر بازیگر مورد علاقه اش در فیلم بازی نکرده باشد هرگز حتی برای تماشای فیلم هم نمی آید؛ کیفیت برای پخش کنندگان و صاحبان سالن های سینما بی اهمیت شده و همین اتفاق باعث شده تا روز به روز شاهد افت شدید کیفیت فیلم های سینمای کشور و در عوض تولید فیلم های مبتذل، پوچ و بی محتوا باشیم و متأسفانه مدیران و مسئولان سینمایی هم دست روی دست گذاشته اند و از دور تنها نظاره گر این اتفاقات زشت هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» تأکید کرد: این بسیار بد است که هر کسی می تواند در سینمای کشور و سیاست های آن دخالت داشته باشد به جز مسئولان و متولیانش!؛ این بسیار متأثرکننده است که همیشه ما در سینمای ایران شاهد آن هستند که گروه هایی به عنوان محور قرار می گیرند و الآن سال ها است که چند بازیگر محور سینمای ایران شده اند و بازیگرمحوری در سینمای ما باب شده است. این ها همه به دلیل عدم برنامه ریزی، قانون گذاری و بی سیاستی مدیران سینمایی و فرهنگی است که ما به اینجا رسیده ایم!

این سینماگر تصریح کرد: ما با مشکلات بسیاری در سینمای کشور روبرو هستیم که پدیده ورود پول های کثیف به سینما در مقابل آن هیچ است!؛ ما با سینمایی سر و کار داریم که بدون آنکه بازارکاری باشد مرتب دانشجو و هنرجو بیرون می دهد، مرتب به کارگردانان اول مجوز می دهد، فکری برای بیکاری دست اندرکارانش ندارد و همه هنرهفتم را به حال خود رها کرده است!

هدایت سپس با تأکید بر اینکه ورود پول های کثیف به نفع برخی از بازیگران، تهیه کنندگان اجرایی سینما و سایر دست اندرکاران سینما شده و اتفاقاً این افراد در خفا از ورود پول های کثیف و مشکوک به سینما حمایت می کنند اظهار داشت: عرصه سینمای کشور عرصه عرضه و تقاضا شده است! خیلی از اهالی سینما از ورود این پول های کثیف بهره می برند، پول های کلان می گیرند و مرتب سر کار هستند و کار می کنند! ما باید آگاه باشیم که همین افراد اجازه نمی دهند تا کسانی که پول های کثیف را به سینما آورده اند از سینما دور شوند.

وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان سینمای کشور باید بدانند که نباید مانند دولت که می خواهد در عرصه اقتصادی به صورت دستوری عمل کند اما هیچ گاه موفق نمی شود عمل کنند!؛ ما باید برای رفع این معضلات و بحران ها اقداماتی عاقلانه و خردمندانه انجام دهیم. متأسفانه تجربه نشان داده که دستوری عمل کردن همیشه نتیجه معکوس دارد و من امیدوارم که مسئولان برای رفع این مسأله دستوری عمل نکنند که وضعیت مان بدتر از بد خواهد شد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.