چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۲

آقامحمدیان: سینماگران و مدیران ۲ تابعیتی فرهنگ کشور را دچار دگردیسی کرده اند/ مصداق بارز نفوذ فرهنگی در سینما، بی بندوباری در نشان دادن روابط و اشرافی گری است

شفیع آقامحمدیان در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند«پنج دوربین شکسته»

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: سینماگران و مدیران ۲ تابعیتی فرهنگ کشور را دچار دگردیسی کرده اند و نه تنها حوزه فرهنگ که سایر حوزه های مختلف کشور نیز از حضور برخی ۲ تابعیتی ها در رأس کارها و امورشان رنج می برند.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: افراد ۲ تابعیتی برای هر جامعه ای جز ضرر و خسران و تبعات منفی چیز دیگری ندارند؛ ۲ تابعیتی ها قطعاً وامدار و وابسته به فرهنگ و ملیت و باورها و آیین های خودشان نیستند که رفته اند و تابعیت کشوری دیگر را اخذ کرده اند و از این رو ما نباید اجازه دهیم ۲ تابعیتی ها در کشورمان فعالیت کنند و بتوانند با نفوذ آگاهانه و یا غیرآگاهانه شان ما را از مسیر مستقیم خود منحرف کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه سوای این اتفاق مهم ما با مدیرانی روبرو هستیم که فرهنگ اصیل ملی و اسلامی را به درستی نمی شناسند و به همین دلیل به جای ترویج فرهنگ ملی و اصیل ایرانی-اسلامی بعضاً با حمایت از تولید برخی آثار فرهنگ منحط غربی را رواج داده و جامعه را دچار انحراف و فساد می کنند.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: در تمامی کشورهای دنیا هر فیلمی که ساخته می شود به فرهنگ و باورهای آن کشور احترام می گذارد؛ ما تاکنون مثلاً فیلمی آمریکایی ندیده ایم که باورهای آمریکایی ها را به سخره بگیرد و بر ضد آن فرهنگ و باور تولید شود اما متأسفانه خلاف این اتفاق در کشور ما بسیار جریان دارد و برخی از مدیران و سینماگران ما چنین آثاری تولید و از آن حمایت می کنند!

این مدیر فرهنگی با تأکید بر اینکه سینما باید از منافع مادی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... کشور دفاع کند اظهار داشت: متأسفانه به دلیل عدم همسویی برخی از مدیران با ایدئولوژی های مردم و یا عدم باور و عرق ملی شان ما شاهد این اتفاق مهم در سینمای کشورمان نیستیم؛ برخی افراد حتی با تفکرات جناحی شان آسیب های جدی به حوزه فرهنگ وارد کرده اند و برخی دیگر به دلیل وابستگی به فرهنگ غربی شاخصه های سینمای غرب را در کشور رواج داده اند.

وی در پاسخ به این سوأل که مصداق عینی نفوذ فرهنگی در سینمای کشور را چطور می توان شناخت ابراز داشت: مصداق بارز نفوذ فرهنگی در سینما، بی بندوباری در نشان دادن روابط، اشرافی گری و... است؛ تولید کمدی های سخیف که در آن ها شوخی های رکیک جنسی صورت می گیرد به نحوی که یک خانواده معتقد و متعهد نمی توانند در کنار یکدیگر فیلم را در سینما تماشا کنند نشان بارز نفوذ فرهنگی در سینمای جمهوری اسلامی ایران است.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» تصریح کرد: فضاحت در برخی از فیلم های سینمایی کمدی به حدی رسیده است که ما به یاد برخی فیلم های مشمئزکننده و مبتذل دهه ۴۰ و ۵۰ می افتیم که در آن ها صحنه های زننده ای وجود داشت! برای ما هم جای سوأل است که چرا در سینمای ما باید همچنین فیلم هایی ساخته شود و در مقابل کسانی که دغدغه تولید آثار ارزشی و انقلابی و مقاومت دارند باید با درهای بسته مواجه شوند!

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد:امروزه وظیفه یکایک نیروهای ارزشی، انقلابی و متعهد به آرمان های نظام و تمامی دغدغه مندان و سینه سوختگان است که به میدان بیایند و دور هم جمع شوند و با یکدیگر متحد شده و راهکاری برای مقابله با نفوذ فرهنگی بیگانگان و تهاجم فرهنگی دشمنان و شبیخون فرهنگی پیدا کنند و اختیار تولید آثار فرهنگی و هنری در کشور را بر اساس نیازهای جامعه ایرانی-اسلامی مان در دست بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.