چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«همه چی عادیه!» اثری تجارتی اما سالم و «پشت دیوار سکوت» اثری انسانی، تاریخی، مهم و ارزشمند است

همه چی عادیه-پشت دیوار سکوت

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «همه چی عادیه!» به کارگردانی محسن دامادی و «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی گفت: «همه چی عادیه!» اثری تجارتی اما بامحتوا و سالم است و فیلمساز می توانست به شیوه سوداگران سینمایی با تابوشکنی برای فیلم خود مشتری جمع کند و با مانور روی عاشقانه های سطحی از مخاطب جوان سینما دلبری نماید، ولی این شیوه را اتخاد نکرده و «پشت دیوار سکوت» اثری انسانی، تاریخی، مهم و ارزشمند است که همه مردم ایران باید از آن حمایت کنند.

این مدرس سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به تازگی نخستین تجربه سریال سازی محسن دامادی، نویسنده وکارگردان و تهیه کننده سینما، با عنوان «بهترین نقش زندگی» از تلویزیون پخش شد. مینی سریالی که برای شروع کار این کارگردان در عرصه سریال سازی، امیدوارکننده بود. هم اکنون از دامادی که کار خود را در سینما با فیلمنامه نویسی آغاز  کرده و فیلم های «خانواده ارنست»، «قبرستان غیرانتفاعی»، «یک اشتباه کوچولو» و... رادر مقام کارگردان درکارنامه سینمایی خود دارد، فیلم «همه چی عادیه» بر پرده سینماهای کشوراست.

وی ادامه داد: این فیلم با رویکرد خانوادگی و  اجتماعی و چاشنی طنز در امتداد دیگر ساخته های دامادی قراردارد. فیلمی که در کل از داستان، فیلمنامه و کارگردانی جمع وجور برخوردار است و بازی بازیگرانش با هدایت کارگردان، به تماشایی شدن «همه چی عادیه» کمک کرده است. محسن دامادی فیلمسازی بدون حاشیه و دغدغه مند است و نگاه متفکرانه و متعهدانه اش به مسائل و معضلات زندگی و انسان ها درقالب طنز و جدی، گویای سمت گیری آثارش به سوی تولیدات اجتماعی و مخاطب پسنداست.

آذین خاطرنشان کرد: با این تفاوت و ویژگی که این سینماگر بر خلاف بسیاری از همکاران سینماگرش که عمدتاً به پول وتجارت فکر می کنند و فیلم های نازل می سازند، به رخدادها و تغییرهای زندگی، اندیشمندانه نگاه می کند و با استفاده از سوژه های به نسبت بکر و در چارچوب نگرش سلامت به سینما فیلم می سازد. این نوع اندیشه و اجرا را در فیلم درحال اکران او هم می توان دید. با آنکه دامادی در کنار توجه به مضمون ومحتوا به سلیقه و پسند مخاطب هم نظر داشته ولی ازگیشه غافل نبوده و برای بازگشت سرمایه از تمهیدات مناسب سینمایی سودجسته است.

وی تأکید کرد: بهره گیری از چند بازیگر امتحان پس داده درسینما و گیشه و موضوع های آشنا و ملموس و توجه به نیاز تماشاگر به امید و شادی و سرگرمی سالم در «همه چی عادیه» مد نظر فیلمساز بوده است. دامادی هم می توانست و داستان فیلمش این ظرفیت را داشت که او هم به شیوه سوداگران سینمایی با تابوشکنی های بی خطر! برای فیلم خود مشتری جمع کند و با مانور روی عاشقانه های سطحی از مخاطب جوان سینما دلبری نماید، ولی این شیوه را اتخاد نکرده و کوشیده یک فیلم تجارتی با محتوای اجتماعی و خانوادگی سالم  بسازد که درمجموع به توفیق هم رسیده است.

آذین ادامه داد: درعنوان فیلم ابهام وطنز وجود دارد و کنایه ای است ازعادی نبودن اوضاع آدم های فیلم  وجامعه و این پرسش مهم را درذهن مخاطب ایجاد می کند که با وجود  مسائل و مشکلات، رخدادهای نادرست و نازیبای اجتماعی و اقتصادی و بروز برخی ناهنجاری ها در مناسبات خانوادگی و فرهنگی، وجود رابطه های مالی  غیرقانونی و اشتباه ها وبیراهه ها، به راستی «همه چی عادیه»!؟

این منتقد سینما سپس به نقد جدیدترین اثر سینمایی مسعود جعفری جوزانی پرداخت و اظهار داشت: سرانجام فیلم منتقدانه، جسورانه و روشنگرانه جوزانی به روی پرده سینماهای کشور آمد تا از ناگفته های پشت پرده ورود خون ها و دست های آلوده به کشور با مردم سخن بگوید. واقعیت سینمای ایران اینکه، اگر این سینما هنوز نفس می کشد و اهالی، منتقدان و مخاطبان  سینما به رغم انواع بیماری ها، انحراف ها و معضلات آن و ناتوانی مدیران سینما و تجارت زدگی بخش اعظم سینماگران، به فردای بهتر آن امید بسته اند به یمن وجود سینماگران باسواد و اندیشمند وحرفه ای است؛ هنرمندان هنر و سینماشناسی چون مسعود جعفری جوزانی، پرچمدار سینمای ملی کشور که اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی اش، جزو تولیدات شاخص و ماندگار هنر ایران است.
وی ادامه داد: آخرین اثر برجسته  و پرحرف سینمایی او، فیلم ممتاز «پشت دیوار سکوت»، علیرغم ترافیک سنگین ایجاد شده بر اثر بی کفایتی متولیان سینما، این روزها بر پرده سینماهای کشور ازسینمای ایران آبروداری می کند. ساخته متفاوت و ارزشمند سینمایی و اجتماعی مسعود جعفری جوزانی، موضوعی تلخ، مهم، انسانی و تاریخی را دستمایه قرار داده است. با آنکه ورود خون های آلوده و ایدز به ایران، علل و عوامل آن و تاثیرات مخرب و مرگبار این رویدادها، تابوی سیاسی و اجتماعی کشور تلقی شده است، ولی جوزانی در فیلم جسورانه و خوش پرداخت سینمایی خود «پشت دیوارسکوت» با پژوهش و آگاهی از نقش و تاثیرات انسانی و اجتماعی این رخداد ها، متعهدانه و روشنگرانه به آن ها پرداخته است.
آذین تأکید کرد: نفوذ خون های آلوده و ایدز به میان مردم ایران، فاجعه بزرگی است که دیوار سیاست و منافع، مقابل آن ایستاده وقفل بزرگ اختفا، محافظه کاری و سکوت در پشت آن نمایان است. با این همه، کارگردان فیلم «پشت دیوار سکوت» اثرسینمایی خود را درقالب داستانی چیدمان شده، پرچالش و باورپذیر با فیلمنامه ای جمع و جور و ساختار سینمایی مطلوب وبازی های مناسب، ساخته و از سکوت، دیوار و آنچه درپشت آن می گذرد، سخن گفته است.
وی در پایان این گفتگو گفت: «پشت دیوار سکوت» یک اثر سینمایی، تاریخی و انسانی ارزنده است که افزون بر نمایش استواری و قوام یک خانواده ایرانی درفراز وفرودهای مختلف زندگی، ضمن روشنگری و هشدار به جامعه، ازسکوت مساله دار سیاسی در قبال این فاجعه پرده برمی دارد. «پشت دیوارسکوت» حرف ها و راز های ناگفته اجتماعی، انسانی و سینمایی فراوان برای گفتن دارد و سکوت سیاسی مسئولان، محافظه کاری عاملان و تاریک اندیشی منافع پرستان و مانع تراشی های مافیا نمی تواند مانع دیدن، افشا وبحث فرهنگی و اجتماعی درباره حرف هاومضامین این فیلم مهم تاریخ سینمای ایران شود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.