سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

انتشار مجموعۀ «هم‌نواز» سیامک جهانگیری

سیامک جهانگیری

سینماپرس: مجموعه «هم‌نواز؛ ۱۸ قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران» با آوانویسی و اجرای نیِ سیامک جهانگیری از سوی مؤسسه فرهنگی‌ـ هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، مجموعۀ «هم‌نواز» شامل کتاب و دو سی‌دی با آوانویسی و اجرای نیِ سیامک جهانگیری و همکاری جمعی از دانشجویان موسیقی دانشگاه تهران از سوی مؤسسۀ فرهنگی‌ـ هنری ماهور منتشر شد.

سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده و مدرس نی در مورد تازه‌ترین کتاب خود گفت: اجرای هم‌نوازی‌ها برای ساز نی به عنوان ساز اصلی می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری و پرورش شنواییِ هنرجویان داشته باشد، زیرا کنترل کوک و ثبات صدا در ساز نی در هم‌نوازی امر بسیار مهمی است. در این مجموعه سعی شده تکنیک‌های مختلف و ترکیب‌بندی صوتیِ ساز نی برای اجرای بهتر با ساز همراه مدنظر قرار گیرد. تغییر و تنوع در کوک، مایه، ریتم و سرعت در سه فرم پیش‌درآمد، چهارمضراب و رِنگ، ضمن آموزش محتواییِ قطعه‌ها، ترکیب‌بندی و قابلیت‌های اجراییِ ساز نی را در صدادهی با سازهای ملی موسیقی ایران نشان می‌دهد.

وی درباره اجرای قطعات توضیح داد: در سی‌دی اول، قطعات به صورت سه‌نوازیِ نی و یک ساز ملودیک و تمبک به عنوان سازِ همراهی‌کننده اجرا شده است. در سی‌دی دوم با حذف ساز نی، هنرجوی نی‌نواز به عنوان هم‌نواز در ترکیب سازهای دیگر قرار می‌گیرد تا با توجه به آوانگاری قطعات و اجرای شنیده‌شده از طریق دیدن و شنیدن بتواند اجرای موزونی داشته باشد. البته از آنجا که همواره امکان تمرین و هم‌نوازی با یک نوازنده به عنوان هم‌نواز میسر نیست شاید این شیوۀ تمرین و اجرا، ضمن ایجاد انگیزه در تقویت و تربیت شنوایی و درک ریتم و حفظ کوک، برای هنرجویان کارآمد باشد.

وحید فتایی نوازنده تمبک، آفرین نظری‌جو نوازنده قانون، مهرنوش ذوالفقاری  نوازنده سنتور، مهران معمارنژاد نوازنده تار، حمید نشوادیان نوازنده سه‌تار، یاسمین شاه‌حسینی نوازنده عود، حامد خدامی نوازنده کمانچه نوازندگان این مجموعه را تشکیل می دهند. این نوازندگان همگی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ موسیقی دانشگاه تهران  هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.