جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

رویکرد امروز وزارت ارشاد حرکت از مرکز به سمت استان‌ها است

سید عباس صالحی*

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رویکرد وزارتخانه در یکسال اخیر حرکت از مرکز به سمت استان‌ها و از مراکز استان‌ها به سمت شهرستان‌ها است.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی بعد از ظهر جمعه در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره، خدابنده و سلطانیه که در فرهنگ‌سرای ابهر برگزار شد، ضمن تسلیت درگذشت عزت‌الله انتظامی هنرمند پرآوازه کشورمان، با بیان اینکه جریان فرهنگ و هنر کشور باید از حالت مرکزگرا خارج شده و به سمت ایران‌گرا بودن حرکت کند، افزود: این اقدام باعث خواهد شد که در جهت پیشرفت فرهنگ و هنر حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه با مهندسی فرهنگی می‌توان بودجه‌های فرهنگی را هزینه کرد، ادامه داد: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که نگاه به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر، نگاه کاملی نیست به همین خاطر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه، مهندسی معکوس برای سرازیر کردن منابع موجود با شیب ملایم به سمت استان‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سبد کالایی ما در فرهنگ و هنر بسیار ضعیف است، گفت: در کشورهای توسعه یافته رقم خرید فرهنگی بسیار غنی است.

صالحی  با اذعان به اینکه سرانه فضای فرهنگی در کشور کم است، افزود: سبد کالایی ما در فرهنگ و هنر بسیار ضعیف است در حالی که در کشورهای توسعه یافته رقم خرید فرهنگی بسیار غنی است.

وی با اشاره به نگاه مردم در کشور برای دریافت خدمات فرهنگی و هنری به صورت رایگان و کم بها، ادامه داد: باید هنر هنرمند به ثروت تبدیل شود و هنرمند بتواند از این طریق به وضعیت اقتصادی خود رونق دهد.

صالحی با تاکید بر لزوم توزیع قضاهای فرهنگی در کشور، سرانه فضای فرهنگی در کشور را دارای کمبودهای عنوان کرد و افزود: با کمی بررسی در حوادث دی‌ماه پارسال می‌توان اذعان کرد که در شهرهایی که فضای فرهنگی و هنری کمتری وجود دارد، بیشتر در این حادثه حضور داشتند که باید توجه داشت فضاهای فرهنگی دریچه‌های اکسیژن اجتماعی هستند و می‌توانند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از اینکه طی سال‌های گذشته فضای سینمایی کشور رونق بسیاری یافته و در همین راستا طی سال گذشته شاهد افزایش ۳۵ درصدی مخاطبان سینمای کشور بودیم، تصریح کرد: در سایر حوزه‌ها نیز شاهد حرکت رو به جلو در حوزه فرهنگ و هنر هستیم و معتقدیم که با وجود مشکلاتی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، یک قدم به جلو می‌تواند امیدبخش باشد.

صالحی از اشتغال به تحصیل ۳۳۲ هزار دانشجوی هنر در سطح کشور خبر داد و با یادآوری اینکه در زمینه تئاتر بالغ بر ۶۹۳۰ مورد با ۱۰۱ هزار اجرا و در عرصه موسیقی نیز هشت هزار مورد کنسرت طی سال گذشته اجرا شده است، افزود: همه این اقدامات به این معنی است که رویکرد نخست فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش رونق فضای فرهنگ و هنر با کم‌ترین حاشیه در آن است.

وی هدف از سفرهای استانی را انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با استانداری‌ها در جریان این سفرها عنوان و از عقد تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۴۳۲ میلیارد ریال با استانداری زنجان در سفر اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات جدی این وزارتخانه بحث آمایش سرزمین بخش فرهنگ و هنر است که در این راستا به دنبال تکمیل بانک اطلاعاتی از هنرمندان در عرصه‌های مختلف کشور هستیم.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.