یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

گزارشی از تاثیرگذارترین جشنواره‌ی بین‌المللی ایران که در آستانه تعطیلی است

«جشنواره مقاومت» عیار حمایت مسئولان از سینمای دفاع مقدس

جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»

سینماپرس: بعد از برگزاری بسیاری از جشنواره‌های بی خاصیت سینمایی، اکنون که نوبت به جشنواره دوسالانه فیلم مقاومت رسیده، کفگیر دستگاه های فرهنگی به ته دیگ خورده و با بهانه های گوناگون درصدد تعطیلی جشنواره تاثیر گذار مقاومت هستند.

به گزارش سینماپرس، پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت درحالی به تاریخ برگزاری اش نزدیک می شود که بنابر شنیده ها این دوره قرار است بسیار محدود برگزار شود و متولیان امر به بهانه کمبود بودجه، از هرگونه کمک به جشنواره دریغ کرده‌اند و این مانع تراشی ها تا جایی پیش رفته که این دوره از جشنواره را در آستانه تعطیلی قرار داده است.


درحالیکه اتفاقات منطقه و نقش ایران در مقاومت مردم مظلوم کشورهای مسلمان، جایگاه و موجودیت این جشنواره را با اهمیت مضاعفی روبرو کرده اما متاسفانه کم توجهی و بهانه تراشی آقایان مسئول و تصیمگیر در حوزه فرهنگ و هنر، باعث شده که امسال با جشنواره ی کم فروغی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت مواجه باشیم.

حمایت در مقام سخن، کارشکنی در مقام عمل!
درست است که هیچ وزیر و وکیل و مدیری را سراغ نداریم که با صراحت مخالفتش را با سینمای دفاع مقدس و جشنواره مقاومت اعلام کند ولی عیار سخنان مسئولین موقع عملی کردن وعده هاست که سنجیده می شود. در این دوره از جشنواره فیلم مقاومت، تا بخواهید در مقام سخن، صحبت از سینمای دفاع مقدس و ضرورت حمایت از جشنواره شده و می شود اما در مقام عمل و جایی که باید حرف ها تحقق پیدا کند، بهانه و مشکل تراشی حاکم شده است.

این در حالیست که بسیاری از جشنواره ها مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره فیلم سلامت، جشنواره بین‌المللی فیلم یاس و... فارغ ازاینکه برای سینمای ایران تاکنون چه دستاوردی داشته اند، همواره مورد حمایت جدی دستگاهای فرهنگی قرار گرفته و از بودجه های کلان بهره مند شده اند که در آخرین نمونه "رضاداد" دبیر جشنواره کودک و نوجوان در گفتگویی از بودجه ۶میلیاردی جشنواره کودک خبر داد و البته آنرا بسیار کم توصیف کرد! اما حالا که نوبت به جشنواره دوسالانه فیلم مقاومت رسیده کفگیر دستگاه های فرهنگی به ته دیگ خورده و با بهانه های گوناگون درصدد تعطیلی جشنواره تاثیر گذار مقاومت هستند.

جشنواره مقاومت، عیار حمایت مسئولان از سینمای دفاع مقدس
وقتی همه می دانیم که سینمای دفاع مقدس مردم را با سالن ها آشتی می دهد، وقتی همه می دانیم که آقایان مسئول با گرفتن سنگر پشت مقوله دفاع مقدس، پست‌هایشان تثبیت شده! اما شاهد برگزاری جشنواره ای دوسالانه و کم فروغ در حوزه مقاومت باشیم، یعنی یک جای کار مدیران می‌لنگد! در واقع کارنامه مدیران مدعی حمایت از سینمای دفاع مقدس دراین جشنواره مرور می شود، اگر سینمای دفاع مقدس و بالطبع جشنواره مقاومت ضعیف و کم بنیه برگزار شود، یعنی مسئولان و تصمیگیران حوزه فرهنگی کشور بد عمل کرده اند.

باید بپذیریم که سینمای دفاع مقدس بخشی از حافظه تاریخی و اعتقادی مردم است که نمی توان آنرا نادیده گرفت. شاید مدیران و مسئولان به صورت سلیقه ای و برحسب ذائقه شخصی به آن نگاه کرده باشند اما این نوع برخوردها از شأن و منزلت جشنواره مقاومت کم نمی‌کند. ما معتقدیم که جشنواره مقاومت باید جشنواره اصلی نظام و انقلاب باشد، از همین‌رو رجاء واثق داریم که این دوره نیز نهادهای حاکمیتی، متولیان جشنواره مقامت را تنها نگذارند تا شاهد برگزاری جشنواره ای بین المللی در خور نام مقدس آن باشیم.

* جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.