دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

کارگردان مستند «نفوذی»:

نسل سوم انقلاب درباره دهه ۶۰ سؤال‌های زیادی دارد

 جواد موگویی

سینماپرس: «نفوذی» یکی از جدیدترین مستندهای ساخته شده درباره وقایع سال‌های ابتدایی انقلاب است و شاید تنها مستندی است که تا امروز درباره مسعود کشمیری ساخته شده است.

به گزارش سینماپرس، «نفوذی» یکی از جدید‌ترین مستند‌های ساخته شده درباره وقایع سال‌های ابتدایی انقلاب است و شاید تنها مستندی است که تا امروز درباره مسعود کشمیری ساخته شده است. به مناسبت رونمایی از این مستند، گفت‌وگوی کوتاهی با جواد موگویی، پژوهشگر و کارگردان مستند داشته‌ایم.


این چندمین مستندی است که درباره مسائل انقلاب تولید کرده‌اید؟
«نفوذی» ششمین مستند من درباره چهره‌ها و وقایع دهه ۶۰ است.


چرا به صورت متمرکز درباره دهه ۶۰ مستندسازی می‌کنید؟
اعتقاد دارم باید درباره دهه ۶۰ کار کرد، چون دهه اول انقلاب و یکی از مهم‌ترین دوران انقلاب اسلامی است و نیاز داریم شخصیت‌ها و حوادث آن دهه را واکاوی کنیم.


در سال‌های اخیر حجم تولید مستند درباره حوادث بعد از انقلاب با جهش روبه‌رو شده، چه شد که مستندساز‌ها سراغ مستند‌های تاریخی رفته‌اند؟
این جهش کاملاً طبیعی است، انقلاب اکنون در چهلمین سالگرد خود قرار دارد و سؤال‌های زیادی درباره انقلاب وجود دارد که عمدتاً از سوی نسل‌های دوم و سوم مطرح می‌شود؛ سؤالاتی درباره حوادث سال‌های ابتدایی انقلاب دارند و به دنبال پاسخ می‌گردند. ما تا سال‌ها هیچ کاری تولید نمی‌کردیم و اکنون با رشد سریع تولید مستند روبه‌رو هستیم. سؤال‌های زیادی وجود دارد از رضاخان و مصدق گرفته تا حوادثی که در ۴۰ ساله اخیر رخ داده است. علت اصلی این رشد را هم می‌توان در این موضوع جست‌وجو کرد که در طول همه این سال‌ها ما از تاریخ حرف نزده‌ایم و اکنون با انباشته‌ای از سؤال‌ها روبه‌رو شده‌ایم.


جالب است که همین نسل سومی‌ها و بچه‌های دهه ۶۰ سراغ مستند‌سازی درباره این دهه رفته‌اند!
شاید دلیل اصلی‌اش همان کم کاری در گذشته باشد، چون اگر کار تولید می‌شد دیگر نیازی نبود که من به عنوان یک دهه شصتی به دنبال این باشم که وقایع دهه ۶۰ را به فیلم تبدیل کنم. ما ایرانی‌ها کلاً نسبت به تاریخ و ثبت وقایع تاریخ کم‌توجهیم. این موضوع جدیدی نیست، از انقلاب مشروطه گرفته تا حوادث بعد از آن و رسیدن به انقلاب اسلامی همین رویکرد را می‌بینیم. بی‌تفاوتی به تاریخ در همه این سال‌ها دیده شده است. نسل ما با سؤال‌هایی روبه‌رو است که باید خودش دنبال جواب آن‌ها برود و در این میان ممکن است خطایی هم اتفاق بیفتد، اما به نظرم حتی خطا رفتن هم بهتر از ساکت بودن است.


به بروز خطا اشاره کردید، چه خطایی می‌تواند مستند‌های تاریخی را تهدید کند؟
وقتی در بسیاری از موضوعات من به عنوان مستندساز اولین نفری هستم که دست به پژوهش می‌زنم و غیر از کاری که من انجام داده‌ام هیچ اثر پژوهشی وجود ندارد، امکان خطا نیز به وجود می‌آید، چون امکان قیاس کردن نیست.


برگردیم به موضوع «نفوذی»، برای چه از میان چهره‌های تاثیرگذار در انقلاب، سراغ کشمیری رفتید؟
کشمیری عامل انفجار هشتم شهریور و شهادت رئیس‌جمهور و نخست وزیر کشور است. علت پرداختن به وی، به خاطر شخصیت خودش نبوده بلکه به خاطر اقدامی که انجام داده و تاثیر آن در انقلاب است. مسئله نفوذ امنیتی یکی از مسائلی است که ما از ابتدای انقلاب با آن درگیر بوده و هستیم.


پیش از این نیز در مستند «پرونده ناتمام» ماجرای انفجار دفتر نخست وزیری را دنبال کرده بودید، این دو مستند در راستای هم هستند؟
بله، در مستند «پرونده ناتمام» وقایع بعد از انفجار بررسی شده است و در «نفوذی» به شخصیت کشمیری و اینکه چه کسی بوده، پرداخته‌ام. می‌شود گفت: «نفوذی» تکمیل کننده «پرونده ناتمام» و بخشی از سه‌گانه‌ای است که می‌خواهم درباره این موضوع بسازم.


این سه گانه قرار است با چه مستندی به پایان برسد؟
قسمت سوم، درباره این است که اکنون مسعود کشمیری کجاست و چه کار می‌کند.


نفوذی امکان نمایش از تلویزیون را دارد؟
چیزی که به ما گفتند این است که قرار است از تلویزیون پخش شود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

* روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.