دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲

تشریح برنامه های جشنواره «قصه گویی»؛

برگزاری جشنواره «قصه گویی» در چهار مرحله استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی/ صحت: تمامی افراد در هر زمان و مکانی نیاز به قصه گفتن و قصه شنیدن دارند!

نشست خبری جشنواره قصه گویی

سینماپرس: برنامه های بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه ها از سوی رئیس و دبیر هنری این رویداد تشریح شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس اولین نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز ۵ شهریور ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران  در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

در این نشست ابتدا محمدرضا زمردیان رییس جشنواره و معاون فرهنگی کانون گفت: شعار امسال کانون «تمرین زندگی» است و به تبع آن شعار جشنواره بیست ویکم نیز «خوب زندگی کردن تمرین می خواهد» با موضوع «قصه زندگی من» انتخاب شد.

وی افزود: قصه گویی به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد و ابزاری ارتباطی برای انتقال تجربه ها، احساس ها، بینش ها، فرهنگ ها، سنت ها و جهان بینی اقوام مختلف به شمار می رود که امیدواریم با برگزاری جشنواره قصه گویی سهم کوچکی در احیای این فرهنگ داشته باشیم.

زمردیان یادآور شد: تفاوت اصلی این دوره با جشنواره های قبلی بخش قصه های ۹۰ ثانیه ای است که عموم مردم می توانند قصه های خود از غم ها و شادی های زندگی را در این مدت زمان روایت کنند.

وی همچنین ابراز داشت این جشنواره در چهار مرحله استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی برگزار خواهد شد که در بخش استانی پس از بررسی آثار و رقابت قصه گویان در این مرحله، برگزیدگان مجوز لازم برای شرکت در مراحل بعدی را کسب خواهند کرد.

معاون فرهنگی کانون افزود: در بخش منطق های رتبه های اول تا پنجم هر استان به مرحله منطقه ای راه یافته و با برگزیدگان دیگر استان های منطقه رقابت میکنند و در نهایت رتبه های اول تا پنجم هر منطقه به بخش ملی راه خواهند یافت.

وی اضافه کرد در بخش ملی نیز مجموع برگزیدگان مناطق ۵گانه که در مجموع ۲۵ نفر هستند، در بخش ملی با هم به رقابت پرداخته و رتبه های اول تا سوم معرفی و تجلیل خواهند شد.

زمردیان همچنین گفت در بخش بین الملل نیز برگزیدگان جشنواره های گذشته در مراحل ملی، بین المللی و منطقه ای دوره های اول تا بیستم در دبیرخانه مرکزی داوری خواهند شد.

رئیس بیست ویکمین جشنواره بینالمللی قصه گویی در ادامه بیان داشت جشنواره امسال در ۳ بخش تخصصی، عمومی (فیلم ۹۰ ثانیه ای، قصه گویی فراگیر) و بخش علمی (مقاله نویسی) برگزار خواهد شد که در بخش ملی دختران و پسران (۱۴ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها میتوانند شرکت کنند و در بخش بین الملل برگزیدگان ۲۰ دوره جشنواره قصه گویی در مراحل بین المللی، ملی و منطقه ای، قصه گویان و مجریان حرفه ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و داوطلبان سایر کشورها با هم رقابت خواهند کرد.

سروش صحت دبیر هنری این جشنواره نیز در این نشست گفت: به اعتقاد من جشنواره قصه گویی بسیار هیجان انگیز است چرا که تمامی افراد در هر زمان و مکانی نیاز به قصه گفتن و قصه شنیدن دارند چنانکه اگر قصه ای خوب باشد همه آن را تحسین میکنند و اگر بد باشد با آن ارتباط نمی گیرند.

وی با اشاره به اینکه قصه گویی نیاز به تمرین دارد، افزود: اگر میبینیم پدربزرگ ها و مادربزرگ ها قصه های شیرین و جذاب روایت می کنند به خاطر این است که تمرین کرده اند.

دبیر هنری بیست و یکمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد هر مسابقه یا جشنوارهای که به ما کمک کند بیشتر بخوانیم، بیاندیشیم و تعامل و همفکری گسترش پیدا کند، به یقین با اهمیت است.

وی از خبرنگاران و اهالی رسانه ها نیز درخواست کرد به برگزاری این رویداد مهم فرهنگی کمک کنند و در بخش قصه های ۹۰ ثانیه ای این جشنواره شرکت کنند و قصه های خود از مشکلات و رخدادهایی را که تجربه کرده اند روایت کنند چرا که یک جایزه نیز در این جشنواره به قصه های خبرنگاران و روزنامه نگاران اختصاص یافته است.

صحت در خاتمه درباره ملاک های انتخاب داوران برای این جشنواره نیز یادآور شد آشنایی با ادبیات و زبان قصه، آشنایی با نمایش و نمایش گری و داشتن سابقه کانونی از معیارهای اصلی انتخاب داوران خواهد بود.

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۲۰:۵۷
    0 0
    باسلام وخسته نباشید اگر هدف از برگزاری جشنواره قصه گویی ترویج فرهنگ ان میان تمام مردم است چرا بخش ازاد که برای عوام است با بخش مربیان داوری میشود ایا دراین صورت عدالت برقرار میشود من قصه گوی بخش ازاد هستم وامسال دومین سال است که علی رغم خوب وپر مخاطب بودن داستان انتخاب نمیشود وسهمیه ان به مربیان اختصاص داده میشود واین کار باعث دلسردی مردم عادی برای شرکت در مسابقه میشود لطفا برای بخش ازاد سهمیه ایی جداددرنظر گرفته شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.