دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

خواننده «سحرگهان» با حضور اهالی موسیقی تقدیر شد

نکوداشت قاسم رفعتی

سینماپرس: آیین نکوداشت قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی یکشنبه شب چهارم شهریور ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی یکشنبه شب چهارم شهریور ماه با حضور تعدادی از مخاطبان و هنرمندان موسیقی کشورمان توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

علی جهاندار، لوریس چکناواریان، میلاد کیایی، محمدسعید شریفیان، وارطان ساهاکیان، حمیدرضا نوربخش، علی مرادخانی، احمد مسجدجامعی، پری ملکی، عباس سجادی، فاضل جمشیدی، مظفر شفیعی، محمدرضا طالقانی، مزدا انصاری و تعدادی دیگر از هنرمندان مهمانان ویژه مراسم بودند.

ارکستر ملی مهر برای استاد پیشکسوت نواخت

در ابتدای این برنامه نماهنگ زندگی و فعالیت های استاد قاسم رفعتی که اغلب مخاطبان وی را با اثر ماندگار «سحرگهان» ماه مبارک رمضان می شناسند به تماشاگران ارایه شد. پس از پخش این کلیپ، ارکستر ملی «مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی محمد صرفه جو قطعه های «رقص پروانه» به آهنگسازی انوشیروان روحانی و «آنچه گذشت» به آهنگسازی همایون خرم را اجرا کرد.

ارایه گزارشی از پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم با قرائت متنی از بردیا صدرنوری طراح این جشنواره و پخش کلیپ تعدادی از خوانندگان و مدرسان آواز ایران درباره استاد قاسم رفعتی بخش دیگر مراسم بود.

مردم رفعتی را با نغمات مذهبی او می شناسند

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی و مدیرعامل خانه موسیقی در بخشی از این کلیپ گفت: به اعتقاد من استاد قاسم رفعتی یکی از تواناترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که صدای ایشان در آواز از حال و هوای ویژه ای برخوردار است، این حال و هوای متفاوت هم به نظر من مربوط به شخصیت اوست کهوی را تبدیل به یکی از برترین ردیف‌دانان موسیقی ایرانی کرده است. استاد رفعتی از جمله هنرمندانی است که زیر نظر روانشاد محمود کریمی و محمدرضا شجریان به فراگیری ردیف و آواز پرداخته است. او از معدود کسانی است که دوره های مقدماتی آواز و سپس دوره های عالی این رشته را با مهر تایید شجریان گذارنده و می توان گفت جزو پنج شاگرد برگزیده این استاد موسیقی ایرانی هستند که در دوره های عالی حضور داشته است.

وی ادامه داد: محمدرضا شجریان هر زمان از حضور در رادیو سخن می گفت، این نکته را یادآوری می کرد که استاد قاسم رفعتی سابقه بیشتری از من در رادیو دارد. همه اهالی موسیقی ایرانی می دانند که همه نغمات به ویژه نغمات مذهبی که استاد رفعتی خوانده، بسیار دلنشین و زیبا بوده اند به طوری که بسیاری از مخاطبان و مردم وی را با این نغمات می شناسند.

قدردانی از یک دوست خوب

علی جهاندار ردیف دان و مدرس آواز هم در این کلیپ گفت: قاسم رفعتی یک دوست بسیار خوب و هنرمندی است که در کارش بسیار حرفه ای است. او آدم بی نیازی است که درونی پر از اندیشه دارد. وی هنرمندی بسیار مسلط در عرصه آواز است که من به حضور این هنرمند افتخار می کنم.

این خواننده افزود: یادم می آید او زمانی در رادیو آوازی در افشاری خواند که به اعتقاد من یکی از بی نظیرترین آوازهای آن دوران بود. به هر صورت امیدوارم همچنان حضور در عرصه موسیقی ایرانی بتواند سرمنشا خدمات ارزشمندی برای نسل امروز خوانندگان موسیقی ایرانی باشد.

مظفر شفیعی خواننده موسیقی ایرانی هم در این کلیپ با قدردانی از مقام هنری استاد قاسم رفعتی عنوان کرد: قاسم رفعتی از جمله هنرمندانی است که دارای صدایی بسیار خوب و تحریرهای بسیار قوی است.

پس از پخش این کلیپ نوبت به بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری و علیرضا چراغچی رسید که قبل از آغاز اجرای برنامه این دو هنرمند، بردیا صدرنوری پشت تریبون آمد و از قاسم رفعتی بدون اطلاع قبلی وی خواست تا روی صحنه بیاید و خوانندگی این قطعه بداهه را به عهده بگیرد که این درخواست با استقبال مخاطبان روبه روشد.

تجلیل دو موسسه از مرد پیشکسوت موسیقی ایرانی

بخش بعدی برنامه به مراسم تجلیل از استاد قاسم رفعتی اختصاص داشت که در این بخش ابتدا لوح قدردانی و تندیس موسسه فرهنگی هنری «رادنو اندیش» توسط بردیا صدرنوری و ناصر ایزدی و بعد از آن لوح قدردانی موسسه هنرمندان پیشکوست به امضای سید محمد حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و رییس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت و سید عباس عظیمی مدیرعامل این مجموعه به استاد رفعتی اهدا شد.

استاد قاسم رفعتی بعد از دریافت لوح های قدرانی و هدایای خود از برگزارکنندگان این مراسم و پرسنل تالار وحدت قدردانی کرد.

پخش نماهنگ «نسل آینده موسیقی» با موضوع و اجرای بخش دیگر رپرتوار ارکستر ملی مهر با ارایه قطعات «افسانه شیرین» به آهنگسازی همایون خرم و «هرگزهرگز» به آهنگسازی انوشیروان روحانی و خوانندگی امیر رفعتی بخش پایانی آیین نکوداشت استاد قاسم رفعتی را تشکیل می داد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.