دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰

در برنامه «کیوسک» مطرح شد:

چرا سینمای کودک موقعیت های دهه ۶۰ را ندارد؟ / فیلم ساز از کودک امروز فاصله گرفته است

مجله فرهنگی_هنری کیوسک

سینماپرس: ششمین قسمت از مجله فرهنگی- هنری «کیوسک» به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان با موضوع سینمای کودک و نوجوان با حضور حسین قناعت و غلامرضا رمضانی به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش سینماپرس، ششمین قسمت از مجله فرهنگی_هنری «کیوسک» به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان با موضوع سینمای کودک و نوجوان با حضور حسین قناعت، کارگردان فیلم های سینمایی "دزد و پری" و "قهرمانان کوچک"، و غلامرضا رمضانی، کارگردان سینمای کودک و نوجوان، با اجرای احسان عبدی پور به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

رمضانی در خصوص وضعیت سینمای کودک گفت: در سینمای کودک افرادی باقی مانده اند که علاقه مند واقعی هستند و عشق وعلاقه ی زیادی به سینمای کودک دارند. مدیریتی که باید دلسوزانه در هرمقطعی از فیلمساز حمایت کند و تجهیزات و امکاناتی که باید به شکل درست در اختیار یک پروژه فیلم سازی کودک قرار بگیرد دیگر وجود ندارد.

حسین قناعت که آخرین ساخته اش، قهرمانان کوچک، فروش خوبی را در سینمای ایران داشته است، در رابطه با اکران نامناسب فیلم های کودک اظهار داشت: در حال حاضر فیلم های بزرگسال هم مشکل اکران دارند ولی برای سینمای کودک عملا این چرخه تولید فیلم تا سالها قطع بوده است. یعنی فیلم با حمایت ارگانها ساخته میشود و در جشنواره شرکت میکند ولی دیگر امکان اکران عمومی پیدا نمیکند، چون سالنی برای اکران آن وجود ندارد. این مشکل اصلی سینمای کودک است.

رمضانی در ادامه بیان داشت: در سینمای ایران در پروسه های مختلف،تفاوت های زیادی در شکل، نوع و جنس فیلم ها به وجود آمد و برای مثال اگر الان فیلمی مثل "روزعروسک ها"اکران شود، آن اقبالی که در سالهای گذشته داشته را ندارد و ممکن است به آن فروش خوب دست پیدا نکند. دلیل این موضوع هم این است که در آن سالها هزینه ی بسیار خوبی برای فیلم ها میشد اما در سال های اخیر فیلم ها با بودجه بسیار کمی ساخته میشوند.

حسین قناعت در ادامه با توجه به اینه چرا سینمای کودک موقعیت های دهه ۶۰ را ندارد، بیان داشت: دنیای امروز ما دنیای دهه ۶۰ نیست و اینقدر مردم گرفتار هستند و آنقدر فیلم های گوناگون وجود دارد که فیلم های کودک نتوانند فروش خوبی داشته باشند.

رمضانی در رابطه با موضوع نسبت جشنواره جدید فیلم کودک و جشنواره قبلی که توسط کانون پرورش فکری کودکان برگزار میشد و سطح کیفی بالایی داشت، بیان داشت:

نوع برگزاری و سیاست گذاری جشنواره کودک و نوجوان تغییر کرده است. جشنواره ای که در زمان آغازش زیرمجموعه جشنواره فجر بوده است و در طول سالیان به دلیل اتفاقاتی که برایش افتاد ضعیف و ضعیف تر شد.در سالیان گذشته وقی حرف سینمای کودک به میان می آید، اذهان به سمت کانون پرورش فکری می رفت و تصور درست هم این بود که کودک و نوجون یعنی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.

در ادامه عبدی پور، مجری کارشناس برنامه، با طرح این موضوع که با گسترش طیف ورودی فیلم هایی که با موضوع نوجوانان ساخته شده است، مثل "دختری با کفش های کتانی" و "من ترانه ۱۵ سال دارم" و ارائه آن ها به جشنواره فیلم کودک، اظهار داشت که آیا این فیلم ها به ساحت سینمای کودک ضربه میزند یا خیر و آیا جشنواره با این کار میخواست به خودش اعتبار بدهد که با پاسخ منفی رمضانی مواجه شد و اظهار داشت: این فیلم ها با اصل جشنواره منافاتی ندارد و مبحث اصلی فیلم های کودک دنیاست.

رمضانی ادامه داد: من خیلی دنبال این سناریو ها نیستم و مهم این است که در جشنواره فیلم هایی باشد که جشنواره و سینمای کودک کمک کند. مثلا فیلمی مثل "من ترانه ۱۵ سال دارم" مشابهش نیز ساخته شده و اصلا ربطی به جشنواره ندارد.

در ادامه کیوسک ، عبدی پور میزبان سه کودک بود که در زمینه ی سینما، ادبیات و نقاشی کودک فعالیت بود و به گفت گویی جذاب با آنها پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.