جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

شرکت ۶ فیلم عربی در جشنواره «ونیز»

سینمای عرب

سینماپرس: جشنواره بین المللی ونیز پذیرای شش فیلم از کشورهای عرب زبان «سوریه»، «فلسطین»، «تونس» و «عربستان سعودی» شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، پس از حضور شاخص سینمای عرب در جشنواره‌های «برلین» و «کن»، حالا این سینما با ۶ فیلم از «سوریه» «فلسطین» «تونس» و عربستان سعودی» در جشنواره «ونیز» حضور یافته است. بیشتر فیلم‌ها به موضوعات سیاسی منطقه و هرکدام با روشی کاملا متفاوت می‌پردازند.

البته هیچ کدام از فیلم‌های کشورهای عربی در بخش رقابتی ونیز حضور ندارند. هرچند فیلمساز لبنانی «نادین لَبَکی» با فیلم «کفرناحوم» و کارگردان مصری اتریشی «ابوبکر شاوکی» با فیلم «یوم‌الدّین» در جشنواره «کن» در بخش رقابتی حضور داشتند.

بخشی با عنوان «افق‌های لیدو» که دارای جایزه نیز هست وجود دارد که دو فیلم از ۶ فیلم عربی راه یافته به ونیز در این بخش حضور دارند. فیلم اول «روزی که سایه‌ام را گم کردم» از کارگردان سوری «سوداد کادان» و فیلم «تل‌آویو در آتش» از کارگردان فلسطینی «سامه زُعابی» است. چهار فیلم عربی در دیگر بخش‌های جشنواره حضور دارند.

زمان داستان فیلم «روزی که سایه‌ام را گم کردم» به دمشق سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد و در مورد مادر جوانی‌ به نام «سانا» است که یک روز را از کار مرخصی می‌گیرد که دنبال مکانی برای خرید گاز خوراک‌پزی بگردد که در یک منطقه زیر آتش و درگیری گیر می‌افتد.

کادان پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ نیز موضوع جنگ سوریه را با مستند «گمنام» که پسر ۶ ساله مجروح سوری که در اردوگاه پناهندگان در لبنان زندگی می‌کند و سعی می‌کند حس کودکانه خود را بازیابد، خلق کرد. «آلبرتو باربِرا» مدیر هنری جشنواره ونیز این فیلم را تصویری احساس‌ برانگیز از تراژیک‌ترینِ واقعیت‌های دهه‌های گذشته نامید.

فیلم زن کارگردان عربستانی «حیفا المنصوری» با نام «ازدواج دختر خواننده» نیز در بخش فیلم‌های کوتاه کارگردانی شده توسط زنان حضور دارد.

انتشال التمیمی مدیر برنامه‌ریزی سینمای عرب که ریاست جشنواره فیلم الگونای مصر را هم برعهده دارد، می‌گوید: با ورود به سال ۲۰۱۸ سینمای عرب دچار تحول مثبتی با حضور در فستیوال‌های بین‌المللی شده و آمار ۷۰ درصدی کارگردانان عرب در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم اولی یا فیلم دومی بوده‌اند که در این رویدادها شرکت کرده اند و این نویدبخش آینده‌ای خوب برای سینمای عربی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.