شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۶

بهمنی: افرادی که در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند اهمال کارند و به همین دلیل شاهد وفور آثاری هستیم که قرابتی با آرمان های انقلاب و نظام ندارند

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: افرادی که در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند اهمال کارند و به همین دلیل شاهد وفور آثاری هستیم که قرابتی با آرمان های انقلاب و نظام ندارند و نکته جالب و قابل تأمل آنجا است که تمامی این تولیدات هم از ساز و کارهای قانونی تولید فیلم در کشور بیرون می آیند و باعث تعجب بسیاری از هنرمندان متعهد می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در واقع ما می توانیم این نکته را عنوان کنیم که کسانی که در گلوگاه های قانونی نشسته اند شایستگی حضور در عرصه مدیریتی را ندارند؛ حتی امکان دارد گاهی اوقات عمداً اتفاقاتی مغایر با خواسته ها و آرمان های انقلاب اسلامی، قوانین قضایی و دولت و مجلس و سیاست گذاران بیفتد چرا که نظام دنبال تولید آثار فرهنگی و هنری ارزشمند است اما خروجی تولیدات که ناشی از اهمال کاری است هیچ همخوانی با آرمان های نظام و انقلاب ندارد.

وی در پاسخ به این سوأل که به نظر شما چرا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور از جمله کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ورود جدی برای مقابله با این افراد نمی کند اظهار داشت: این سوألی است که خود این مسئولان باید پاسخگوی آن باشند؛ نه تنها کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که دستگاه های ناظر دیگر همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین بسیاری دستگاه های دیگر هم که در نظام مسئولیت دارند می توانند به این مسأله ورود پیدا کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت ها» خاطرنشان کرد: ورود پیدا نکردن این دستگاه ها این فرضیه را به وجود می آورد که یا آن ها از عهده مسئولیت شان به خوبی برنمی آیند یا اینکه درگیر یک جریانی هستند که ناخودگاه درون آن ها شکل گرفته و آن ها هم ناخواسته دستخوش نفوذ شده اند!

بهمنی ادامه داد: نقوذ در دستگاه های نظارتی به این معنا نیست که فردی از آن دستگاه عامل نفوذی است بلکه در واقع تأثیر گذاشتن افراد نفوذی روی جریان سازی های فرهنگی و نظارتی و حتی اندیشه ها و عملکردها و شیوه نظارتی می شود نفوذ فرهنگی! در واقع نفوذ در دستگاه های نظارتی به گونه ای است که آن ها را به تسامح و تساهل می کشاند در صورتی که دستگاه های نظارتی نباید با تسامح و تساهل برخورد کنند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: سینما در جمهوری اسلامی ایران باید با ارزش های والای انقلابی و دینی همخوانی و قرابت داشته باشد و ما نباید در این سینما شاهد تولید آثار سیاه و تلخ و حتی ضد انقلاب و... باشیم و من امیدوارم که با درایت و تدبیر جدی مسئولان مربوطه بتوانیم سینمای کشور را به جایگاهی که شایسته آن است برسانیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.