یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

هدیه وزارت ارشاد در آستانه ماه محرم‌؛

ترویج شراب نوشی و روابط ضربدری در شبکه نمایش خانگی

پوستر سریال نمایش خانگی «ممنوعه»

سینماپرس: در اوایل قسمت یکم سریال ممنوعه، چند دختر و پسر جوان را می‌بینیم که در ویلایی در شمال کشور مشغول بازی هستند؛ ورق‌های بازی بین افراد پخش می‌شود، در این بخش حاکم که پسری از اعضای گروه است حکم می کند شماره ۳ و ۵ باید امشب باهم بخوابند و طبیعتا رابطه جنسی برقرار کنند.

به گزارش سینماپرس، این روزها حال و هوای فرهنگ به همان اندازه وخیم است که حال و هوای اقتصاد! محصولات فرهنگی بیش از پیش به سمت ابتذال می رود و مسئولان و مدیران وزارت ارشاد گویا در خواب عمیقی به سر می برند. محصولات سینمایی در افزایش فضای اروتیک و دیالوگ های مبتذل از هم سبقت می‌گیرند و در شبکه نمایش خانگی، محصولات منتشر شده، سبک زندگی مدرن و مبتذل را به مخاطبانشان ارائه می دهند. و گویا دیگر هیچ نهادی هم متولی حفظ و صیانت از حریم خانواده نیست. در همین راستا سریال جدیدی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است که سطح ابتذال در آن را شاید بتوان در نوع خود بی سابقه دانست.

 «ممنوعه» نام سریال جدید نمایش خانگی است که تا به حال دو قسمت آن توزیع شده  و قرار است قسمت‌های بعدی این مجموعه نیز به صورت هفته‌ای به دست مخاطبانش برسد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است:

ممنوعه داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت می کند، از دغدغه‌های امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی...»

نکته قابل توجه این است که سازندگان این مجموعه با بیان این گزاره که دارند مسائل و آسیب‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهند، هر چه دلشان می‌خواهد را برای فروش بیشتر به مبتذل‌ترین شکل به تصویر می کشند. این ادعا زمانی روشن تر می‌شود که مدیر تولید این سریال در مصاحبه با روزنامه جام جم نکته قابل تاملی را به زبان می‌آورد، او در پاسخ به سوال‌های جام جم نسبت به جنسی و مبتذل بودن سریال پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد و در آخر از خبرنگار جام جم می خواهد که درباره آنها خوب بنویسد، و در ادامه می گوید:

«برای این‌که این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هر قدر فروش بد باشد و پایین‌تر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد»

از همین جمله می شود فهمید که این حجم از ابتذال در سریال از کجا آب می‌خورد؛ تولیدگنندگان این مجموعه به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر هستند و چه چیزی جذاب‌تر و بفروش تر از مدل سریال‌های ترکیه‌ای و مبتذل.

در اوایل قسمت یکم این سریال، چند دختر و پسر جوان را می‌بینیم که در ویلایی در شمال کشور مشغول بازی هستند؛ ورق‌های بازی بین افراد پخش می‌شود و حاکم باید حکم کند که برای هرکس چه اتفاقی بیوفتد، در این بخش حاکم که پسری از اعضای گروه است حکم می کند شماره ۳ و ۵ باید امشب باهم بخوابند و طبیعتا رابطه جنسی برقرار کنند. با موافقت اکثریت اعضای گروه، بازی اجرا می شود و دختر و پسری برای اجرای این حکم انتخاب می شوند. در همین لحظه پدر دختر از راه می رسد و به خانه می روند.

نکته جالب این جاست که مدیر تولید این سریال در پاسخ به سوال جام جم به این که این صحنه ترویج رابطه ضربدری و ابتذال است می گوید:

»خب مگر بعدش را دیده‌ایم؟! انجام کار را دیده‌ایم؟«!

گویا ابتذال از منظر مدیر تولید این سریال تنها به تصویر کشیدن رابطه‌ی جنسی است، و بیان این مسائل و عادی سازی این مدل از زندگی ابتذال به حساب نمی‌آید!

در بخش‌های دیگر قسمت اول این مجموعه شاهد استفاده متعدد از مواد مخدر و مشروبات الکی هستیم. شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را برپایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بی بندوباری اعضای گروه به قدری زیاد است که به نظر می‌رسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته شده از خط قرمزها عبور کرده است.

سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که وزارت ارشاد دقیقا دارد چه کار می‌کند!؟ و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحا مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟ جالب است که با این حال، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه این سریال مبتذل بازدید کرده و با عوامل آن به گفت‌وگو نشسته است.

حسین پارسایی مدیر کل شبکه نمایش خانگی در پشت صحنه سریال ممنوعه

آن چه از ظاهر ماجرا بر می آید مدیران وزارت ارشاد در جریان کامل تولید این محصول ضدفرهنگی بوده اند و با این اوصاف بازهم جلوی انتشار آن را نگرفته اند. باید پرسید اگر وزارت ارشاد متولی صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه نباشد از چه نهادی باید چنین توقعی داشت؟ انتشار این محصولات مبتذل که مروج زندگی مدرن و بی قید و بند هستند، قطعا صدماتی را بدنه جامعه و قشر نوجوان و جوان وارد می کنند که شاید نتوان به این سادگی ها آنها را ترمیم کرد.

* رجا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.