یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷

در آستانه محرم

مستندی با موضوع آیین‌های عزاداری مردم شهداد رونمایی شد

مستند «مافه»

سینماپرس: سیدحمید میرحسینی کارگردان مستند «مافه» در مراسم رونمایی از این مستند گفت: کرمان دارای تنوع فرهنگی و بهشت مستندسازان است.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مستند «مافه» به کارگردانی سیدحمید میرحسینی با حضور محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مهدی محبی کرمانی نویسنده و پژوهشگر فرهنگ کرمان و جمعی از مسئولان، علاقه مندان و عوامل فیلم در شهر کرمان برگزار شد.

در ابتدا کارگردان این فیلم با اشاره به مشکلات مستندسازان خواستار حمایت جدی مسئولان از پروژه های ساخت مستند شد. وی همچنین با تقدیر از عوامل این پروژه گفت: پیش از این و در بخش شهداد نیز مستندی درباره هوشنگ مرادی کرمانی با نام «مدرسه ای که می رفتیم» را در شهر سیرچ ساخته است.

این مراسم که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد، وی با بیان اینکه استان کرمان دارای فرهنگ غنی و جذاب است از مستندسازان خواست با ساخت مستند از آیین های مردم، این استان را ماندگار کنند.

محمدرضا علیزاده با تقدیر از عوامل ساخت مافه گفت: این مستند به معرفی آیین های عزاداری مردم شهداد در ماه محرم می پردازد و شناخت و اطلاعات خوبی را در این زمینه به مخاطبان ارائه می دهد.

همچنین در آیین رونمایی از مستند مافه مهدی محبی کرمانی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ کرمان در سخنانی از شهداد به عنوان صاحب تمدنی کهن و ۷ هزار ساله نام برد که مردمانی با فرهنگ غنی در آن از گذشته تا حال سکونت داشته و دارند.

وی با تاکید بر اهمیت خرده فرهنگ ها، معرفی و کمک به ماندگاری آن ها را ضروری دانست.

محبی کرمانی مستند مافه را در معرفی آیین های عاشورایی شهداد، موفق خواند و از مدیران خواست به مستندسازان، پژوهشگران، روزنامه نگاران و نویسندگان  برای معرفی فرهنگ غنی استان کرمان کمک کنند.

در ادامه این مراسم، عباس تقی زاده پژوهشگر و تهیه کننده مافه به مراحل ساخت پروژه اشاره کرد و گفت: ساخت مستند مافه از پاییز ۹۴ شروع شد و شهریورماه امسال به مرحله رونمایی رسید.

وی افزود: آیین مافه تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) است که در برخی نواحی مانند یزد به نخل گردانی معروف است.

در این مستند آیین های علم بندان، نقاره نوازی خاص محرم، کفن پوشی، شور یا جوش حسینی معرفی شده اند.

تهیه کننده مستند مافه اعلام کرد: عواید حاصل از فروش روز رونمایی از این مستند به موسسه خیریه طلوع بی نشان در شهر کرمان تعلق می گیرد و بقیه فروش آن، برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت و دیگر امور خیریه در اختیار آموزش و پرورش شهر شهداد قرار می گیرد.

سایر عوامل این پروژه عبارتند از: دستیار کارگردان: منصور قاسمی، مدیر تولید، عکاس و طراح پوستر: سمیرا شیخ مظفری، تصویربردار: غلامرضا سعادت، صدابردار:رضا نوروز بیگی، موسیقی محلی: علی کریم‌شجاعی و محمد اسماعیلی، اصلاح رنگ و نور: رضا سیف الدینی، دستیار تصویر: اشراق تقی‌زاده، مشاور رسانه ای: سارا کبریایی و تدارکات: طیبه رجبی

در پایان این مراسم که در گالری آزاد شهر کرمان برگزار شد از مستند مافه و پوستر آن رونمایی شد.

Maafe-poster

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.