دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

انتشار فراخوان دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال

جایزه پژوهش سینمایی سال

سینماپرس: دبیر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال، با اعلام خبر انتشار فراخوان مصوب شورای سیاستگذاری دوره دوم، ویژگی ­های جدید این رویداد را توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، احمد ضابطی جهرمی دبیر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با بیان آنکه این دوره نیز مانند دوره پیشین محوریت «سینمای ایران» حفظ شده، تغییرات جدیدی نیز در محورهای موضوعی پژوهش‌­ها صورت گرفته که در قالب شش محور برای این دوره درنظر گرفته شده‌­اند.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات، تعداد و میزان جوایز دوره دوم را نیز شامل می­شود، افزود: اضافه شدن بخش جنبی تحت عنوان «استفاده از رسانه فیلم به مثابه «پژوهش بصری»»، که این بخش غیررقابتی است و صرفاً فیلم­‌های کوتاهی انتخاب و به نمایش درمی­‌آیند که از رسانه فیلم به مثابه روش و ابزار ارائه تحقیق علمی-پژوهشی با موضوع سینمای ایران استفاده کرده باشند و در پایان به یک اثر شایان توجه، لوح تقدیر اهدا می­‌شود.

ضابطی جهرمی خاطرنشان کرد: در این دوره پژوهشگران به مدت یک­ماه از بیستم شهریور تا بیستم مهرماه فرصت دارند، آثار خود را جهت داوری ارسال کنند و طبق روال گذشته نتایج نهایی پژوهش‌­های برگزیده در هفته پژوهش در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد. متن فراخوان به شرح زیر است:

فراخوان دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال ایران

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری و مدرسه ملی سینمای ایران به منظور شناسایی و تقویت رویکردهای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران، دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال را به مناسبت هفته پژوهش، در نیمه دوم آذر سال ۱۳۹۷برگزار می­‌کنند. از استادان، سینماگران، دانشجویان، پژوهشگران دانشگاه‌­ها، همچنین پژوهشگران مراکز علمی-پژوهشی که پژوهش‌­هایی در زمینه سینمای ایران انجام داده‌­اند، با توجه به محورهای موضوعی ذکر شده و شرایط مندرج در این فراخوان، برای شرکت در این رویداد، از طریق ارسال آثار پژوهشی خود، دعوت به عمل می­‌آورد.

اهداف

- جهت­‌دهی پژوهش­‌ها و مطالعات سینمایی به سوی شناسایی موضوعات کلیدی و زیربنایی سینمای ایران برای تقویت رابطه با مخاطبان.

- تشویق و تقدیر از تلاش‌­های علمی و پژوهشی استادان، دانشجویان، اندیشمندان و خبرگان دانشگاهی و مراکز پژوهشی که سهمی از مطالعات علمی و پژوهش‌های خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌­اند.

- تقویت ارتباط متقابل پژوهشگران دانشگاهی و دیگر مراکز علمی - پژوهشی، با سینماگران و دست­اندرکاران سینمای ایران.

محورهای موضوعی پژوهش‌­ها

*مطالعات میان­‌رشته‌­ای در سینمای ایران: مطالعات اجتماعی و فرهنگی - مطالعات دینی و فلسفی -  مطالعات تاریخی - مخاطبان - سینما و منافع ملی- مطالعات آینده‌­پژوهانه

*توسعه و تقویت زیرساخت‌­های سینمای ایران: فناوری- نیروی انسانی- فضاهای فیزیکی تولید و نمایش(استودیو، لوکیشن، شهرک­ سینمایی، سالن نمایش فیلم)،

*نظریه­‌پردازی و نقد در زمینه شکل­‌گیری سینمای ملی ایران؛ از جنبه­‌های سبک، فرم و زیبایی شناسی - مضمون و محتوا

*تشکل­‌های صنفی و سینمای ایران: موازین حقوقی و اخلاق حرفه‌­ای – ضوابط حرفه‌ای و مناسبات عوامل تولید – ارتقاء مهارت‌های حرفه‌­ای،

*چالش‌­های فرآیند تولید تا اکران فیلم: پیش‌­تولید، تولید و پس‌­تولید– نظام پخش، اکران و تبلیغات– تولید مشترک و بازاریابی بین‌المللی،

*آرشیو و حفاظت از میراث ملی سینمای ایران: حفظ و نگهداری آثار- توسعه و سازماندهی آرشیو - جایگاه و اهمیت آرشیو ملی فیلم در پژوهش‌­های مربوط به سینمای ایران.

شرایط آثار

۱- مقالات علمی - پژوهشی، پایان­‌نامه­‌ها و طرح‌های پژوهشی که در فاصله زمانی اول دی­ماه ۱۳۹۶ تا پایان شهریور ۱۳۹۷ به نگارش درآمده باشند، امکان شرکت دارند.

۲- طرح‌­های پژوهشی باید حداقل مشتمل بر ۱۲۰ صفحه ۵۰۰ کلمه­‌ای تایپ شده باشند.

۳- مقالات علمی-پژوهشی(اعم از چاپ شده در نشریات علمی-پژوهشی یا دیگر نشریات علمی-تخصصی مورد تایید، همچنین مقالات چاپ نشده آماده انتشار)، باید حداقل ۱۵ و حداکثر ۳۵ صفحه ۵۰۰ کلمه‌­ای تایپ شده باشند.

۴- پایان­‌نامه‌­ها مطابق با شرایط و معیارهای هر دانشگاه قابل پذیرش هستند.

۵- مراکز تحقیقاتی و پژوهشی باید رزومه، مشخصات، اسناد و مدارک کلیه فعالیت‌های کمی و کیفی خود را در حوزه پژوهش‌های مربوط به سینمای ایران، در مدت زمان اعلام شده، به دبیرخانه جایزه پژوهش اعلام دارند.

* دبیرخانه جایزه پژوهش سینمایی سال حق استفاده از چکیده پژوهش‌­ها در سامانه، کتاب، مجلات، بروشورها و تولید خبر مربوط به این رویداد را دارد.

* آثار رسیده به دبیرخانه پس فرستاده نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.