سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

برگزاری نشست خبری هفتمین سوگواره «هیات»

نشست هفتمین سوگواره «هیات»

سینماپرس: امروز بنیاد فرهنگی روایت فتح میزبان برگزاری نشست سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر «هیأت» بود که در آن مسعود نجابتی دبیر علمی و عضو هیأت داوران بخش پوستر و رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی «مشعر» به ارائه توضیحاتی پرداختند.

به گزارش سینماپرس، مسعود نجابتی دبیر علمی سوگواره‌های عاشورایی هیئت در این نشست گفت: آثاری که ما در این سوگواره به عنوان برگزیده انتخاب می‌کنیم ممکن است مورد استقبال مخاطبان قرار نگیرد، یعنی یک اثر از لحاظ مختصات مورد تایید داوران قرار بگیرد، اما در عرصه خطیر ارتباط با مخاطب نتواند موفق عمل کند. اما به هر حال آثار این سوگواره را بارها در سطح شهر و هیئات دیده‌ایم که نشان‌دهنده موفقیت این رویداد است.

نجابتی با اشاره به بخش گرافیک فرهنگی در این رویداد گفت: انواع گرافیک فقط در گالری‌ها و بیلبوردهای شهری دیده می‌شود، اما گرافیک مردمی قابلیت ارتباط‌گیری بسیار خوبی با مخاطبان دارد و بسیار کاربردی هستند. ما برای نخستین بار به کمک شورای سیاستگذاری سوگواره و داوران مختلف توانستیم نقاط قوت را بشناسانیم و درصدد برطرف کردن نقاط ضعف آثار برآییم.

وی درباره نحوه داوری آثار اذعان کرد: داوران ما به طور تخصصی عمل می‌کنند چنانکه تصویرسازی، لی‌اوت، رنگ، تایپ و گرافیک و ایده‌یابی توسط داوران به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد به این صورت که حتی اگر اثری دارای تنها یک نقطه قوت است به خاطر آن تقدیر شود. طراحان نیز از این شکل داوری بسیار راضی هستند. ممکن است در شهرستانها یک گرافیست به خاطر محدودیت امکانات در برخی بخش‌ها ضعیف باشد ما سعی می‌کنیم او را به سمت اساتید سوق دهیم تا نقاط ضعفش را برطرف کند.

رحیم آبفروش نیز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های «هیأت-هنر» که هر فصل برگزار می‌شود، گفت: در این دوره فرصتی فراهم شد تا بانوان بتوانند به صورت فشرده، کارگاه‌های خط در گرافیک و پوستر را بگذرانند.

وی درباره بخش‌های هفتمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت توضیح داد: پوسترهای اعلان هیأت‌ها را بخش اصلی سوگواره قرار دادیم که در این بخش، به اثر برگزیده ۴ میلیون تومان و به هیأت موردنظر ۲ میلیون تومان به عنوان کمک برای ارج و قربی که برای هنرمند قائل شده، اهدا خواهد شد. همچنین ۶ بخش جنبی در پوستر داریم که در هر یک از بخش‌های جنبی ۲ میلیون تومان جایره در نظر گرفته شده است.

آبفروش تصریح کرد: در بخش پوستر، صرفا آثار محرم و اربعین مدنظرمان نیست و از آثاری که نشان دهنده اعیاد و جشن‌های مذهبی هستند نیز استقبال می‌کنیم. اثر برتر از بین همه این آثار انتخاب می‌شود و ۳ جایزه ۵۰۰ هزار تومانی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

وی درباره آثار سوگواره عکس نیز بیان کرد: در این بخش متن و حاشیه هیأت‌های مذهبی مورد نظر ما است که در این حوزه تک عکس و مجموعه عکس‌هایی که روایتی را بیان کنند، می‌پذیریم.

آبفروش در مورد اعطای جوایز مجموعه عکس و تک عکس گفت: برای رتبه اول مجموعه عکس، مبلغ ۴ میلیون تومان به هنرمند و ۳ میلیون تومان برای هیأت مورد نظر اهدا می‌شود. برای رتبه دوم،  ۳ میلیون تومان برای هنرمند و ۲ میلیون تومان برای هیأت و رتبه سوم ۲ میلیون تومان برای هنرمند و یک میلیون تومان برای هیأت در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از اکران آثار برگزیده ششمین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت از امروز ۲۰ شهریورماه در استان قم خبر داد و افزود: این آثار تا پایان ماه صفر مهمان استان‌های دیگر خواهند بود.

آبفروش در ادامه درباره فراگیری آثار هنری سوگواره در خارج از محدوده هیأت‌های مذهبی گفت: ما همچنان غصه تابلوهای تبلیغاتی اتوبان تهران قم را داریم، چون این اتوبان مسیری برای زوار فرهنگی معنوی است و عدم توجه به آثار محیطی در این اتوبان بسیار مورد انتقاد ما است. کاری که امسال از دست ما بر آمد، این بود که مجموعه کاملی از طرح‌های گرافیکی کامل و هنرمندپسند در قالب‌های مختلف در سایت خودمان قرار دادیم تا به عنوان نذر فرهنگی و باقیات صالحات در چرخش باشد و مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قبل از محرم بسته محتوایی را برای مدیران هیأت‌ها و منبری‌ها تهیه‌ کردیم که در اختیار همه هیأت‌های مذهبی قرار گرفت.

وی در مورد ارسال آثار به سوگواره نیز بیان کرد: هنرمندان می‌توانند تا ۱۶ آذر ماه مصادف با ایام رحلت پبامبر آثارشان را از طریق سایت برای ما ارسال کنند. برای ارسال پوستر به سایت poster.۱۵۴۲.org و برای ارسال عکس به سایت Photo.۱۵۴۲.org مراجعه و اقدام به بارگذاری کنند.

آبفروش در مورد تعدد جشنواره‌های موازی در ماه محرم و صفر گفت: بر همین اساس بود که سال گذشته به موضوع اربعین نپرداختیم و امسال با خلا سوگواره اربعین مواجهیم، لذا کاروان خود را دست گرفتیم تا زمین نماند.

نجابتی در ادامه نکته مثبت و برجسته سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت را پرداختن به گرافیک واقعی در هیأت‌های مذهبی دانست و افزود: به‌نظرم شاهد رشد و ارتقای این بحث به واسطه حمایت از هیأت‌ها هستیم که نسبت به آثار خود حساسیت نشان می‌دهند. این نکته مهم در هیچ جشنواره و سوگواره ای مورد توجه نیست.

آبفروش نیز در این مورد گفت: دوست داشتیم بحث تشویقی هنرمندان را داشته باشیم تا عقبه هیأت های مذهبی در میان هیأت‌های مذهبی دیگر ایجاد شود. همچنین به دنبال برقراری ارتباط بین مدیران و هنرمندان هیأتی بودیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شمایل‌ها در آثار گرافیک مذهبی و داوری آن‌ها در سوگواره بیان کرد: آثار گرافیکی در سوگواره داوری محتوایی می‌شوند، هر چند اصل جمع آوری این اسناد برای ما موضوعیت دارد. هرچند عکاسانی هستند که در مواقعی به مکان‌هایی راه پیدا می‌کند و واقعیت میدانی موجود را منعکس می کند که این آثار در مرحله بازنشر ملاحظه محتوایی می‌شوند.

آبفروش در پایان تاکید کرد: برخی از آسیب‌ها و انحرافات در مناطق مختلف به واسطه این آثار به دست ما می‌رسد که بعد از داوری مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما در نهایت از داوری کنار گذاشته می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.