چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶

پویانمایی‌های مجموعه صبا ویژه ۴۰ سالگی انقلاب

مرکز پویانمایی صبا

سینماپرس: طبق گفته رئیس مرکز پویانمایی صبا، این مرکز تولید ۱۲ مجموعه پویانمایی ۱۰۰ قسمتی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از جمله «مثل‌نامه»، «پهلوانان»، «شکرستان» و ... را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش سینماپرس، محمدرحیم لیوانی با بیان اینکه مرکز پویانمایی صبا به رشد قابل توجه تولیدات پویانمایی رسیده است، گفت: «مثل‌نامه»، «یوز ایرانی»، «شکرستان»، «پهلوانان»، «خروس زیرک، روباه کلک» و «میچکا» از جمله تولیدات جدید مرکز پویانمایی مرکز صبا هستند که برخی از آن‌ها تولید شده‌اند و برخی نیز در مرحله نگارش و پیش‌تولید هستند. که پویانمایی‌های «خروس زیرک، روباه کلک» و «میچکا» به پخش نوروز ۹۸ برسند.

لیوانی با بیان اینکه مجموعه پویانمایی‌ «چهلچراغ»، پیشرفت‌های پس از انقلاب اسلامی را روایت‌ می‌کند، خاطرنشان کرد: «خاطرات زیرمینی»، «مالک»، مجموعه رئال مستند «تاریخچه ۴۰ سال پویانمایی بعد از انقلاب»، «شادمانه»، «لذت دانایی»، «موزه ۳»، «دهکده پرماجرا»، «بهاران» و... از جمله پویانمایی‌های ویژه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستند که هر یک از آن‌ها پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و آینده صنعت فضایی را روایت می‌کنند.

وی افزود: نزدیک به ۳۰ درصد از پویانمایی‌های تولید شده مربوط به حوزه کودکان است و به‌عنوان نمونه در پویانمایی «بیگانگان در پارسینا» نگاه آینده‌محور وجود دارد و شخصیت داستان، ۴۰ سال پس از دستیابی ایران به فناوری فضایی و سفر به فضا را روایت می‌کند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها پنج ساعت پویانمایی در کشور تولید شده بود ولی امروز به تولید بیش از ۲ هزار ساعت پویانمایی تلویزیونی رسیده‌ایم که در منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد، صنعت پویانمایی در کشور رشد نمی‌کرد. در سال ۲۰۱۳ فیلم پویانمایی ۷۵ دقیقه‌ای «بلال» با هزینه ۳۰ میلیون دلاری در امارات آن هم با حضور کارشناسانی از کشورهای مختلف تولید شد، اما پویانمایی‌های تولید شده در ایران کاملاً بومی و بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیاست.

لیوانی با تأکید بر اینکه صنعت پویانمایی در کشور، دقیقه‌ای شش‌هزار و ۵۰۰ دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به جرأت می‌توان گفت که هیچ صنعتی به این اندازه سودآوری ندارد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی این فرصت را برای جوانان ایجاد کرد که وارد حوزه بسیار سخت و پیچیده تولید پویانمایی شوند. تولید یک فیلم سینمایی ۷۵ دقیقه‌ای پویانمایی، سه سال وقت نیاز دارد اما برای تولید پویانمایی تلویزیونی یک گروه ۲۰ نفره با پیچیدگی‌ها و سختی‌های فراوان در طول سال، ۲۰ قسمت تولید می‌کنند و این کار اشتغال‌زایی و درآمدزایی فراوانی برای بخش خصوصی در کشور ایجاد کرده است.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در بخش دیگری از سخنانش به مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب در سال ۷۴ از سازمان صداوسیما برای راه‌اندازی مراکز سیمافیلم و صبافیلم اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال نخست و با ایجاد زیرساخت‌های لازم و در شرایط آزمون و خطای فراوان، پویانمایی «خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد» به صورت دستی تولید شد، ولی امروز به رشد و بلوغ پویانمایی در کشور رسیدیم.

لیوانی با اشاره به خرید پویانمایی‌های ایرانی توسط سه کشور خارجی خاطرنشان کرد: «شکرستان» یکی از گران‌ترین مجموعه‌های پویانمایی فروخته شده ایرانی به سه کشور دنیا بود که هر قسمت آن حدود هفت‌هزار دلار فروخته شد. مشتریان بین‌المللی به دنبال پویانمایی‌های بالای ۵۲ قسمت هستند و بر همین اساس تولید مجموعه‌های بیش از ۵۲ قسمت در دستور کار مرکز پویانمایی صبا قرار گرفته است.

او افزود: مخاطب بالای ۷۶ درصد ایرانی پویانمایی‌های «شکرستان»، «پهلوانان»، «روبی و جوجه‌ها»، کسب جوایز متعدد بین‌المللی، تولید بومی، داستان مناسب و ترویج سبک زندگی ایرانی، از جمله معیارهای کشورهای خارجی برای خرید این پویانمایی‌ها محسوب می‌شوند.   به دلیل محدودیت‌های موجود در زمینه خرید پویانمایی‌های خردسالان، بیش از ۴۶ درصد از تولیدات مرکز صبا به خردسالان اختصاص دارد.

رئیس مرکز پویانمایی صبا به چرخه اقتصادی و سودآوری بالای پویانمایی در کشور اشاره کرد و گفت: تلویزیون برندساز است و بخش خصوصی پس از پرداخت حقوق مؤلف، نسبت به تولید محصولات جانبی شخصیت‌های پویانمایی‌های پربیننده مانند عروسک، بازی‌های رایانه‌ای، مواد غذایی و... اقدام می‌کند که این چرخه متأسفانه در کشور ما معیوب است و حتی در دوره‌ای که عروسک‌های مجموعه شکرستان مانند «اسکندر» و «ننه قمر» در کشور تولید می‌شدند به‌دلیل حاشیه سود بالا و ورود قاچاق به کشور، تولیدکننده اصلی متضرر شد و در این زمینه نیازمند ورود جدی دولت و مجلس هستیم. پویانمایی «پهلوانان» ۷۶ درصد مخاطب دارد و به‌راحتی می‌تواند به لباس، لوازم‌التحریر و جلد کتاب‌های کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

لیوانی تأکید کرد: بر اساس نظرسنجی‌های مرکز پژوهش و سنجش افکار، اگر یک پویانمایی‌ زیر ۵۵ درصد مخاطب داشته باشد، از ادامه تولید آن صرف‌نظر می‌کنیم و خوشبختانه با استقبال بالای مخاطبان از پویانمایی‌های «مثل‌نامه»، «یوز ایرانی»، «شکرستان»، «پهلوانان»، «کلیله و دوستان» و «موزه»، ساخت سری جدید ۱۰۰ قسمتی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته و برخی نیز به مراحل پایانی رسیده‌اند.  کیفیت مجموعه‌های پویانمایی مرکز صبا نه تنها با مجموعه‌های خارجی بلکه با فیلم‌های سینمایی نیز برابری می‌کند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در پاییز ۹۷، بیش از ۲ هزار و ۷۸۶ دقیقه برنامه در قالب ۱۵ مجموعه پویانمایی از شبکه‌ها پخش خواهد شد، گفت: «اینجوری بهتره»، «کوچولوهای کنجکاو»، «موزه ۲»، «نظر شما چیه ۲»، «مهارت‌های زندگی ۲»، «کلیله و دوستان»، «ماهی بادکنکی ۲»، «مینا و دوستان ۲»، «رستوران جنگل ۲»، «مثل نامه»، «یوز ایرانی»، «جوانمردان»، «گزارش‌های اوتی»، «کمیک موشن شاهنامه» و «ظرف‌ها» پویانمایی‌های جدید مرکز صبا هستند که در پاییز ۹۷ از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهند شد.

لیوانی خاطرنشان کرد: هشت قسمت از مجموعه پویانمایی «جوانمردان» که ماجرای مبارزه عده‌ای از جوانان علیه مغولان را روایت ‌می‌کند، دوبله شده و پاییز امسال از شبکه امید پخش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.