یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

دارابی:

آنچه که امروز گم شده مجالس عزاداری ماست نبود پاتوق‌های اخلاقی است

علی دارابی

سینماپرس: معاون امور استان های صداوسیما یادداشتی را درباره روزگار هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری در صفحه مجازی خود، منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس،  علی دارابی معاون رئیس سازمان صداوسیما در صفحه مجازی خود یادداشتی را درباره روزگار هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری منتشر کرده که به قرار زیر است:

"مجلس عزاداری کجا برویم؟ این پرسشی است که در مناسبت‌ها و ایام مذهبی و دینی به خصوص محرم برای بسیاری از مردم به خصوص جوانان مطرح است. چرا که وقتی که مردم برای آمد و شد و مراسم عزاداری صرف می‌کنند بابت آن توقع دارند به معرفت دینی و بینش سیاسی و ادب اخلاقی آنان افزوده شود بسیار مهم است.

زمانی انتقاد می‌شد که باید [مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، سیاسی باشد] اما این مهم بدلیل نبود پیوست فرهنگی و الزامات رسانه‌ای و به خصوص ضعف نهادهای ذیربط بجایی رسید که اصل فلسفه و حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به حاشیه رفت و سرگرم مبارزات انتخاباتی و لعن این جریان و آن دیگران شدیم؟!

حالا برخی نگرانند که مجالس عزاداری به سمت و سوی سکولار، نمایشی شدن و تهی شدن از فضایل اخلاقی و معارف دینی شده است. و این هم مثل همان رویه قبل نوعی تفریط است که در اثر افراط پیشین حاصل شده است. در این مجال درصدد آسیب‌شناسی مجالس عزاداری و بایسته‌های آن نیستم. آنچه که امروز گم شده مجالس عزاداری ماست نبود پاتوق‌های اخلاقی است.

پاتوق‌ها که ادب، اخلاق، در کنار معارف دینی و بینش سیاسی درست به مخاطبان خود می‌داد. بزرگانی چون آیت‌الله مجتبی تهرانی، حق شناس، خوشوقت، حائری شیرازی، مهدوی کنی، مجتهدی، آیت‌الله مرتضی تهرانی، شهید مهدی شاه آبادی، ... سالیان سال در تهران داشته و همه نسل‌ها را از آموزه‌ها و مکارم اخلاقی سیراب می‌کردند که صد افسوس جای این بزرگان خالی است.

در تهران الان به زحمت جلساتی را می توان سراغ گرفت که امثال شیخ حسین انصاریان ، سیدحسین هاشمی‌نژاد، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، حجت‌الاسلام مسعود عالی، علوی تهرانی و معدودی از این دست که جلسات آنان ادامه راه استادان و بزرگان قبلی باشند.

ما اگر پاتوق‌های اخلاقی داشته باشیم در سراسر کشور مردم به خصوص جوانان از آن استقبال می‌کردند و نتیجه آن عمق بخشی و باورپذیری اعتقادات دینی و مکارم اخلاقی همراه با ادب و سیاست است.

اگر می‌خواهیم در دامن افراط و تفریط نیفتیم راه علاج آن ایجاد و تقویت چنین محافلی است. روحانیون بزرگوار، هیات مذهبی و شیفتگان معارف اهل‌بیت در خط مقدم این مساله هستند. خیلی چشم به اقدامات دستگاه‌های رسمی و نهادهای انقلابی نداشته باشید بعید می‌دانم کاری از آنها برآید. اگر می‌توانستند در این سالها انجام می‌دادند .

در ایام محرم از همه خادمان، هیات مذهبی، روحانیون، مداحان و همه دست اندرکاران که خیمه امام حسین(ع) را پرفروغ‌تر برافراشته‌اند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.