یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

در پی عذرخواهی روزنامه اصلاح طلب «آرمان» از شمقدری عنوان شد:

الماسی: ایوبی کارنامه سیاهی دارد/ ایشان با بی توجهی به اهداف و آرمان ها و سیاست های کشور سینمای ما را دنباله روی سینمای فرانسه و آمریکا کرد و ۷۰ سال به عقب برد!

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی مطلب روزنامه اصلاح طلب «آرمان» با عنوان «رمزگشایی از سناریوی ایوبی برای تخریب مدیران سابق سینمایی» گفت: امیدوارم به زودی شاهد عذرخواهی سایر رسانه های همسو با این قبیل مدیران از یکایک مردم ایران باشیم که باعث شدند تا جامعه و به خصوص نسل جوان دچار بی هویتی شده و به عقب رانده شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امیدوارم که این روشنگری روزنامه آرمان به دلیل برخی منافع حزبی و سیاسی نباشد و دست اندرکاران این نشریه به دلیل اتفاقات تلخی که طی سال های اخیر در حوزه سینما رخ داده این کار را کرده باشند. متأسفانه باید تأکید کنم که اغلب انتصابات در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما بر اساس تخصص و شناخت و تبحر و توامندی و عقبه فرهنگی نیست بلکه روابط پنهان و یا آشکار خانوادگی و سیاسی و حزبی و جناحی تعیین کننده هستند و به همین علت بسیاری افراد در جایگاهی قرار می گیرند که اصلاً شایستگی حضور در آن جایگاه را ندارند.

وی ادامه داد: امروزه همه کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که مهندسی کوتاه مدت در حوزه فرهنگ و هنر می تواند فرهنگ و هنر را دچار اشکال کند و کشورها خود را ملزم می دانند تا بر اساس منافع و اهداف خود با مردم جریان های مشترک فرهنگی ایجاد کنند و سیاست های درازمدتی در این حوزه داشته باشند اما متأسفانه ما با مدیرانی روبرو هستیم که چنین دیدگاهی ندارند و ما را دچار افول و نزول می کنند.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه شخص ایوبی کارنامه سیاهی دارد تصریح کرد: من متعجبم از اینکه چطور یک نفر مانند آقای ایوبی می تواند فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) باشد که سیستم آموزشی این دانشگاه ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی است؟ چطور می تواند در دانشگاهی درس خوانده باشد که ریاست آن بر عهده عالم بزرگواری همچون آیت الله مهدوی کنی است و در آن دانشگاه مدیران خردمند و اندیشمند تربیت می شوند نه مدیران سیاسی، اما فردی از این دانشگاه بیرون بیاید که به کشور فرانسه برود و مستشار فرهنگی بشود و بعد به یکباره ریاست سازمان سینمایی کشور را بر عهده بگیرد و مشاور وزیر ارشاد شود؟

الماسی خاطرنشان کرد: اصلاً ربط این ها به هم چه چیزی است؟ ما اگر الآن فردی مانند آقای حیدریان را بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور داریم ایشان ارتباط تنگاتنگی با سینما دارند و سال ها در این حوزه فعالیت کرده اند؛ آقای شمقدری هم همینطور؛ همه اهالی سینما این ها را می شناسند و چه با آن ها موافق باشند و چه مخالف نمی گویند که این افراد ربطی به سینما ندارند اما در مورد آقای ایوبی وضعیت کاملاً فرق داشت و ایشان به سینما کمترین ربط و ارتباطی نداشت! حضور آقای ایوبی در مسند ریاست سازمان سینمایی کشور اشتباه بسیار بزرگی بود چرا که عرصه سینما و فرهنگ جای مجرب ها است نه وابسته ها!

بازیگر فیلم سینمایی «دیگه چه خبر؟» تأکید کرد: کسی که قرار است مدیریت سینمای کشور را بر عهده داشته باشد می بایست هم تجربه کافی فردی داشته باشد هم تجربه جمعی و هم تجربه تخصصی؛ سینما از ۳ وجهه نگاه می شود؛ وجه رسانه ای، وجه اقتصادی و وجه هنری! اما آقای ایوبی به هیچ یک از این وجوه واقف نبود!

این بازیگر پیشکسوت سینمای کشور سپس با بیان اینکه ایشان با بی توجهی به اهداف و آرمان ها و سیاست های کشور سینمای ما را دنباله روی سینمای فرانسه و آمریکا کرد و ۷۰ سال ما را به عقب برد اظهار داشت: آقای ایوبی اصولاً حتی داشتن استراتژی در سینما را مسخره می گرد و می گفت من به هدف و استراتژی ایمان و اعتقادی ندارم و بعد از همین افاضات ایشان بود که بنده با خبرگزاری سینماپرس مصاحبه ای کردم و گفتم داشتن استراتژی در سینما بسیار مهم است و همه کشورهای پیشرفته دنیا هم استراتژی و سیاست های خاص خودشان را در سینما دارند و نمی شود فردی بیاید و با بی خردی خود به عنوان رئیس سازمان سینمایی و مشاور وزیر ارشاد فعالیت کند و این ها را نداند!

الماسی متذکر شد: آقای ایوبی سینمای ایران را دچار خسران و عقبگرد جدی کرد؛ ما هیچ دستاورد مناسبی در دوران مدیریتی ایشان در سینمای کشور شاهد نبودیم؛ ایشان سینما را با دستورالعمل های نابخردانه اداره می کرد؛ یادم می آید زمانی ایشان دستورالعملی صادر کردند مبنی بر اینکه سینما نباید قهرمان داشته باشند، پایان فیلم ها همه باید «هپی اند» باشند و... در واقع ایشان از روی سینمای ۵۰ سال قبل آمریکا الگوبرداری می کرد و می خواست سینمای ایران را اینطور اداره کند. دریغا از ذره ای بینش و دانش و خرد شخصی و یا اعتقادی به ترویج مبانی و آرمان های ارزشی و اعتقادی نظام در سینما!

این سینماگر ادامه داد: خوشحالم که امروز خود کسانی که از نظر فکری با امثال آقای ایوبی هم نظر بوده اند به اشتباهات خود اعتراف می کنند چرا که دیگر ثابت شده سیستمی که آقایان برای مدیریت سینمای کشور داشتند فقط سینما را دچار خسران کرده و هیچ نفعی برای کشور و جامعه در پی ندارد. ما امروزه نیازمند حضور مدیرانی انقلابی، دغدغه مند و متعهد در سینمای کشورمان هستیم که بخواهند حرف ها و دغدغه ها و آرمان های مردمی و انقلابی کشور را به جهانیان مخابره کنند نه کسانی که وابسته تفکرات غربی باشند و بخواهند غرب زدگی را در سینما رواج دهند!

نظرات

  • ali ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۲:۵۲
    0 0
    برکناری فرخنده کیش از انجمن سینما جوان هنوز هم یادمونه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.