سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

سینمای مهجور دفاع مقدس/۲

سهرابی: فاصله سینما با آثار ارزشی و دفاع مقدسی روز به روز بیشتر می شود/ باعث تأسف است برخی فیلم هایی که اخیراً اکران شده اند از مرحله سطحی بودن هم عبور کرده اند!

روح الله سهرابی در آرام میگیریم

سینماپرس: روح الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: فاصله سینما با آثار ارزشی و دفاع مقدسی روز به روز بیشتر می شود و این اتفاق بسیار دردناک و متأثرکننده است و اراده ای هم از سوی مسئولان برای برداشتن این فاصله وجود ندارد.

کارگردان سریال تلویزیونی «آرم می گیریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دفاع مقدس ملی ترین و بومی ترین گونه سینمایی است و توجه و پرداختن به آن از واجبات و ضروریات محسوب می شود؛ سینمای ما بسیار سعی کرده تا در گونه های مختلف مانند اجتماعی، سیاسی، پلیسی و... جریان ساز باشد اما هیچ یک از این گونه ها نتوانسته اند همچون دفاع مقدس در سینمای کشور بحث برانگیز و جریان ساز باشند.

وی ادامه داد: شکی نیست که بخش مهمی از سینمای کشور ما مرهون و مدیون دفاع مقدس است؛ ما نمی توانیم منکر این اتفاق شویم که فیلم های دفاع مقدس بودند که سینمای ایران را از منظر تکنیک، ساختار و فن به روز کردند و آن را به اندازه استانداردهای بین المللی رساندند. این گونه مهم سینمایی حتی در مبحث سوژه ها و بعد معنایی هم توانست تأثیر بسیار مثبتی در سینمای کشور داشته باشد.

سهرابی خاطرنشان کرد: درست است که هر سال ما شاهد تولید تعداد اندکی فیلم در حوزه مقاومت و دفاع مقدس هستیم و این فیلم ها هم در نوع خود مهم هستند اما با نقطه ایده آل و مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم و همانطور که پیش تر هم عنوان کردم این فاصله به واسطه عملکرد ضعیف متولیان و سیاست گذاران روز به روز بیشتر می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «خاکستر و برف» متذکر شد: علاوه بر مدیران این هنرمندان و فیلمسازان هستند که می توانند سینمای دفاع مقدس را به اوج برسانند اما متأسفانه طی سال های اخیر کمتر عرق، میل و اراده ای از سوی آن ها برای توجه به این گونه مهم سینمایی صورت گرفته و همین امر باعث شده تا ما با کاهش چشمگیر تعداد آثار تولید شده در این گونه مهم سینمایی روبرو باشیم؛ البته بنده معتقدم که کمرنگ شدن میل فیلمسازان ما برای تولید این گونه آثار نشأت گرفته از برخی محدودیت ها و معذوریت ها است.

این سینماگر تأکید کرد: سینمای دفاع مقدس سینمای گرانی است که بدون حمایت سازمان ها، ارگان ها و نهادهای دولتی نمی تواند کار کند و قطعاً بخش خصوصی توان حضور در عرصه تولید فیلم های دفاع مقدسی را ندارد از این رو این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی است که بودجه مناسبی را مخصوص تولید این قبیل آثار کنار بگذارند و سیاست های خود را در این راستا تعیین و تبیین کنند که سالانه مثلاً حداقل ۱۰-۱۵ فیلم شاخص در سینمای دفاع مقدس تولید شود.

سهرابی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه باعث تأسف است برخی فیلم هایی که اخیراً اکران شده اند از مرحله سطحی بودن هم عبور کرده اند اظهار داشت: متولیان و سیاست گذاران سینما با حمایت از فیلم های نازل و مبتذل ذائقه مخاطبان را به سطحی ترین شکل ممکن تنزل داده اند؛ مسئولان به جای آنکه با تولید فیلم های عمیق و ارزشی دست به جریان سازی در سینما زده و مخاطبان را به رشد فکری و پختگی برسانند با برخی فیلم هایی که نام آن را سرگرم کننده گذاشته اند ابتذال را رواج می دهند و من متأسفم که بسیاری فیلم های امروز سینمای ما هم سرگرم کننده و سطحی هم نیستند و در درجه ای بدتر قرار دارند!

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم مسئولان و متولیان سینمای کشور تدبیری برای اعتلا و رشد سینمای پر اهمیت دفاع مقدس داشته باشند و با حمایت و تخصیص بودجه و اعتبارات ویژه جانی تازه به این سینمای ارزشمند و مهم دهند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • جعفرى ۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۸:۰۷
    0 0
    حرف دلِ خيلى هاست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.