سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

مهدی چمران در آیین افتتاحیه نمایشگاه «فرزندان روح‌الله»؛

جوانان سرمایه‌های انقلاب هستند/ روایت ثبت یک عکس متفاوت از شهید چمران

مهدی چمران برادر شهید چمران

سینماپرس: مهدی چمران با حضور در آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس «فرزندان روح‌الله» گفت: مسئله قابل توجهی که در تمام عکس‌ها به چشم می‌خورد، حضور جوانان و شور و اشتیاق این عزیزان است که در تمامی ادوار انقلاب با پیوند و علاقه‌ای ناگسستنی پای انقلاب ایستادگی کردند.

به گزارش سینماپرس، آیین نمایشگاه عکس «فرزندان روح‌الله» در نگارخانه خانه عکاسان ایران و رونمایی از عکس شهید مصطفی چمران در نگاه‌خانه سوره،  دوشنبه ۲ مهر برگزار شد. در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مهدی چمران رییس بنیاد شهید چمران، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر واحد تجسمی حوزه هنری و احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران حضور داشتند.

مهدی چمران در مراسم رونمایی از عکس شهید چمران در نگاه‌خانه سوره درباره عکس چاپ شده گفت: این عکس یکی از بهترین عکس هایی است که از شهید چمران به یادگار مانده است. بهار سال ۶۰ در جبهه جنوب واقع در منطقه‌ای به نام «روستای طراح» توسط جاویدالاثر مهدی اخوان گرفته شده است.

وی ادامه داد: در آن روز شهید چمران برای بازبینی منطقه به روستای طراح رسید. در آنجا در سنگری حاضر شد که یک پیرمرد از اهالی دشستان فارس حضور داشت که تک‌تیرانداز بود و همین موجب شد که شهید چمران بسیار به او ابراز علاقه کند. نوجوانی نیز در آنجا حاضر بود که از محله طلاب مشهد اعزام شده بود. مهدی اخوان برای ثبت عکس از شهید چمران خواست که در آنجایی که نشسته ثابت باشد تا عکاسی کند. سپس  شهید چمران هر دونفر یعنی آن نوجوان و آن پیرمرد دشستانی را دعوت کرد که با هم عکس بیندازند. سپس پیشانی پسر نوجوان را بوسید و از تلاش و مجاهدت هر دوی آن‌ها تشکر کرد.

احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در توضیح چاپ این عکس نیز گفت: متاسفانه بسیاری از نگاتیوها بر اثر مرور زمان دچار خرابی شده است و چاپ عکس از روی عکس های قدیمی نیز غیرقابل استفاده است. این عکس از نگاتیو اصلی چاپ شده که بعد از اصلاح رنگ، کراپ و انجام اصلاحات و بازسازی نور و رنگ روی یک ورق کروم به چاپ نهایی رسیده است. چاپ روی فلز هم از ثبات و دوام بیشتری برخوردار و هم بازتاب نور در آن بسیار کم است و جلوه عکس را دوچندان می‌کند.

مهدی چمران درباره عکس های به جا مانده از شهید چمران، گفت: از شهید چمران بیش از ۱۰۰ عکس به یادگار مانده است که در بنیاد شهید چمران دسته‌بندی شده و نگاتیوها نگهداری می شود. من خودم در پی آن هستم که عکس‌های ممتاز را جدا کنم و در قالب کتابی با توضیحات فارسی، عربی و انگلیسی به چاپ برسانم، اما دغدغه اصلی من فیلم های ویدیویی است که از شهید چمران ثبت شده است که به دلیل نگهداری نامطلوب به شدت کیفیت خودش را از دست داده است. امیدوارم حوزه هنری به جمع‌آوری و نگهداری از این نگاتیوها و فیلم های به جا مانده اقدامی کند تا از بین نرود.

جوانان سرمایه‌های انقلاب هستند

پس از رونمایی از عکس شهید چمران، مصطفی چمران در نگارخانه خانه عکاسان حاضر شد و از نمایشگاه «فرزندان روح‌الله» بازدید کرد. وی درباره عکس ها گفت: بسیاری از این عکس ها امروز پیام واضح و مشخصی دارند، این‌که جوانان با حضور خود عقیده ای راسخ درباره دفاع از انقلاب اسلامی داشتند، این جوانان سرمایه نظام و انقلاب بوده و هستند. از همین رو باید با نشان دادن جلوه حضور آن‌ها به نسل های امروز یادآور شویم که سرمایه جوانی تا چه حد ارزشمند و قابل توجه است.

رییس بنیاد شهید چمران درباره عکسی از حضرت امام خمینی(ره) که در یک مدرسه در شهر قم حضور یافته بودند، نیز گفت: این عکس در روزهای نخست استقرار جمهوری اسلامی ثبت شده است، حضرت امام خمینی(ره) در ابتدای پیروزی انقلاب به شهر قم بازگشتند و در آنجا به بازدید یکی از مدارس رفتند. این عکس آنجا گرفته شده است و یکی از معدود عکس هایی است که حضرت امام (ره) در جایی به غیر از منزل و حسینیه جماران حضور داشته اند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه به‌غیر ایام تعطیل به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.