چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

«در میان خاکستر»؛ اولین سریالی که به جریان خلق عرب می‌پردازد

 سریال «در میان خاکستر»

سینماپرس: سجاد امیریزدانی با اشاره به گروهک خلق عرب که در واقعه تروریستی اهواز نقش داشت، بیان کرد که در بخشی از سریال «در میان خاکستر» به این گروه پرداخته شده است.

به گزارش سینماپرس، سجاد امیریزدانی کارگردان تلویزیون با اشاره به سریال «در میان خاکستر» که حدود یک سال است آن را ساخته و هنوز از تلویزیون پخش نشده است و موضوع آن که به مساله گروه خلق عرب؛ همان گروهی که به تازگی در اهواز عملیات تروریستی انجام داد می پردازد، بیان کرد: سریال «در میان خاکستر» با محوریت خرمشهر ساخته شد و اتفاقا فکر می کنم اولین سریالی است که به جریان خلق عرب می پردازد که در واقعه تروریستی اهواز مسئولیت کشتن هم وطنانمان را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری نمی دانند که جنگ عراق و ایران چگونه آغاز شد و یا ریشه خلق عرب یا گروه الاحوازیه که یکی از شاخه های خلق عرب است به کجا می رسد که این سریال درباره ریشه اتفاقات خرمشهر و حتی زمینه های آغاز جنگ عراق علیه ایران اطلاع رسانی های خوبی دارد.

کارگردان «در میان خاکستر» اظهار کرد: ممکن است این مسایل در قالب سخنرانی ها و مصاحبه ها گفته شده باشد اما پرداخت آنها در قالب سریال و به صورت دراماتیک می تواند موضوع را برای مردم جذاب تر کند و در آگاهی رسانی به آنها موثرتر باشد.

سریالی که به گروهک خلق عرب پرداخت/ هشدار درباره وقایع تروریستی

وی با اشاره به تاریخچه ای از گروه خلق عرب اظهار کرد: من دو سال روی جریان خلق عرب و رویدادهای مربوط به خرمشهر تحقیق کردم. این گروه، قبل از انقلاب توسط شاه و ساواک شکل گرفت و در این سال ها فعال بوده است و حتی از لندن هم بیانیه می دهد.

امیریزدانی در توضیحات بیشتری گفت: قبل از انقلاب با توجه به بافت مذهبی خرمشهر و حضور نیروهای انقلابی، ساواک نقش موثری در شکل گیری جریان خلق عرب داشت تا با تفرقه انداختن میان مردم، با نفوذ مبارزان انقلابی همچون مهدی آلبوغبیش و محمد جهان آرا مقابله کند. پس از پیروزی انقلاب همان افراد با تحریک عوامل پنهان ساواک و توده ای ها ادعای تجزیه طلبی را مطرح کردند که افرادی چون مهدی آلبوغبیش در برابرشان ایستادند تا مانع فتنه انگیزی آنها شوند. ایستادگی نیروهای انقلابی برای حفظ انقلاب و وحدت ایران موجب درگیری میان عناصر خلق عرب و نیروهای انقلابی شد و همین درگیری ها بود در زمینه سازی جنگ عراق و ایران تاثیر شد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت شناسایی این جریان ها عنوان کرد: هشدار نسبت به این جریان ها می تواند موجب جلوگیری از تفرقه میان قومیت ها و مردم شود. من امیدوارم این سریال ادای دینی به شهدای خرمشهر که در راه انقلاب و وحدت ایران خون خود را نثار کردند، باشد و بالاخره زمینه پخش مناسب آن از رسانه ملی فراهم شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.