جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

پرس تی وی، صدای آزادی خواهی ملت های مظلوم دنیا

*مدرس ارتباطات

سینماپرس: پرس تی وی در کشورهایی که رسانه های استکباری در آن غالب هستند بیشترین مخاطب را جذب کرده است. این شبکه در بخش هایی از جهان که هیچ رسانه آزادی برای افکار عمومی وجود ندارد و تعلق خاطری نیز به نظام سلطه ندارند نقش بارزتری دارد.

شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل اهمیت فراوانی دارند. در واقع بلندگوی نظام در کشورهایی هستند که رسانه ای ندارند و نظام سلطه نمی خواهد و اجازه نمی دهد که صدای آنها شنیده شود. شبکه پرس تی وی صدای رسانه ای مردمی است که طنین مظلومیت آن ها در دنیا شنیده نمی شود. سال های سال است که شبکه پرس تی وی مورد تحریم قرار گرفته و تنها دلیلش هم تاثیرگذاری این رسانه بر مخاطبان خود بوده است. این شبکه همچنین اخباری را پوشش می دهد که مورد غفلت دیگر رسانه هاست و نمی خواهند به گوش جهانیان برسد. پرس تی وی صدای جمهوری اسلامی ایران در دنیا است که کارکرد آن در جهت سیاست های جهانی به ویژه آمریکا عمل نمی کند و بر اساس خط و مشی آنها پیش نمی رود.

پرس تی وی در کشورهایی که رسانه های استکباری در آن غالب هستند بیشترین مخاطب را جذب کرده است. این شبکه در بخش هایی از جهان که هیچ رسانه آزادی برای افکار عمومی وجود ندارد و تعلق خاطری نیز به نظام سلطه ندارند نقش بارزتری دارد.

یکی دیگر از نکاتی که می توانم عنوان کنم این است که پرس تی وی باید در حوزه هایی ورود پیدا کند که دیگر رسانه ها به آن نمی پردازند. موارد خبری وجود دارد که رسانه های سلطه گر به آن ورود نمی کنند، به عنوان مثال بحث مقاومت، فلسطین، لبنان، سوریه و ... که پوشش نمی دهند. اما خط  مشی پرس تی وی باید به گونه ای باشد که در جایی که رسانه های جهانی سکوت می کنند و در مورد حوادث و رویدادهایی کوچک نمایی می نمایند ورود کند و نگذارد این موضوعات مسکوت بمانند.

با توجه به این که تعداد رسانه هایی مانند پرس تی وی کم است این شبکه به خوبی توانسته در بین مردم انگلیسی زبان و همچنین کشورهایی که رسانه ای ندارند خودی نشان دهد و خواهان پیدا کند، چرا که صدای آزادی خواهی کشورها و ملت های دنیاست. همین که پرس تی وی در دایره رسانه های مخالف غرب قرار می گیرد باعث شده تا مخاطبان بیشتری جذب این شبکه شوند.

پرس تی وی باید در حوزه مقاومت بیشتر کار کند و در واقع بلندگوی مردمان این کشورها بودن را با قوت ادامه دهد و همچنین باید در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعالیت خود را گسترش دهد. این شبکه می تواند از شهروندخبرنگاران در جای جای دنیا برای تهیه و پوشش سریع تر اخبار بهره گیرد. شبکه پرس تی وی به خوبی توانسته تبلیغات سوء علیه ایران را خنثی کند. بحث خروج ترامپ از برجام یکی از مواردی بود که پرس تی وی به خوبی توانست غیرقانونی بودن این کار را انعکاس دهد. در واقع هر اقدامی که رسانه های غربی و سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می دهند این شبکه خبری به خوبی توانسته با آن مقابله و منویات جمهوری اسلامی را در جهان مطرح کند. البته باید ظرفیت ها، توانایی ها و محدودیت های پرس تی وی را هم مدنظر داشته باشیم که با این وجود به خوبی عمل کرده و موفق بوده است.

در حوزه معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی باید بیشتر کار شود. باید میان برنامه هایی برای معرفی مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری ایران ساخته و پخش شود. همچنین باید در حوزه های اجتماعی و فرهنگی بیشتر ورود کرد تا تاثیر دوچندانی بر افکار و عقاید مخاطبان داشته باشد.

از میان شبکه های برون مرزی، در پخش فیلم، سریال و مستند شبکه آی فیلم به خوبی کار کرده است اما باید برنامه های متنوعی ساخته و پرداخته شود تا کسانی که شناختی از ایران و ایرانی ندارند، اطلاعات کاملی به دست بیاورند.

همه اینها باعث می شود که در مجموع به عملکرد پرس تی وی نمره قابل قبولی بدهیم زیرا این شبکه علاوه بر این که به مسائل سیاسی می پردازد گفتمان فرهنگی و اجتماعی را نیز به مردم دنیا نشان می دهد.

چشم اندازی که در آینده برای شبکه پرس تی وی پیش بینی می کنم خیلی روشن است. رسانه های غربی دوست دارند که فقط کارهای مثبت خود و در عین حال ضعف های دیگر کشورها را برجسته کنند و به آن بپردازند. اینجاست که پرس تی وی عکس آنها عمل می کند و ایران و مقاومت را برجسته و از پشت پرده کارهای آنها رونمایی می کند. در کنار اینها نباید فراموش کرد که پرس تی وی باید در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیشتر ورود کند و از سایر رسانه ها در انتشار اخبار و سرعت تکثیر آن پیشی گیرد.  

*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.