یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

مغناطیس حسینی در رسانه ملی

ویژه برنامه محرمی «مغناطیس»

جوان آنلاین: «مغناطیس» به خاطر نوع نگاه فراملی، محتوا و سوژه‌هایی که در آن استفاده شده بود، تقریباً اتفاق جالبی در تلویزیون بود که با اقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شد.

امسال در دهه اول محرم تلویزیون برنامه‌های مناسبتی مختلفی پخش کرد. یکی از این برنامه‌ها که هر شب از شبکه اول سیما روی آنتن می‌رفت «مغناطیس» بود؛ برنامه‌ای که با همکاری انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی، تعدادی از تازه‌مسلمانان غیرایرانی را دعوت کرده بود تا در نگاهی بین‌المللی به مسئله عاشورا از زبان این رهیافتگان بپردازد و چگونگی جذب آن‌ها به تشیع و اسلام از مسیر راه و سبک زندگی امام حسین (ع) را واکاوی کند.


در واقع «مغناطیس» به خاطر نوع نگاه فراملی، محتوا و سوژه‌هایی که در آن استفاده شده بود، تقریباً اتفاق جالبی در تلویزیون بود که با اقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شد. البته ناگفته نماند این برنامه نیز مانند سایر برنامه‌های مناسبتی، چون «نشان ارادت» به نوعی قربانی بی‌برنامگی تلویزیون شد، چنانکه مونا اورعی مجری «نشان ارادت» در اینستاگرام خود نوشته بود: «فکر نمی‌کردم چند روز مانده به محرم هنوز برنامه‌ای با موضوع امام حسین (ع) در تلویزیون داشته باشم.» این مطلب یعنی اینکه «نشان ارادت» خیلی سریع و در آستانه ماه محرم تولید شده بود به طوری که مجری را هم برای تولید غافلگیر کرده‌اند؛ در حالی که هر سال ماه محرم و صفر در پیش است و باید چند ماه قبل برای چنین برنامه‌های مناسبتی‌ای برنامه‌ریزی و تولید داشت. برنامه «مغناطیس» هم در شبکه اول تقریباً همین‌گونه بود و این را از روی دکور ناقص روز‌های اولش می‌توانستیم حدس بزنیم که در روز‌های پایانی کامل‌تر شده بود.


«مغناطیس» را باید دنباله‌روی برنامه «عقیق» در ماه مبارک رمضان سال ۹۵ دانست که از شبکه ۵ تهران با موضوع تازه‌مسلمانان پخش شد، چه آنکه پشتیبان این دو تولید تلویزیونی ان. جی. اوی کاملاً مردمی به نام انجمن شهید ادواردو آنیلی است. مدیر این انجمن می‌گوید: «با وجود استقبالی که از «مغناطیس» شد، چون در زمان محدود و فشرده‌ای بود همه مهمانان نتوانستند آن‌گونه که باید و می‌شد در برنامه حاضر شوند؛ البته انجمن نیز با توجه به سوابق تلویزیون و برخی برنامه‌سازان بنا نداشت همکاری مجددی داشته باشد، اما نام امام حسین (ع) و اتفاقاتی که قبل از تولید رقم خورد باعث شد تا برای ساخت آن هر گونه همکاری لازم را انجام دهیم.


وی می‌گوید: «اگر زمان و مکانی برای تولید وجود داشت، مطمئناً برنامه بهتری را شاهد بودیم؛ چراکه موضوع رهیافتگان موضوع جذابی است که در آن افراد به کارگردانی خداوند زندگی‌شان متحول شده است و به طور حتم زاویه دید جدیدی را در ماه محرم برای مخاطبان می‌گشود، اما از مسئولان نیز گله داریم زیرا در طول این سال‌ها ندیدیم برای این مسئله ما را حمایت و کمکی کرده باشند.


وی می‌گوید: «هدف ما تنها کمک به پخش چند برنامه تلویزیونی یا دیدن فرهنگ تازه مسلمانان نبوده و نیست مبحث تازه مسلمانان، مبحث گسترده‌تری است در حالی که اغلب مسئولان کشوری یا حتی دینی تنها تمایل به بیان جذابیت‌های آن دارند و بس؛ وقتی هم که از ما همکاری می‌خواهند به همین قضیه اشاره می‌کنند و درعمل نه تنها حمایتی ندارند بلکه رفتارهایشان نیز ناراحت‌کننده است.»


مدیر انجمن شهید ادواردو آنیلی می‌گوید: «از اینکه با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و به خصوص برخی شبکه‌های مدعی همراهی نمی‌کنیم آن است که در کنار این محرم و همکاری مسئولان، ظرفیت‌های تبلیغی سازمان‌ها به مرور از بین می‌رود چه آ‌نکه حتی حاضر به حمایت و کمک از تنها سایت جامع و تخصصی تازه مسلمانان که پنج سال است با هزینه شخصی آن را اداره می‌کنیم هم نیستند، در حالی که سایت با برد بین‌المللی در چند زبان بازخورد‌های زیادی داشته است...»


حرف‌های این مدیر جوان شاید حقیقتی است از جامعه واقعی ما که عمدتاً مذهب را برای نمایش و تظاهر می‌خواهیم، اما آنجا که دین به اقدام و عمل و ارادت نیاز دارد وا می‌دهیم و آنطور که باید و شاید جاذبه‌های مغناطیس‌گونه آن را درنمی‌یابیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.