یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱

جهان سومی ها اسکار را قبول دارند/ هویتمان را برای جایزه نباید زیر سوال ببریم

جایزه اسکار

سینماپرس: یک منتقد سینما گفت: جایزه اسکار مراسمی است که تنها برای جهان سومی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و از نظر هنرپیشه‌های آمریکایی ارزشی ندارد.

به گزارش سینماپرس؛ اسکار و جنجال حضور فیلم‌های مختلف در آن، چند سالی است که کشورهای دنیا و صد البته ایران را درگیر خود کرده و انتخاب سلیقه‌ای فیلم‌هایی از ایران با سمت و سوی اهداف سیاسی برای آمریکا به یکی از ویژگی‌های پر حاشیه این جایزه و مراسم تبدیل شده است.

فیلم‌هایی با محتوای ضعیف، اما سمت و سوی سیاسی به منظور نشان دادن چهره سیاه از ایران برای حضور در این مراسم و دریافت جایزه از آن جهت به حاشیه تبدیل شده که فیلم‌هایی با محتوای بهتر برای دریافت جایزه اسکار وجود دارد، اما متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند.

سیاست گذاری شورای معرفی فیلم ایرانی به اسکار و معرفی نشدن فیلم‌هایی در خور انقلاب اسلامی سوالاتی است که ذهن فعالان این عرصه را به خود مشغول کرده است.

جایزه‌ای که آمریکایی‌ها تحویلش نمی‌گیرند/ اسکار یعنی داعش

مستغاثی: جهان سومی ها اسکار را قبول دارند

سعید مستغاثی منتقد سینما  گفت: این مراسم جعلی است و حکایت آن مانند ملانصرالدین است که خودش می‌گوید جایی آش می‌دهند و می‌دود و آش می‌گیرد. اگر دوستداران این جایزه، تاریخچه اسکار را مطالعه کنند متوجه اشتباهات خود می‌شوند.

وی افزود: اسکار حتی آمریکایی هم نیست و فقط لس آنجلسی است چرا که در سطحی که جهان سومی‌ها آن را تحویل می‌گیرند خودشان آن را قبول ندارند، به عنوان نمونه به وودی الن جایزه تعلق می‌گیرد، اما او برای دریافت جایزه حضور پیدا نمی‌کند.

این منتقد سینما ادامه داد: اسکار، لس آنجلسی است یعنی حتی اگر فیلمی در همه دنیا اکران داشته باشد، اما در لس آنجلس اکران نشود نمی‌تواند در اسکار شرکت کند البته چند سال اخیر فضای بازتری برای فیلم‌های خارجی زبان در نظر گرفته اند.

مستغاثی بیان کرد: فیلمی که آنجا نمایش داده می‌شود و جایزه می‌گیرد باید اول صنعت سینمای آمریکا را تقویت کند و دوم و مهمتر اینکه ایدئولوژی فرهنگی آمریکایی را توسعه دهد، اما برای ما مانند برگزاری جشنواره از سوی داعش و وهابیون است که ما هم در جشنواره آن‌ها شرکت کنیم. این موضوع نیاز به هوش سرشاری ندارد به قول معروف برای هیچ توی سر و کله خودمان می‌زنیم و اگر به نحوی که آن‌ها می‌خواهند برقصیم؛ رقصیدیم قبولمان می‌کنند.

این منتقد تصریح کرد: هرسال می‌بینیم فیلم‌های برتر آمریکایی در اسکار حضور ندارند، چون نتوانستند فرهنگ و ایدئولوژی آن را به خوبی پیاده کنند. ای کاش دوستان بیشتر مطالعه می‌کردند و متوجه می‌شدند که ما مال آن جا نیستیم.

مستغاثی تاکید کرد: به این دوستان باید گفت اگر هویت داری و ایرانی و مسلمان شیعه هستی جایت در اسکار نیست، چون واضح است که فرهنگ و خواسته آن‌ها کاملا با ما مغایر است.

جایزه‌ای که آمریکایی‌ها تحویلش نمی‌گیرند/ اسکار یعنی داعش

محسنی نسب: هویتمان را برای جایزه نباید زیر سوال ببریم

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما درباره سیاست‌های انتخاب فیلم  گفت: اساسا جشنواره‌های دنیا را سیاست‌های آن‌ها اداره می‌کند و در این راستا هزینه می‌کنند که البته امری طبیعی است. ما نیز وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم سیاست‌های خودمان را پیاده می‌کنیم، اسکار هم بدین نحو پیش می‌رود و فیلم‌هایی از ایران را قبول می‌کنند که سیاست و فرهنگ خودشان را در آن ببینند.

وی افزود: طبیعی است فیلم‌های دولتی ما که منطبق با سیاست دولت است برای اسکار انتخاب نمی‌شوند، اما آیا درست است فیلم‌هایی که مورد دلخواه سیاست کشوری متخاصم و زورگو است ارسال شود؟! این کار یعنی خودزنی و بازی کردن در زمین دشمن.

این کارگردان ادامه داد: اگر دقت کنیم می‌بینیم فیلمی که کاملا کودکانه و آماتوری است و ساخت غیرهنری دارد در جشنواره درجه یک دنیا جایزه می‌گیرد، چون به لحاظ مضمون و فیلمساز مورد نظر آن هاست.

محسنی نسب بیان کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که همه برای رسیدن به اهدافشان در رقابت و مبارزه هستند؛ پس ما نیز باید برای خودمان مواضعی که بحث ملی و فرهنگی ما در آن اعمال شود، در نظر بگیریم و فقط به صرف گرفتن جایزه هویتمان را زیر سوال نبریم.

این کارگردان بیان کرد: اگر جهانیان فیلم‌هایی مانند «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ بدون امضاء» را ببینند دچار هراس از ایران نمی‌شوند؟! این فیلم‌ها باید ساخته شود، اما باید مصرف داخلی داشته باشد و با نگاه غرور ملی تلاش کنیم از کشور خارج نشود و به فیلمسازش توجه کنیم و کاری انجام دهیم که از جامعه واقعی ایرانی و به دور از زشتی و پلشتی فیلم بسازد.

کارگردان «یاس‌های وحشی» گفت: وقتی بدنه اصلی سینمای آمریکا این نوع فیلم‌ها را می‌بیند تصویر غلطی از ما در ذهنشان و کل دنیا تداعی می‌شود پس آیا درست است که دولت به عنوان متولی اصلی معرفی فیلم به اسکار، اثری مخالف سیاست‌های کلان دولت به این کشور معرفی و ارسال کند؟! آن هم در شرایط فعلی که نیاز به جذب توریست داریم!

جایزه‌ای که آمریکایی‌ها تحویلش نمی‌گیرند/ اسکار یعنی داعش

انتقاد صباغ زاده از دخالت در کار شورا برای انتخاب فیلم

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است: این شورا تعداد فیلم‌هایی را بر مبنای اینکه مورد توجه اینطرف و آنطرف قرار می‌گیرد و فیلم خوب و با کیفیتی است، انتخاب می‌کنند البته این هیات پنج نفره برخی مواقع تحت پافشاری‌های بیش از حد دولت هم فیلمی را به اسکار معرفی می‌کنند.

وی افزود: زمانی که شورایی را برای این جریان انتخاب می‌کنند یعنی قبولش دارند و باید کار را به خود شورا واگذار کنند در غیر اینصورت بدون انتخاب وحضور شورا خودشان فیلمی را انتخاب و ارسال کنند.

این کارگردان ادامه داد: خوشبختانه فضای فرهنگی بیرون از کشور بسیار بهتر شده و توانسته روی روند انتخاب فیلم ایرانی و حضورش در اسکار تاثیر خوبی بگذارد.

صباغ زاده گفت: البته شورا هم باید فیلمی که لیاقت، موقعیت و کیفیت لازم دارد و می‌تواند بهتر خودنمایی کند را باید انتخاب و به اسکار معرفی کند.

*باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.