شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۱

هدایت: فیلم های خنثی و بی خاصیت، اعمال سلیقه مدیران و حاکم شدن روابط به جای ضوابط باعث افت شدید جشنواره فجر شده است

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینمای کشور در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم های خنثی و بی خاصیت، اعمال سلیقه مدیران و حاکم شدن روابط به جای ضوابط باعث افت شدید جشنواره فجر شده است و متأسفانه ما شاهد انفعال شدید دست اندرکاران این رویداد در مواجهه با این معضلات بسیار مهم هستیم و همه این اتفاقات باعث شده تا جشنواره فیلم فجر اعتبار و جایگاه اولیه خود را نزد عوام و خواص از دست بدهد.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجایی که قانون و آیین نامه ثابتی در رابطه با جشنواره فیلم فجر وجود نداشته و ندارد هر مدیر سینمایی و هر دبیر جشنواره بر اساس سلایق شخصی و منفعت های گروهی و جناحی خود شکل ساختاری و محتوایی جشنواره را دستخوش تغییر کرده و همه این ها باعث شده تا طی سال های اخیر ما شاهد برگزاری جشنواره معتبری در کشورمان نباشیم.

وی ادامه داد: ما اگر می خواهیم جشنواره مان بر اساس معیارها و استانداردهای بین المللی برگزار شود نیازمند آن هستیم تا قوانینی لازم الاجرا و تغییرناپذیر را برای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی با استفاده از نظرات کارشناسان مجرب سینما تدوین کنیم؛ ما نیاز به دبیری ثابت و غیرقابل تغییر برای برگزاری این رویداد سینمایی داریم که مورد وثوق و اعتماد قاطبه اهالی سینمای کشور باشد؛ ما سال های سال است که شاهد لابی کردن های متعدد در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم و همه این ها باعث شده تا جشنواره دیگر نه نزد سینمایی ها چندان اهمیتی داشته باشد و نه در میان مردم!؛ اگر می خواهیم جشنواره فیلم فجر در دنیا معتبر شود باید در قدم اول بخش های ملی و جهانی آن را با یکدیگر ادغام کنیم و از سوی دیگر این موارد را در جشنواره پیاده سازی نماییم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه دوره به دوره شاهد حضور مدیران کوتوله تری در سینما هستیم تصریح کرد: گویا در سینمای ما قحط الرجال آمده است! حضور مدیران کارنابلد باعث شده تا اشتیاق همگان نسبت به جشنواره فیلم فجر کم شود؛ از سوی دیگر این مدیران و دست اندرکاران آن ها با ندانم کاری های گسترده جشنواره فیلم فجر را پاره پاره، کوچک و خنثی کرده اند و همه این ها باعث شده تا دیگر نشانی از شکوه و جلال جشنواره فیلم فجر باقی نماند.

هدایت تأکید کرد: تجربه سال های اخیر نشان داده که متأسفانه فیلم های حاضر در جشنواره هم اغلب بی خاصیت شده اند! متأسفانه سینماگران ما اغلب به فکر گیشه هستند و به همین دلیل مبادرت به تولید فیلم هایی گیشه پسند می کنند که نه تنها هیچ نشانی از فرهنگ سازی در آن ها وجود ندارد بلکه ضد فرهنگ و هنر عمل می کند. فیلم های تکراری و پوچ باعث شده تا قشر فرهیخته ای که همواره جشنواره فیلم فجر را دنبال می کرد دیگر این رویداد برایش بی اهمیت شود.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها جشنواره فیلم فجر که اغلب جشنواره های سینمایی ما از جشنواره فیلم کودک گرفته تا جشنواره قدیمی رشد که زمانی جشنواره پراعتبار و با اهمیتی بود به شدت دچار افت و انحطاط شوند؛ این ها همگی دستاورد مدیران ندانم کاری است که تنها بر اساس سلیقه شخصی شان جشنواره ها را اداره کرده اند و تدبیری برای ارتقای کیفی آن ها نداشته اند.

وی در پایان این گفتگو افزود: انتظار من به عنوان یک سینماگر از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر این است که حرف های دلسوزانه و دغدغه مندانه همه سینماگران را بشنوند و فکر نکنند تنها کاری که خودشان انجام می دهند درست است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.