دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

تهیه‌کننده سینما:

ورود پول‌های کثیف به سینما ابتدا از شبکه نمایش خانگی آغاز شد/ مطالبه دستمزد به دلار

دستمزد نجومی  - دلار

سینماپرس: سیاوش حقیقی یکی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران از ریشه‌های ورود پول‌های مشکوک به سینما سخن گفت و تأثیر اولیه آن را بالا رفتن بی‌قاعده دستمزد برخی بازیگران دانست.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران و بالا رفتن دستمزدهای برخی از بازیگران به شکل نجومی‌هشدار داد و از این روند انتقاد کرد. در پی همین موضوع با سیاوش حقیقی تهیه‌کننده سینما که به صورت مستقل در سینما فعالیت دارد به گفتگو نشستیم.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه افزایش بی‌قاعده دستمزد بازیگران یک بحث و سیاست مسئولان در برخورد با این موضوع یک بحث دیگر است، بیان کرد: این روند باعث می‌شود تعداد تولیدات کمتر شود که البته این کمتر شدن کار سینماگران مستقل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: با افزایش بی‌قاعده دستمزدها دیگر سینماگران مستقل قادر به پرداخت این رقم‌ها نخواهند بود و در نتیجه بخشی از تنوع تولیدات سینمایی هم از بین می‌رود. در حال حاضر تعداد محدودی بازیگر رقم دستمزدها را تغییر می‌دهند که اتفاقا همان‌ها دائما مشغول کار هستند و سالی سه چهار فیلم بازی و دستمزدهای کلانی دریافت می‌کنند ولی با جا افتادن این روند، بازیگران درجه دو و سه هم به همان میزان دستمزدهای خود را افزایش می‌دهند برای مثال بازیگر درجه دو و سه‌ای که باید تنها ۳۰ میلیون تومان بگیرد دستمزد ۲۰۰ میلیون تومانی طلب می‌کند.

حقیقی با تاکید مجدد بر اینکه این روند باعث از رونق افتادن تولید در سینما می‌شود، گفت: وقتی تمام بودجه فیلم در اختیار بازیگران قرار بگیرد و دیگر عوامل فیلم دستمزدهایشان اضافه نشود و یا حتی کم شود، دچار دلزدگی می‌شوند و حتی شاید دیگر سر کار نیایند.

وی با اشاره به اینکه کم شدن تولیدات به ویژه از بخش سینمای مستقل باعث می‌شود تقاضا برای اکران کم شود که این باعث می‌شود مناقشات بر اثر اکران کم شود، اعلام کرد: به نظرم این امر برای سازمان سینمایی و دولت هم بد نیست زیرا دیگر گرفتار دعواهای اکران نمی‌شوند، از همین رو سکوت کردن مسئولان و فقدان اقدام عملی از سوی آنها به این مساله دامن می‌زند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مادری» با بیان اینکه برخی از تهیه‌کنندگان از این پول‌های مشکوک استفاده کردند، اظهار کرد: جالب اینجاست که وقتی با برخی تهیه‌کنندگان درباره این موضوع جلسه می‌گذاریم ابتدا قبول می‌کنند که نباید از چنین پول‌هایی که سینما را به باد می‌دهد، استفاده کرد اما به محض اینکه همین پول‌ها به دستشان می‌رسد همه چیز را فراموش می‌کنند زیرا در قبال این پول‌های کلان که از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه، تعهدی برای بازگرداندن وجود ندارد.

وی عنوان کرد: ورود پول‌های کثیف به سینما ابتدا از شبکه نمایش خانگی آغاز شد و کسانی که به چنین پول‌هایی می‌رسیدند به منظور مجاب کردن بازیگران برای حضور در آثار شبکه نمایش خانگی آنهم برای اینکه سریال‌هایشان دیده شود، دستمزدها را افزایش می‌دادند و این روند کم کم همه سینما را دربرگرفت.

حقیقی ورود پول‌های شبهه‌ناک را از دوره دوم دولت احمدی‌نژاد و توسط یکی از چهره‌های غیرسینمایی دانست و توضیح داد: در سال‌های اخیر این پول‌ها توسط افراد جدیدی به سینما تزریق می‌شود و به جایی رسیده‌ایم که برخی برای پولشویی وارد تولید فیلم و سریال می‌شوند ولی تاثیر این پول‌ها را ابتدا در دستمزدهای سلبریتی‌ها می‌بینیم آنهم در شبکه نمایش خانگی می‌بینیم.

تهیه‌کننده «تابستان طولانی» اضافه کرد: برخی از این افراد بدهکار بانکی هستند و برای فرار از برخی قوانین به سینما وارد می‌شوند البته برخی از این افراد هم اصلا  معلوم نیست چه کسانی هستند برای مثال در حال حاضر پرونده ای وجود دارد که مربوط به یک پسر جوان متولد ۶۰ است که از سوی سرشاخه‌های اصلی این جریان اقتصادی به عنوان طعمه در نظر گرفته شده بود. این سرشاخه‌ها پول کلانی به حساب او واریز کرده و از طریق او وارد عمل شدند اما در نهایت این موضوع برملا و حساب او مسدود شد با این وجود بعدها مشخص شد که بخشی از این پول وارد سینما و باعث افزایش دستمزدها شده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع معادلات را به هم زده و باعث شده است برخی بازیگران درخواست‌های عجیبی داشته باشند، عنوان کرد: در چنین شرایطی برخی از بازیگران دستمزدشان را به دلار محاسبه می‌کنند و اگر حتی دستمزد آنها به نرخ روز دلار محاسبه اما به تومان پرداخت شود، قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید به دلار کاغذی دستمزد ما را بدهید.

تهیه‌کننده فیلم «لینا» در پایان گفت: به نظرم بازیگرانی مثل رضا عطاران که بخشی از دستمزدشان منوط به فروش است بسیار منصف‌تر هستند چون در این صورت در سود و ضرر فیلم شریک می‌شوند اما برخی از بازیگران می‌گویند من یک میلیارد تومان به ازای ۱۰ میلیارد فروش می‌گیرم و اگر فروش فیلم شما حتی هزار تومان بیش از ۱۰ میلیارد فروش داشته باشد، پانصد میلیون تومان باید روی دستمزدمان بگذارید.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.