دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴

در نشست هیات مدیره خانه سینما مطرح شد؛

از راه‌اندازی سایت فروش بلیت تا هزینه ۵۰۰ میلیونی جشن خانه سینما و تفکیک میز غذا در پشت صحنه‌ها

نشست خبری هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران

سینماپرس: نشست خبری هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران صبح امروز دوشنبه نهم مهرماه در این نهاد صنفی برگزار شد و طی این نشست ادعا شد که جشن خانه سینما سال جاری با صرفه جویی ۳۰۰ میلیون تومانی نسبت به سال گذشته برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز ۹ مهرماه نشست رسانه ای هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست همایون اسعدیان گفت: از مدت ها پیش دوست داشتیم نشستی ترتیب بدهیم ولی به دلایلی که گاه ناراحت کننده بود مثل از دست دادن سینماگران باعث شد، این اتفاق نیفتاد.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی هیچ ساختار مدونی برای خانه سینما پیش بینی نشده از همین رو طرحی درباره این موضوع در حال شکل گیری است تا از طریق آن به اساسنامه خانه سینما برسیم. از همین رو تنظیم قراردادها مهم است تا همه با یک قرارداد مشابه به کار بپردازند نه اینکه هر دفتری قراردادی خاص داشته باشد که برای این امر زحمت زیادی کشیده شده و مراحل پایانی آن سپری می شود. مورد دیگری که انجام شده این است که صنوف، آیین نامه های خود را داشتند که این آیین نامه ها بررسی و مشکلات آن به صنوف ابلاغ شده و تلاش شده به صورت منسجم شود.

اسعدیان ادامه داد: یکی دیگر از موارد خانه سینما بیمه اعضا بوده است که امسال از طریق صندوق اعتباری هنر صورت گرفته و طبق بررسی های ما بیمه ای که در نظر گرفته ایم با عنوان سرمد بیمه خوبی است. ما به تمام صنوف اعلام کردیم که اگر اعضا توان پرداخت حق بیمه را ندارند، به ما اعلام کنند. در سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت شده و صرف امور این چنینی شده و حتی کارت های هدیه که سال گذشته بین اعضا تقسیم شد به این صورت نبود که به صورت مساوی تقسیم شود.البته ما نام افراد را هیچگاه عنوان نمی کنیم چون شان اعضا برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه تنها پرداخت حق عضویت مهم نیست بلکه مهم عضویت در صندوق اعتباری هنر است که خواهش می کنیم اعضا هر چه زودتر نسبت به این امر اقدام کنند، درباره جشن خانه سینما اظهار کرد: سوءبرداشتی وجود داشت که خانه سینما جشن را برگزار نمی کند که اینگونه نبود اما ما بنا به شرایط اقتصادی که این روزها همه دچار آن هستند، خواستیم جشن را کوچکتر کنیم. اگر جشن سال گذاشته بالای یک میلیارد تومان هزینه داشت امسال با هزینه ۵۰۰ میلیون تومان همه جشن های ما برگزار شد و این امر با کمک دوستان فیلم کوتاه، مستند و ..‌. صورت گرفت.‌ مراسم انتهایی در تالار وحدت برگزار شد و من نمی خواهم وارد برخی از بحث های حاشیه ای شوم.

عضو هیأت مدیره خانه سینما یادآور شد: برخی از اعضا به دلایلی روز مراسم انتهایی جشن خانه سینما در تالار وحدت نبودند، ما هرکاری بکنیم برخی شیطنت و آروزی مرگ برخی را می کنند، متاسفانه این روزها فضای مجازی پر از این حرف ها است ولی جشن به زعم من به شکل آبرومندانه برگزار شد. تمام آرای جشن موجود است و شورای صیانت از اعضای داوری و خانه سینما بودند و حتی یک رای جا به جا نشده و آرا واقعی بودند.

اسعدیان با اشاره به اینکه مورد دیگر ماجرای استعفای کامران ملکی از بخش رسانه ای است که این موضوع را به خودشان واگذار می کنم، گفت: ما به زودی سایت فروش بلیت سینما را راه اندازی می کنیم و به زودی ساختمان خانه سینما در پیرنیا در لاله زار افتتاح می شود. این ساختمان در مرحله بازسازی است و به بخش های مالی خانه سینما تعلق دارد و این اتفاقات در آنجا رخ می دهد.

سپس فاطمه معتمدآریا با انتقاد از اخبار زرد بیان کرد: فکر می کنم هوشیاری شما بسیار می تواند به ما کمک کند. باید با همدلی به کار بپردازیم.

در ادامه مرتضی رزاق کریمی نیز اظهار کرد: اساسا سینما و اصحاب رسانه می توانند رابطه تنگاتنگ با هم داشته باشند. در این دوره ای که در خدمت دوستان خانه سینما بوده ایم تلاش هیات مدیره‌ها این بوده که شرایط کار از جمله اصلاح ساختار خانه سینما را فراهم کند زیرا زمانی این ساختار پاسخگوی نیازها بود اما در این سال ها باید در همه زمینه ها تجدید نظر کنیم. البته اگر حاشیه ها اجازه دهد، از همین رو باید از حاشیه ها پرهیز و به متن بپردازیم.

وی ادامه داد: قراردادهای همسان از سال گذشته پیگیری و کارگروهی برای این امر تشکیل شد. در این کارگروه طی جلسات متعدد با صنوف مختلف موضوعاتی که به قرارداد تیپ مربوط می شد، بررسی حقوقی و علمی شد و تجارب افراد صاحب نظر در این جلسات بررسی شد. در حال حاضر نسخه اولیه ۲۰ حرفه و صنف آماده شده که این پیش‌نویس است و باید اصلاح نهایی شود و امیدوارم در این دوره این قرارداد به اجرا دربیاید. در این باره با سازمان سینمایی هماهنگی شده و امیدوارم بنایی برای امنیت شغلی باشد. همیشه مطالبه ما این بوده افراد اصناف به کار بپردازند از همین رو در این قراردادها شماره عضویت صنف درج شده و مبنا و پایه خوبی برای امنیت شغلی است.

رزاق کریمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: درباره آیین نامه های عضویت باید بگویم این امور مصوب اصناف است ولی آیین نامه عضویت تنها چیزی است که باید به تصویب خانه سینما برسد چرا که وقتی یک نفر عضو می شود در تصمیم گیری های اصناف مشارکت می کند. ما طی یک سال گذشته با همه اصناف مکاتبه کردیم و اولویت ما اصناف ثبت شده بودند و همه آیین نامه با اساسنامه خانه سینما و اصناف انطباق داده شد که تعدادی از صنوف آیین نامه های اصلاحی را فرستادند و امیدوارم تا پیش از برگزاری مجمع سال جاری این آیین نامه اصلاح شود.

وی درباره حاشیه های جشن بزرگ سینمای ایران گفت: امسال افرادی برای شورای صیانت از آرا انتخاب شدند که هر کدام اعتباری دارند به طوری که بحث های زیادی حتی برای یک رای می‌شد.

سپس روانبخش صادقی نیز اظهار کرد: ما سعی کردیم در دوره جدید کارهایی را که برای به روز بودن لازم بود، انجام دهیم تا وضعیت سینما بهبود پیدا کند. همانطور که اشاره شد ساختمان شماره سه در حال آماده‌سازی است. در بحث فروش بلیت های سینما کاری کردیم که خوب است و حدود ۲ هفته دیگر از آن رونمایی می شود و سایت آن در حال بارگذاری است که فروش بلیت از طریق خانه سینما انجام می شود و عایدات آن در بخش رفاهی و برای اعضای خانه هزینه می شود. استارت راه اندازی بخش اپلیکشن خانه از سال گذشته زده شد که در آن اطلاعات خانه سینما تجمیع می شود و به نظرم این کار باعث شفاف سازی می شود.

در ادامه این نشست کامران ملکی توضیح داد: مثلی وجود دارد که جاده جهنم با نیت های خوب سنگفرش شده و من با نیت های خوبم جهنمی شدم. به نظرم زمانش بود که از خانه سینما بیرون بیایم، من اولین قراردادم را با شاهسواری بستم و پنج دوره عضو هیات مدیره بودم و به نظرم این دوره یکی از بهترین دوره های هیات مدیره است. چرا که هیچ رودربایستی وجود ندارد و تمام افراد هیات مدیره با هر نوع نگاهی تلاش می کنند تا به وضعیت معیشتی اعضا رسیدگی شود. از حدود یک سال پیش از دوستان هیات مدیره تقاضا کردم که بیرون بیایم که آقای شاهسواری این امر را نمی پذیرفت‌. من فکر می کردم توان همراهی رسانه ای و ارتباطی را ندارم. در حال حاضر روزگار رسانه فرق کرده و من نمی توانستم از عهده آن بر بیایم. من در گفتگویی که کردم از کلمات طنز استفاده کرده ام و اگر برداشت دیگری از آن شده عذرخواهی می کنم.

وی ادامه داد: من یکی از کارفرماها هستم و از کار خودم راضی نبودم من در آن گفتگو به اختلاف اشاره نکردم بلکه به زاویه نگاه اشاره کردم. یک سری حرمت ها و نیازها وجود دارد که این تفاوت نگاه بود و به کار من لطمه می زد و من نمی توانستم همپای دیگران جلو بیایم. من اگر گفتم هیات مدیره از استعفای من استقبال کردند می خواستم به لطف آنها اشاره کنم حتی آقای اسعدیان به من پیشنهاد شغل دیگری داد که من قبول نکردم، دلیل اصلی استعفای من که با لطف دوستان همراه شد این بود. من فکر نمی کنم کسی بتواند از خانه سینما جدا شود ولی امیدوارم یک همراه خوب برای دوستانم باشم.

در بخش دیگری از نشست اعضای هیأت مدیره خانه سینما، اسعدیان درباره این که هیات مدیره‌ها تبدیل به شورای امنیت شده و در آن ها بحث ها و درگیری های زیادی وجود دارد، گفت: اختلاف نظر در هر جایی می تواند وجود داشته باشد و این موضوع خوب است چراکه به اجماع می رسند و باعث گفتگو می شود و این اختلاف نظر در همه هیات مدیره های خانه سینما بوده است. در حال حاضر هم یک اکثریت قاطع وجود دارد و اگر یک وقت هایی مشکل وجود دارد به خاطر این است که اقلیت به نظر اکثریت تن نمی دهد. ما دوبار درباره ریاست شاهسواری رای گیری کردیم و وی با رای قاطع به کار خود ادامه داد.

رزاق کریمی هم درباره قرارداد تیپ و دستمزد بازیگران گفت: در هیچ کجای دنیا هیچ قراردادی وارد میزان دستمزد نمی شود البته صنف می تواند این موضوع را بررسی کند. قرارداد مبنای حقوقی، اصلی، ثابت و اختصاصی هر حرفه را تعریف می کند.

اسعدیان درباره دستمزد بازیگران گفت: این موضوع جزو دغدغه های ما بوده و متاسفانه شنیده ایم پشت صحنه ها تفکیک هایی رخ می دهد، به طوری که می شنویم حتی میز غذای افراد در صحنه فرق می کند و این یک توهین به سینما است. این خیلی تلخ است و ما پیگیر این اتفاقات هستیم و به ما ماموریت داده شده تا با شورای عالی تهیه کنندگان گفتگویی داشته باشیم و باور شخصی من این است تا اتحادی بین دوستان تهیه کننده نباشد اتفاقی رخ نمی دهد.

معتمدآریا نیز در ادامه این سخنان گفت: هر قراردادی یک توافق ۲ نفره است و برای قراردادهای همسان ما به دنبال این هستیم که موارد رعایت شود. اینجا یک مجموعه فعال وجود دارد که افراد می توانند از طریق آن حق و حقوق خود را طلب کنند، این نا به سامانی در ارتباطات بازیگران، نشات گرفته از کل سینما است‌.

اسعدیان هم در این باره گفت: خانه سینما را به این متهم می کنند که تنها برگزار کننده ختم ها است در حالی که اینطور نیست و ما از لحظه بیماری افرادی چون یدالله صمدی و ضیاء الدین دری پیگیر کارهای آنها بودیم اما قرار نیست چنین کارهایی را بیان کنیم، البته دوستان تنها زمانی که مراسم ها را برگزار می کنیم، متوجه برگزاری مراسم می شوند.

رزاق کریمی هم اظهار کرد: حضور قاسم قلی پور در کارگروهی که برای حق و حقوق افراد تشکیل دادیم، بسیار خوب بوده است. بندهای زیادی در قراردادی که در حال تدوین است، پیش بینی شده و از حضور آقای قلی پور هم تشکر می کنم و امیدواریم این قرارداد بخش عمده ای از مسایل اعضای خانه سینما را حل کند.

معتمدآریا درباره شفاف سازی خانه سینما هم توضیح داد: حقیقتا تأخیر در برگزاری جلسات پاسخگویی تعمدی نبوده است ولی تا آنجایی که توانستیم این جلسات را برگزار کرده ایم.

وی اظهار کرد: نود درصد اخباری که در سایت ها گذاشته می شود هیجانی است بدون اینکه پشتوانه ای داشته باشد. برخی برای جذب فالوور این کار را می کنند. باید دنبال اخباری بود که پشتوانه داشته باشد، اشکال روی اشکال آوردن کار مناسبی نیست.

اسعدیان نیز گفت: در حال حاضر ما در هیات مدیره به این پی برده ایم که ضعف رسانه ای عمده داریم و معتقدیم که روابط عمومی خانه سینما تنها نباید مراسم ها را اعلام کند. ما در بخش روابط عمومی ضعیف هستیم و همین موضوع شاید حاشیه ها را ایجاد می کند اما ما فضای بسته ای نداریم، اینجا جایی است که هر وقت بخواهید می توانید به اینجا بیایید و آقای شاهسواری را ببینید. ما باید با یک تیم به روز رسانه ای همکاری کنیم.

معتمدآریا درباره بحث دستمزد بازیگران تصریح کرد: چرا ما باید درباره دستمزد بازیگران صحبت کنیم.

اسعدیان هم درباره همین مساله تصریح کرد: موارد مهم را شما به ما تعیین نمی کنید و مجمع عمومی خانه سینما تعیین می کند. قرار نیست هیات مدیره این همه کوتوله به قضایا نگاه کند.

وی درباره حضور فیلم یکی از اعضای هیات مدیره در جشن بزرگ سینمای ایران گفت: اگر من فیلمی دارم قرار نیست درباره دیگر افراد مثل بازیگران و عوامل دیگر تصمیم‌گیری کنم. چرا نباید فیلم آقای میری در جشن بزرگ سینمای ایران حضور پیدا می کرد در حالی که ۵۰ نفر دیگر هم در آن حضور داشتند. برخی این موضوع را مطرح کردند که وی در زمان برگزاری جشن در آمریکا بوده اما آیا این جرم است؟ رفتن به آمریکا از کی تا حالا جرم شده است.

رزاق کریمی در ادامه این نشست گفت: آقای علی نصیریان در آغاز شمارش آرا حضور داشت.

وی درباره حضور فیلم میری گفت: این موضوع منع آیین نامه ای ندارد حتی داورها هم می توانند فیلم داشته باشند چراکه این شیوه آکادمی است که چندصد داور به داوری می پردازند. میری نماینده شاخه کارگردانی در آکادمی حضور دارد و او خود کاملا مخالف حضور در این مسئولیت بود و فیلم او کاندیدای بخش کارگردانی بود ولی او خود انصراف داد در حالی که منعی نداشت.

سپس اسعدیان بیان کرد: ما از تمام زحمات ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی و مهندس حیدریان که نهایت همکاری را کردند تشکر می کنم. ثبت صنوف با آمدن ربیعی انجام نشد که با رفتن او دچار مشکل شود. از چند سال پیش با پیگیری های دوستان این موضوع انجام شد و تنها قانون مدون درباره صنوف قانون وزارت کار است و باید صنوف در آنجا ثبت شود. طی یکی ۲ ماه گذاشته دوستان انجمن چهره پردازی ثبت صنف کردند. اگر روزی قانونی آمد که فکر کردیم آن قانون به نفع دوستان است از همان استقبال می کنیم.

اسعدیان درباره نماینده خانه سینما در معرفی فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به اسکار گفت: ما ۱۵ نفر را به فارابی اعلام کردیم و گفتیم که این ها صلاحیت دارند و معنای این را داشت که آنها از نظر ما برابر هستند. این رویه هر سال صورت می گیرد. هر نوع اعتراضی به اینکه چرا امیریوسفی حذف شد به معنای توهین به افرادی بود که در آن لیست بودند، حذف شدن افراد جای اعتراض نداشت که بگوییم چرا فلان شخص حذف شد.

سپس رزاق کریمی درباره هزینه های جشن های مختلف سینما گفت: ۴۰۰ میلیون صرف جشن اصلی شد و چیزی نزدیک ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان صرف دیگر جشن ها شد.

معتمدآریا درباره اصلاح ساختار خانه سینما بیان کرد: ساختار هیچ ارتباطی به گروه پژوهش ارشاد ندارد. دفتر پژوهشی فرهنگی که مربوط به خانه سینما است کار مستقل انجام می دهد و یک تیم تحقیقاتی در آن بود که به بررسی مسایل و مشکلات خانه سینما، می پردازد؛ مسایلی مانند اینکه هر عضوی چه حقوقی دارد، بخش اداری چه قوانینی دارد و ... در این ساختار گنجانده شده است.

رزاق کریمی سپس درباره قرارداد تیپ گفت: مزایای زیادی در این قراردادها خواهد بود و همه مشتاقانه از آن استفاده می کنند.

وی بیان کرد: ما در قراردادهای مان شماره پروانه ساخت هم در نظر گرفته‌ایم که ارشاد قول هماهنگی و همراهی داده که ضامن اجرایی این قرارداد باشد.

شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز  گفت: سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت از بیمه رازی برای اعضای مان گرفتیم، اینکه چند نفر مشکل داشته باشند رد نمی کنیم. حدود ۱۵۰ نفر از اعضای ما که وابستگان درجه یک اعضا بودند عضو صندوق اعتباری هنر نبودند و ما باید با آنها تماس می گرفتیم، روز گذشته هم این ۱۵۰ نفر همه ثبت نام شدند و جریان آنها به راه افتاد.

وی افزود: سال گذشته از سوی بخش فرهنگی سازمان بازرسی به ما اعلام شد و از ما گزارشات مالی خواستند که در اوایل اردیبهشت مجموع اطلاعات را به آنها دادیم. سازمان بازرسی موظف است که گزارشات هر پولی که از منابع عمومی به جایی پرداخت می شود، ثبت کند و باید عملکردها و اسناد به آنها داده شود که تمامی این اطلاعات به آنها داده و حسابرسی این موارد هم انجام شده که این موارد در مجمع عمومی خانه ارایه می شود. سال مالی ما تفاوتی با نظام حسابداری ما دارد، سال ما از ابتدای اسفند آغاز می شود و تا پایان بهمن سال بعد ادامه پیدا می کند که این هم به دلیل مجمع عمومی است و باید این موضوع رفع شود. اختلاف حساب ناشی از این است که از بودجه تفاهم نامه دریافت کردیم و به دریافتی های ما در سیستم حسابداری اضافه می شود.

مصطفی احمدی هم عنوان کرد: واقعیت این است که هزینه ها انجام شده و اگر تصمیم و درایت هیات مدیره بر اجرای سیاست صرفه جویانه نبود هزینه برگزاری جشن ۲ برابر می شد.

اسعدیان اظهار کرد: من از فضای مجازی ناراحتم چون مرز بین واقعیت و مجاز در آن مشخص نیست، من ناراحتم برای اینکه می بینم همکارانم درباره هر چیزی اظهارنظر می کنند. چرا ما فکر می کنیم درباره هرچیزی حق اظهار نظر داریم. از همین رو فضاهایی ایجاد می شود که درست نیست اما خوشحالم که می توانیم فیلم هایمان را در آن تبلیغ کنیم.

وی افزود: ما از شفاف سازی هیچ نگرانی نداریم، پول کل خانه سینما در سال پنج میلیارد تومان می شود و در کلان مملکت واقعا یک شوخی است پس از چیزی نگرانی نداریم.

رزاق کریمی نیز درباره انتخاب مازیار میری به عنوان مدیر اجرایی برای برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران گفت: آقای میری را ما انتخاب نکردیم بلکه ایشان از طریق نمایندگان ۱۵ شاخه انتخاب شد.

صادقی نیز درباره سایت بلیت فروشی گفت: در این بحث سینماتیکت فعال است و گاهی مشکلاتی ایجاد می شود برای مثال وقتی بلیت می خرید متوجه می شوید توسط فرد دیگری اشغال شده و ما سعی کردیم این ایرادات را رفع و سیستم جدیدی را راه اندازی کنیم که به زودی بین مردم جا می افتد و از این موضوع درصدی برای خانه سینما عایدی بیاوریم. اقداماتی شکل گرفته که این ۲ سایت به طور موازی با هم پیش بروند و صندلی های فروخته شده در هر ۲ سایت مشاهده شود. در حال حاضر سیستم سینماتیکت به گیشه ها وصل است و ما هم همین روش را داریم و به سیستم انفورماتیک سینماها وصل می شویم.

وی درباره راه اندازی تلویزیون اینترنتی گفت: در مرحله اول به صورت ویدیویی است که از طریق خانه سینما تولید می شود و دامنه بیشتری از فیلم ها را به نسبت وی او دی در بر می گیریم. من فکر می کنم در مراحل اول به صورت آی پی تی وی خواهد بود ولی نظر ما این است که وارد وی او دی شویم تا جامعه بیشتر با آن درگیر شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.